Anksčiau NTSB (angl. National Transportation Safety Board) teigė, kad durų kamštis skrydžio viduryje nulūžo, nes lėktuvas iš „Boeing“ gamyklos buvo išvežtas be keturių varžtų, reikalingų durų detalei išlaikyti.
„Gamyklos tarakonai“
Kaip praneša CNN, daugelis šių dokumentų – tai NTSB tyrėjų apklausų, kurias jie atliko per septynis mėnesius nuo avarijos, stenogramos. Vienas iš apklaustųjų, įvardytas tik kaip „surinkėjas montuotojas durų B“, sakė tyrėjui, kad darbo krūvis „Boeing“ gamykloje buvo per didelis, kad būtų išvengta klaidų.
„Kalbant apie darbo krūvį, man atrodo, kad mes tikrai stengėmės išleisti per daug produkto, tiesa?“ – sakė neįvardytas „Boeing“ darbuotojas. „Taip ir padaromos klaidos. Žmonės stengiasi dirbti per greitai. Noriu pasakyti, kad negaliu kalbėti už kitus, bet mes buvome užimti. Dirbome daug“, – patikino jis.
Viename iš stenogramų matyti, kad „Boeing“ darbuotojas, įvardytas kaip durų meistro vadovas, tyrėjams sakė, kad ten lėktuvų surinkimo proceso metu reikėjo daug darbų atlikti iš naujo dėl aptiktų problemų, kaip atsitiko su durų kamščiu, kuris buvo nuimtas siekiant sutvarkyti kai kurias kniedes. Darbuotojas sakė, kad nebuvo specialaus mokymo, kaip atidaryti, uždaryti ar išimti durų kamštį, palyginti su įprastomis durimis.
Tas darbuotojas NTSB pasakojo, kad jo komanda „pateko į nežinomus vandenis, kur... duris keitėme taip, tarsi keistume apatinius drabužius“.
Vienas FAA inspektorius „Boeing“ gamykloje NTSB tyrėjams sakė, kad FAA (angl. Federal Aviation Administration) inspektoriai „girdėjo apie spaudimą, [bet] negalėjo pagrįsti šių teiginių“.
Pasak per posėdį duotų parodymų, lėktuvo fiuzeliažą pagamino „Boeing“ tiekėja „Spirit AeroSystems“, ir į „Boeing“ gamyklą jis buvo atvežtas su keturiais varžtais. Tačiau prie durų kamščio buvo problemų su kniedėmis, kurias reikėjo pataisyti, todėl durų kamštis buvo nuimtas, kad būtų galima atlikti darbus. „Boeing“ gamykloje dirbo „Spirit“ darbuotojai, tačiau „Boeing“ ir „Spirit“ darbuotojų bendravimas „Boeing“ gamykloje nebuvo geras, teigiama kitoje antradienį paskelbtoje apklausos stenogramoje.
„Na, iš esmės mes esame gamyklos tarakonai“, – NTSB tyrėjams sakė vienas neįvardytas „Spirit“ darbuotojas.
O „Boeing“ komandos kapitonas 737 gamykloje tyrėjams pasakojo apie problemas, susijusias su žema darbuotojų morale ir didele darbuotojų kaita.
„Mūsų darbuotojų kaita yra didelė, nes, žinote, tai gali būti stresą keliantis darbas“, – cituojamas „Boeing“ komandos kapitonas vienoje iš stenogramų. – Kartais nesutampa tai, ko nori bendrovė, ir tai, ką mes turime įgūdžių ir gebėjimų tuo metu atlikti, todėl kai kurie žmonės būna nepatenkinti; jie jaučia, kad yra pervargę; jie jaučia, kad, žinote, mumis gali būti pasinaudota.“
Trūksta varžtų ir dokumentų
Sausio 5 d. oro bendrovės „Alaska Airlines“ skrydžio metu, lėktuvui „Boeing 737 Max“ artėjant prie 16 000 pėdų aukščio, iš šono išlėkė durų kamštis. Po incidento lėktuvo šone liko žiojėjanti skylė, nuo lubų nukrito deguonies kaukės, nuplėšė drabužius, išplėšė keleiviams iš rankų telefonus ir išmetė juos į tamsą.
Laimei, įgulai pavyko nutupdyti sugedusį lėktuvą be rimtesnių kūno sužalojimų. Nusileidus septyniems keleiviams ir vienai skrydžio palydovei buvo suteikta pagalba dėl sužalojimų. Tik įgulos įgūdžių ir sėkmės dėka niekas nežuvo.
Tačiau tikėtina, kad trauma dėl skrydžio paveikė daugelį lėktuve buvusių žmonių, – įžanginėje posėdžio kalboje sakė NTSB pirmininkė Jennifer Homendy.
