Pietų Korėjoje pastatytas ir tuometinės Lietuvos prezidentės Dalios Grybauskaitės pakrikštytas „Independence“ Klaipėdoje prisišvartavo 2014 metų spalio 27-ąją, jį prie uosto vartų pasitiko daugybė žmonių.
Pastarąjį dešimtmetį šį suskystintųjų gamtinių dujų (SGD) laivą-saugyklą su išdujinimo įrenginiu (angliškas trumpinys – FSRU) Lietuva nuomojasi iš Norvegijos kompanijos „Hoegh LNG“. Už tai per metus sumokama 60 mln. eurų.
Apskaičiuota, jeigu Lietuva būtų ir toliau pirkusi rusiškas dujas, jai tai būtų kainavę kur kas brangiau, o po Rusijos invazijos į Ukrainą ir skeptikai pripažino, kad šio laivo nuoma buvo teisingas žingsnis.
2021 metais nuspręsta, kad Lietuva turi įsigyti SGD laivą. Buvo paskelbtas tarptautinis pirkimo konkursas, jo įsigijimo kaina neturėjo viršyti 160 mln. eurų, tačiau pasiūlymų nebuvo sulaukta.
Tada nuspręsta įsigyti „Independence“. Jo išpirkimo kaina – 153,5 mln. dolerių be PVM. Fiksuotų kaštų dalis per metus sudarys apie 5 mln. eurų.
Šiemet gegužę „Independence“ buvo išplukdytas į Daniją ir pirmą kartą pastatytas į sausą doką, kurio vėl prireiks po 10 metų. Laivui atliktas kapitalinis remontas.
„KN Energies“ taps savininke
Artėjant reikšmingam įvykiui kalbiname valstybės kontroliuojamos bendrovės „KN Energies“ (buvusi „Klaipėdos nafta“) strateginių projektų vadovę Agnę Gutauskienę.
- Kada tanklaivyje-dųjų saugykloje „Independence“ suplevėsuos Lietuvos vėliava? Gal jau yra paskirta konkreti gruodžio diena?
- SGD laivo-saugyklos „Independence“ nuomos sutartis baigiasi šių metų gruodžio 6 dieną. Tada turėtų vykti laivo nuosavybės perėmimas ir jo registravimas Lietuvos jūrų laivų registre.
Nuo tada bendrovė „KN Energies“ bus ne tik laivo komercinis operatorius, bet ir laivo savininkas.
Techninis operatorius bus pernai techninio „Independence“ operatoriaus konkursą laimėjusi įmonė „Hoegh LNG Klaipėda“, priklausanti grupei „Hӧegh EVI“, nuo 2014-ųjų besirūpinančiai laivo-saugyklos valdymu bei technine priežiūra.
SGD terminalui būnant pagrindiniu dujų tiekimo šaltiniu tiek Lietuvai, tiek regionui, svarbu užtikrinti nepertraukiamą veiklą, o esant nenumatytiems sutrikimams – spartų veiklos atkūrimą. Tam pasirinktas patikimas, patirtį ir įdirbį turintis operatorius.
Ar numatoma iškilminga vėliavos pakeitimo „Independence“ ceremonija, kurioje dalyvautų ir šalies vadovai?
Taip, planuojama iškilminga laivo perėmimo ir vėliavos pakeitimo ceremonija. Renginys dar tik pradedamas organizuoti, bet tikimasi, kad jame dalyvaus ir šalies vadovai.
Kada „Independence“ bus įregistruotas Lietuvos jūrų laivų registre?
Tai ketinama padaryti iki baigsis SGD laivo-saugyklos „Independence“ nuomos sutartis, o kol kas jis liks registruotas Singapūro laivų registre. Tik perėmę „Independence“ savo nuosavybėn, galėsime jį registruoti Lietuvos jūrų laivų registre.
Kodėl nuspręsta laive kelti Lietuvos vėliavą? Ar nebūtų buvę paprasčiau palikti tokią vėliavą, kokia yra dabar?
Tiek Energetikos ministerija, tiek mūsų bendrovė taip pat rekomendavo laivą-saugyklą „Independence“ registruoti Lietuvos laivų registre siekiant, kad jis, kaip vienas iš Lietuvos nacionalinio energetinio saugumo ir energetinės nepriklausomybės simbolių, plaukiotų su Lietuvos Respublikos vėliava.
