Patogiau ir saugiau
Pagrindiniai sėkmės stulpai, kuriais remiasi skaitmeninių mokėjimų plėtra, yra naudojimo patogumas ir saugumas. Nebereikia sukti galvos dėl šūsnies grynųjų kišenėse, baimintis netekti piniginės, o apmokėti sąskaitas lengva kaip niekada iki šiol.
Tačiau verslo organizacijoms mokėjimų evoliucija leido dar daugiau. Palankiai naujoves priėmusioms bendrovėms tai – nesibaigiantis būdas palengvinti savo klientų gyvenimą ir pritraukti jų dar daugiau. O įžvalgiausiems ir drąsiausiems tai – ir atverti vartai visiškai naujiems produktams kurti.
Kai kalbame apie mokėjimų pokyčius, kone kiekvienas iš pradžių pagalvojame apie grynuosius pakeičiančias mokėjimo korteles. Pirmasis dabartinės kredito kortelės „protėvis“ gimė dar 1958 metais – tuomet bankas „Bank of America“ išleido pirmąją kortelę su atnaujinamu kredito likučiu. 1976-aisiais ši „BankAmericard“ kortelė tapo dabar visame pasaulyje žinomu prekių ženklu „Visa“.
Tačiau mažai kas žino, kad kone tuo pačiu laikotarpiu, 1966-aisiais, buvo pristatyta dabar tarp Europos vežėjų populiariausia „DKV Mobility“ paslaugų kortelė, kuri leido atsiskaityti be grynųjų pinigų daugybėje skirtingų tiekėjų degalinių. Jai atsiradus, vežėjai pirmą kartą galėjo tiksliai suskaičiuoti savo parkų degalų sąnaudas, o palaipsniui ja atsiskaityti buvo galima už vis daugiau aktualių paslaugų. Šiandien viena kortelė apima platų mobilumo paslaugų spektrą: nuo degalinės, plovyklos ar priežiūros centrų iki muitinės formalumų sutvarkymo.
Dabar Europoje pirmaujančios kelio paslaugų ir mokėjimų platformos „DKV Mobility“ vadovas Baltijos šalyse Artūras Michejenko sako, kad grynuosius pinigus pakeitusi paslaugų keliuose apmokėjimo kortelė tapo visapusišku privalumu verslui. Įvairius reikalingų paslaugų tinklus jungiantis išlaidų padengimo būdas išplito ir apima jau ne vien vežėjų segmentą. Jis aktualus skirtinga veikla besiverčiančių įmonių parkams, kurių darbuotojai siekia taupyti tiek kaštus, tiek laiką.
„Anuomet galimybė naudotis tokia kortele, kaip DKV kortelė, visų pirma reiškė, kad nebeliko skirtingų valiutų vežiojimosi klausimo. Viską galima apmokėti viena sąskaita. Taip atsirado galimybė efektyviai formuoti mokėjimų atidėjimus, o tai reiškė papildomą finansavimo veiksnį. Kur dar tokių klausimų, kaip PVM susigrąžinimas ir pan., sprendimas. Tad paslaugų kortelė leido suvaldyti daugybę rizikų: nuo paprasčiausio grynųjų pinigų vežiojimosi, valiutų svyravimų iki finansavimo ir komercinių dalykų. Ir, savaime suprantama, ji buvo labai patogi“, – pažymi pašnekovas.
Kaip pavyzdys, šiemet 90-ąsias veiklos metines žyminčios bendrovės „DKV Mobility“ paslaugų kortelė Europoje naudojama jau daugiau nei 68 tūkstančiuose degalinių ir šis skaičius nuosekliai auga.
Transformavo daugybę sektorių
Tobulėjant skaitmeniniams mokėjimams, būtent komercinių sprendimų plėtra įgavo milžinišką pagreitį. Šios srities evoliucija jau šiame amžiuje iš esmės transformavo prekybos sektorių. Rutuliojantis ir pačios logistikos sektoriui, elektroninė prekyba pasiekė milžiniškus mastus.
