Į lrytas.lt redakciją kreipęsis portalo skaitytojas Gytis pasakojo, jog norėjo taromate priduoti susikaupusią tarą, tačiau liko nemaloniai nustebintas.
„Pirkau gaiviojo gėrimo butelį, nuskenavus, kaip visada, priskaičiavo 10 centų mokestį už tarą. Tačiau, kai norėjau butelį grąžinti, taromatas jo nepriėmė. Tara nesulamdyta, tvarkinga, tačiau taromatas rašė – nepriimama tokia tara. Tokį atvejį esu pastebėjęs ne pirmą kartą. Galbūt nesuvedami barkodai?“, – klausė portalo skaitytojas.
Prekybos tinklų bei taromatus prižiūrinčio administratoriaus atstovai paaiškino, kodėl taip nutinka.
Nusitrynę barkodai
Portalo lrytas.lt kalbinti prekybos tinklų atstovai pasakojo, jog nusiskundimų dėl taromatų veiklos sulaukiantys gana retai.
„Atvejai, kai sulaukiame klientų skundų dėl trukdžių, priduodant tarą – reti. Nuo šių metų metų pradžios sulaukėme jų vos keliolikos. Dažniausia priežastis, dėl ko gyventojams nepavyksta priduoti taros – pažeisti ir sunkiai nuskaitomi barkodai bei sulankstyta pakuotė.
Tiesa, yra buvę keli atvejai, kai pirkėjams nepavyko priduoti taros dėl gamintojo pakeisto prekės brūkšninio kodo ar pakuotės išmatavimų, apie tai neinformavus „Užstato sistemos administratoriaus“, – portalui pasakojo prekybos tinklo „Maxima“ komunikacijos ir korporatyvinių ryšių departamento vadovė Indrė Trakimaitė-Šeškuvienė.
Kito prekybos tinklo atstovė taip pat tikino, jog nusiskundimų iš pirkėjų beveik nepasitaiko, o dažniausia skundų priežastis – apgadinta tara ar nusitrynęs barkodas.
„Kartais pasitaiko, kad pasikeičia gėrimo pakuotės forma, o gamintojas apie tai neinformuoja „Užstato sistemos administratoriaus“. Tačiau tokios problemos – itin retos“, – tikino prekybos tinklo „Iki“ komunikacijos vadovė Gintarė Kitovė.
Priežastys gali būti įvairios
Pasak taromatus Lietuvoje administruojančios VšĮ „Užstato sistemos administratoriaus“ atstovų, šiuo metu užstato sistemoje yra užregistruota beveik 8 tūkst. vienetų aktyvių vienkartinių gėrimų pakuočių, o ši informacija atnaujinama kiekvieną savaitę.
Jų teigimu, per praėjusius metus šalyje surinkta ir perdirbti perduota 685,7 mln. vienkartinių pakuočių.
„Akivaizdu, kad per didelį priduodamų pakuočių srautą pasitaiko atvejų, kai taromotas pakuotę priima ne iš pirmo karto ar nepriima visai. Priėmimo metu taromatas pirmiausia tikrina pakuotės brūkšninį kodą, svorį, formą, medžiagą ir panašiai. Jei pakuotės parametrai neatitinka tų, kurie aprašyti pakuočių registre, pakuotė nebus priimta“, – paaiškino įmonės atstovai.
Kodėl pakuotė neatitinka minėtų reikalavimų, galimos kelios priežastys: pakuotė nėra ištuštinta arba joje yra priemaišų, gamintojas-importuotojas pradėjo prekiauti produktu neužregistravęs pakuotės užstato sistemos pakuočių registre.
Pasitaiko atvejų, kai laikui bėgant yra pakeičiama rinkoje esančio gėrimo pakuotės forma ar svoris, tačiau tokie pokyčiai nebūna užregistruojami formos pasikeitimo pakuočių registre.
Taip pat galimas atvejis, kai pakuotė yra nebegaliojanti – gamintojas-importuotojas daugiau kaip metus laiko produktu nebeprekiauja ir pakuotės yra išregistruotos iš aktyvių pakuočių sąrašo.
Pasitaiko vos vienas kitas
Gyventojų nusiskundimų ir pakuočių nepriėmimo atvejų mastas yra labai mažas.
„Aukštas pakuočių surinkimo procentas (kasmet surenkama daugiau kaip 92 proc. pakuočių) rodo, jog užstato sistema veikia maksimaliai sklandžiai ir efektyviai. Per 2023 m. užregistravome mažiau nei 150 nusiskundimų dėl nepriimtų pakuočių, o tai sudaro mažiau nei 0,0001 proc. nuo visų surinktų pakuočių“, – teigė taromatų veiklą administruojančios įstaigos atstovai.
Visgi pabrėžiama, jog kiekvienas gyventojo nusiskundimas dėl nepriimtų pakuočių yra registruojamas sistemoje, o situacija sekama.
Ką daryti, jei taros grąžinti nepavyko?
Nuėjote prie artimiausio taromato, tačiau jūsų pirkto gėrimo pakuotę taromatas lyg užsispyręs spjauna lauk?
„Užstato sistemos administratoriaus“ atstovai pirmiausia pataria pasitikrinti, ar pakuotė dalyvauja užstato sistemoje.
Tai padaryti galima internetinėje svetainėje, įvedus pakuotės brūkšninį kodą internetinėje svetainėje „Grąžinti verta“.
„Jei pakuotė yra galiojanti ir taromatas jos nepriima, kviečiame gyventojus registruoti užklausą jau minėtoje internetinėje svetainėje“, – patarė pašnekovai.
Prekybos tinklų atstovai taip pat patarė, kiek luktelėti, praėjus dienai ar kitai, problema, dažnu atveju, išsisprendžia.
„Jei nepavyko atiduoti taros dėl atsinaujinusios pakuotės, užtenka neišmesti taros ir ją tiesiog priduoti kitą dieną. Paprastai informacija sistemoje atnaujinama kas kelias dienas“, – pirkėjams patarė G.Kitovė.
Ji pridūrė – pasitaiko atvejų, kai taros grąžinimo kvitas nublukęs, susigadinęs arba jau buvo išgrynintas ir pirkėjas tiesiog pamiršo.
„Būna ir tokių atvejų, kai klientai į parduotuvę ateina su jau pasibaigusio galiojimo kvitu, kurio duomenų jau nebematome. Tokiu atveju informaciją turime tikrinti iš sistemos pusės, tai gali užtrukti, tačiau atvejai kaip šis – pavieniai“, – kalbėjo G.Kitovė.
Visgi jei klientui nepavyksta grąžinti taros taromatuose, visada galima grąžinti į rankinio surinkimo vietas. Jų žemėlapį galima rasti internetinėje svetainėje „Grąžinti verta“.