Tokį lūkestį turėjo ir Vyriausybė ir protokoliniu sprendimu pavedė registruoti SGD laivą-saugyklą Lietuvos jūrų laivų registre.
Atitiks Lietuvos teisinį reguliavimą
Kas pasikeis „Independence“, kai jame bus iškelta Lietuvos vėliava?
Iškėlus vėliavą „Independence“ bus taikomi Lietuvoje galiojantys teisės aktai, o bendrovė „Hoegh LNG Klaipėda“ kaip Lietuvoje registruoto laivo techninė operatorė turės atitikti šioje srityje taikomą teisinį reguliavimą.
Už kompetentingos ir aukštos kvalifikacijos tokio objekto valdymo patirtį turinčios įgulos formavimą ir toliau atsakinga bus „Hoegh LNG Klaipėda“.
Ar „Hoegh LNG Klaipėda“ jau pradėjo formuoti naują šio laivo įgulą?
Įgulos formavimas yra sudėtinė techninio operatoriaus teikiamos paslaugos dalis, už kurią jis visiškai atsakingas, ir įgula bus sukomplektuota iki laivo perėmimo. „Hoegh LNG Klaipėda“ turi užtikrinti saugią ir patikimą laivo-saugyklos veiklą bei jos atitiktį aplinkosauginiams reikalavimams.
Svarbu pažymėti, jog „Independence“ nėra vien tik laivas, tai sudėtinga gamykla ant vandens, tad atitinkamai ir reikalavimai, patirtis bei specifinės žinios įgulai yra aukštesni.
Ar „Hoegh LNG Klaipėda“ turės laikytis Lietuvos prekybinės laivybos įstatymo, jog 25 proc., t. y. ne mažiau kaip vieną ketvirtadalį, laivo su Lietuvos vėliava įgulos turi sudaryti mūsų šalies ar kitų Europos Sąjungos valstybių narių, Europos ekonominės erdvės valstybių ir Šveicarijos konfederacijos piliečiai?
„Hoegh LNG Klaipėda“ kaip Lietuvoje registruoto laivo techninė operatorė turės atitikti Lietuvoje taikomą teisinį reguliavimą, taip pat ir Prekybinės laivybos įstatymą.
Svarbu paminėti, jog „Hoegh LNG Klaipėda“, veikdama jungtinėje veikloje su kita „Hӧegh EVI“ įmonių grupės nare „Hӧegh LNG Fleet Management AS“, yra audituota ir jau yra gavusi Lietuvos transporto saugos administracijos išduodamą saugios laivybos valdymo sistemos atitikties dokumentą ir saugaus valdymo liudijimą, t. y. pripažinta laivybos bendrove, galinčia vykdyti Lietuvos jūrų laivų registre registruoto laivo eksploatavimą.
Kokio dydžio yra „Independence“ įgula? Kiek jūrininkų jam reikia?
Šiuo metu FSRU įgulą sudaro apie 32 įvairių pozicijų jūrininkai (apie 12 vadovaujančiųjų, apie 20 denio jūreivių).
Ar neketinama keisti tanklaivio-dujų saugyklos „Independence“ pavadinimo, jį sulietuvinti?
2014-ųjų spalio 27 dieną Klaipėdos uostą pasiekęs SGD laivas-saugykla „Independence“ ne tik atplukdė energetinę nepriklausomybę Lietuvai, bet ir tapo įkvėpimu ir pavyzdžiu ne tik regionui, bet ir visai Europai.
Pasikeitus geopolitinei situacijai, paskutiniai keleri metai aiškiai parodė, kad Klaipėdos SGD terminalas yra ne tik pagrindinis dujų tiekimo šaltinis Lietuvai, bet ir regioninės svarbos infrastruktūros dalis, užtikrinanti dujų tiekimą ir kitoms valstybėms.
„Independence“ vardas puikiai žinomas ne tik Europoje, bet ir visame pasaulyje ir yra tapatinamas su energetinio saugumo užtikrinimu, todėl neplanuojame jo keisti.