Kai apsipirkti, apmokėti paslaugas ir pirkinius internetu, gauti prekes į namus ar paštomatą pasidarė visai paprasta, elektroninė komercija tapo vienu karščiausių prekybos segmentų. Ji į milijardines padanges iškėlė tokius šių dienų gigantus, kaip „Amazon“ ar „AliExpress“. Remiantis „Statista“, 2024 metais elektroninės komercijos apimtys visame pasaulyje pasieks 3,7 trilijono eurų ir sudarys penktadalį visos mažmeninės prekybos.
Skaitmeniniai mokėjimai tarsi sumažino pasaulį: norint į savo skaitmeninę piniginę įsidėti apmokėtus lėktuvų, traukinių ar kitų transporto priemonių bilietus, dabar užtenka vos keliolikos minučių, o pageidaujamą nakvynės vietą apgyvendinimo paslaugų gigantuose, kaip antai „Booking.com“ ar „AirBnB“, taip pat galima rezervuoti ir apmokėti akimirksniu.
Ne mažiau aktualu ir tai, kad visi skaitmeniniai mokėjimai patikimose įmonėse atliekami visiškai saugiai, yra nesunkiai atsekami ir apskaitomi. Verslo verslui segmente (B2B) šios savybės labai svarbios dėl skaidriai ir aiškiai fiksuojamų teisinių garantijų dėl paslaugos įvykdymo ar prekės pristatymo. O galimybė analizuoti skaitmeninius mokėjimų duomenis šiandien sukuria papildomų galimybių tiksliau įvertinti ir pagrįsti kaštų optimizavimą.
Bekontaktės perspektyvos
Skaitmeninių mokėjimų evoliuciją puikiai iliustruoja ir daugiau transporto sektoriaus pavyzdžių. Vienas iš jų – bekontaktis rinkliavų patvirtinimas. Naudodami skaitmeninius įrenginius, vežėjai gali saugiai ir patogiai patvirtinti preciziškai apskaičiuotas kelių rinkliavas daugybėje valstybių, o vairuotojams dėl to nereikia daryti nieko – visi duomenys automatizuotai keliauja į tam skirtas sistemas.
Pavyzdžiui, vieninguosius „DKV Box Europe“ kelių rinkliavos aparatus naudojantys „DKV Mobility“ klientai gali automatiškai patvirtinti 17-os rinkliavų paslaugas 14-oje Europos šalių: Austrijoje, Belgijoje, Bulgarijoje, Prancūzijoje, Vokietijoje, Vengrijoje, Italijoje, Ispanijoje, Lenkijoje, Portugalijoje, Šveicarijoje, o nuo šių metų pavasario – ir Slovakijoje, taip pat kertant vežėjams svarbius Warnowo ir Herreno tunelius Vokietijoje, Liefkenshoeko tunelį Belgijoje bei Storbelto (Storebælt) tiltą Danijoje ir Ėresundės (Øresund) tiltą Švedijoje.
„Bekontakčių rinkliavų rinkimas buvo viena svarbiausių dabartinio amžiaus pradžios naujovių. O dabar išlaisvinti nuo daugybės galvosūkių padeda visa plejada skaitmeninių įrankių, kuriuos iš esmės ir įgalina transakcijų duomenų turėjimas sistemose. Pavyzdžiui, naudojant maršrutų planavimo įrankį mūsų klientams suteikiamoje platformoje, galima filtruoti įvairius kaštų parametrus, kaip antai kelių rinkliavos, ir pasiskaičiuoti, kiek įvairiais aspektais kainuoja vežti krovinį iš vienos vietos į kitą“, – pavyzdį pateikia A.Michejenko.
Eksperto teigimu, „DKV Mobility“ senokai taiko ir skaitmeninį degalų papildymo bei elektros energijos įkrovimo patvirtinimo būdą per mobiliąją programėlę. Jaunesnės vartotojų kartos be šių sprendimų jau sunkiai įsivaizduoja savo kasdienybę. O ateityje, tikėtina, gali išpopuliarėti tiesiai į transporto priemonių informacijos ir pramogų sistemas integruotos technologijos, leisiančios vežėjams tiesiog patvirtinti paslaugų išlaidas transporto priemonėmis (in-vehicle payment).