„Traumos, kurių nematome ir apie kurias dažnai nekalbame, gali turėti didelį ir ilgalaikį poveikį gyvenimui ir pragyvenimui“, – sakė ji. Agentūros vardu ji atsiprašė skrydžio metu skridusių žmonių. Ši avarija smarkiai pakenkė visuomenės pasitikėjimui lėktuvų gamintoju „Boeing“ ir paskatino atlikti daugybę federalinių tyrimų dėl jo praktikos ir orlaivių saugos bei kokybės.
NTSB jau paskelbė preliminarias incidento išvadas, kuriose atskleidė, kad skrydžio metu naudotas lėktuvas iš „Boeing“ gamyklos Rentone, Vašingtono valstijoje, išvyko 10 savaičių anksčiau ir be keturių varžtų, reikalingų durų kamščiui pritvirtinti.
Po šios ataskaitos „Boeing“ teigė, kad šios nepriežiūros priežastys buvo tokios paprastos, kaip dokumentų trūkumas.
Kai lėktuvo fiuzeliažas iš tiekėjo „Spirit AeroSystems“ atvyko į „Boeing“ gamyklą, durų kamštis buvo savo vietoje, kaip ir keturi varžtai, turėję jį patikimai pritvirtinti prie lėktuvo šono. Tačiau kilo problemų dėl penkių kniedžių, esančių netoli tos vietos, kur buvo sumontuotas durų kamštis, todėl „Boeing“ darbuotojai nuėmė durų kamštį, kad sutvarkytų tas kniedes.
Pasak „Boeing“, kniedes taisę darbininkai nepateikė dokumentų, kuriuose būtų nurodyta, kad jie nuėmė durų kamštį ir keturis varžtus, kad galėtų atlikti šį darbą.
Kai kita darbuotojų grupė vėl įstatė kamštį į vietą, „Boeing“ teigia, kad darbuotojai nemanė, jog tokios būklės lėktuvas iš tikrųjų skris. Vietoj to jie tik užkimšo skylę kamščiu, kad apsaugotų fiuzeliažo vidų nuo oro sąlygų, nes lėktuvas buvo perkeltas į kitą gamyklos teritoriją. Ši darbuotojų grupė dažnai atlieka tokius laikinus pataisymus.
Šie darbuotojai greičiausiai manė, kad yra dokumentai, įrodantys, jog kamštis ir varžtai buvo nuimti, ir kad tie dokumentai paskatins ką nors kitą linijoje sumontuoti varžtus. Tačiau be dokumentų niekas surinkimo linijoje nežinojo, kad durų kištukas kada nors buvo nuimtas arba kad trūksta jo varžtų ir juos reikia pakeisti.
„Boeing“ montavimo problemos
Tačiau tyrimas yra tik viena iš problemų, su kuriomis „Boeing“ susiduria dėl šio incidento.
Dėl gedimų, dėl kurių įvyko incidentas, gali būti pateikti baudžiamieji kaltinimai, nes FTB pranešė keleiviams ir įgulos nariams, kad jie gali būti laikomi nusikaltimo aukomis.
Dar prieš šį skrydį „Boeing“ grėsė baudžiamieji kaltinimai dėl „737 Max“ problemų, kurios buvo slepiamos nuo Federalinės aviacijos administracijos pirminio sertifikavimo proceso metu. Dėl šių problemų atsirado lėktuvo konstrukcijos trūkumų, kurie kaltinami dėl dviejų mirtinų avarijų 2018 ir 2019 m., per kurias žuvo 346 žmonės.
2021 m. sausį „Boeing“ ir Teisingumo departamentas susitarė dėl taikos sutarties, kuria trejiems metams atidėtas „Boeing“ baudžiamasis persekiojimas už tai, kad jos darbuotojai sertifikavimo proceso metu apgavo FAA. Tačiau tas trejų metų bandomasis laikotarpis turėjo baigtis praėjus vos kelioms dienoms po sausio 5 d. skrydžio. Tačiau po „Alaska Airlines“ incidento Teisingumo departamentas atnaujino tyrimą, o praėjusį mėnesį „Boeing“ sutiko pripažinti savo kaltę dėl baudžiamųjų kaltinimų ir būti prižiūrima teismo paskirto stebėtojo.
FAA taip pat sustiprino „Boeing“ gamybos proceso kontrolę ir riboja, kiek lėktuvų ji gali pagaminti, o tai dar labiau padidino bendrovės finansinius nuostolius, kurie nuo antrosios mirtinos avarijos 2019 m. jau pasiekė 33 mlrd. dolerių.
Per pirmuosius šešis šių metų mėnesius „Boeing“ pardavimai sumažėjo 70 proc.
Parengta pagal CNN informaciją.