Jau skambina pavojaus varpais: prieš Kalėdas šių prekių parduotuvių lentynose nerasime? (1)

Europos pardavėjai skuba pateikti savo kalėdinius užsakymus anksčiau, nes sparčiai augančios siuntimo išlaidos ir prekybos maršrutų sutrikimai kelia grėsmę šventiniams pristatymams, sako ekspertai.

Vėluos kalėdinės dovanos?<br> Lrytas.lt foto montažas.
Vėluos kalėdinės dovanos?<br> Lrytas.lt foto montažas.
Daugiau nuotraukų (1)

Lrytas.lt

Jul 10, 2024, 10:54 PM

Pastaruosius kelis mėnesius Vakarų įmonėms priklausančius laivus Raudonojoje jūroje atakavo husių sukilėliai, remiantys „Hamas“ kare su Izraeliu, taip padidindami laivybos kainas.

Konteinerių kainos, kurios aukščiausią tašką pasiekė sausį ir trumpam sumažėjo, pastarosiomis savaitėmis smarkiai išaugo.

Vienas verslas BBC sakė, kad padidėjusios išlaidos greičiausiai persiduos didelių gabaritų prekių, tokių kaip buitinės prekės, kainai.

Nickas Glynnas, grupės „Buy It Direct“ bosas, valdo keletą internetinių mažmenininkų, įskaitant „Appliances Direct“ ir „Laptops Direct“, kurie užsakymus turi planuoti iš anksto tam, kad įsitikintų, jog jų siuntos atkeliaus laiku.

Kadangi apie ateitį galvojama jau dabar, jis sakė nemanantis, kad Juodasis penktadienis ir Kalėdų periodas bus paveikti.

Tačiau jis sakė: „Tai daro įtaką gryniesiems pinigams ir sandėlio patalpoms, nes prekybininkai turi laikyti prekes ilgiau. Negalima rizikuoti ir užsisakyti vėliau“.

Ponas Glynnas paaiškino, kad neatidėliotinas kursas – dabartinė neatidėliotino prekių pristatymo kaina pastarosiomis savaitėmis smarkiai išaugo nuo 4,5 tūkst. iki 7,5 tūkst. JAV dolerių (nuo 3,5 tūkst iki 5,9 tūkst svarų sterlingų).

„Tai daro didžiulį poveikį didelių gabaritų daiktams, ypač tiems, kurie turi mažą maržą, pavyzdžiui, baldams, kepsninėms ir virtuvės prietaisams“, – sakė jis.

Pasak jo, dauguma internetinių pardavėjų niekaip negalėjo prisitaikyti prie tokio kainų padidėjimo.

„Taigi, deja, vartotojams per ateinančius kelis mėnesius šių brangesnių prekių kainos gerokai išaugs“, – pridūrė jis.

Pandemija išmokė

Jemeno husių judėjimo sukelti sutrikimai apribojo pasaulinį laivybos erdvės ir konteinerių tiekimą.

Husių sukilėliai jau pradėjo atakas prieš daugiau nei 50 laivų Raudonojoje jūroje ir Adeno įlankoje.

Dėl to labai išaugo siuntimo išlaidos. Vidutinė 12 metrų konteinerio gabenimo kaina dabar viršija 4 tūkst. JAV dolerių, o tai yra,  140 proc. daugiau nei 2023 m., teigia krovinių rinkos stebėjimo priemonė „Xeneta“.

Peteris Sandas, „Xeneta“ vyriausiasis analitikas, sakė, kad importuotojai iš pandemijos išmoko daug pamokų, įskaitant tai, kad „paprasčiausias būdas apsaugoti tiekimo grandines yra kuo greičiau išsiųsti kuo daugiau savo prekių“.

„Tai mes matome, kai kai kurios įmonės mums sako, kad jau gabena krovinius kalėdiniam laikotarpiui – gegužės mėnesį“, – sakė jis.

Paprastai prekybininkai prekes lapkričio – Juodojo penktadienio – išpardavimams bei kalėdiniam laikotarpiui importuoti pradeda nuo vasaros pabaigos iki rudens.

Sue Terpilowski iš Privilegijuotojo logistikos ir transporto instituto sutiko, sakydama, kad bendrovės supranta, jog Raudonosios jūros maršruto sutrikdymas dėl husių atakų gali trukti iki rudens.

„Kad būtų išvengta antraščių „Kalėdos atšauktos, parduotuvėse nieko nėra“, žmonės dabar iš tikrųjų paankstina savo siuntas“, – sakė ji. „ Taigi jie bus čia tinkamu laiku, kad būtų galima numatyti bet kokius atvejus, kurie gali įvykti jiems būnant jūroje“.

Reikia papildomo 100 dienų

Išpuoliai prieš laivus privertė laivų, keliaujančių tarp Azijos ir Europos, savininkus pasirinkti ilgesnį maršrutą aplink Afriką, todėl laivai pradeda savo keliones anksčiau, kad turėtų pakankamai papildomo laiko, reikalingo šiai apylankai įveikti.

„Pernai gruodį prasidėjusių nukreipimų iš Raudonosios jūros padariniai tik dabar aiškėja, o Azijos ir Europos prekybos laivams reikia daugiau nei 100 dienų rotacijos, apiplaukiant Afriką“, – sakė Dominique'as Nadelhoferis iš didelės jūrų logistikos įmonės „Kuehne + Nagel“.

Jis pridūrė, kad taip pat sutrikdyta konteinerių įrangos rotacija, ir sakė, kad šiuo metu laiku baigiama tik apie 50 proc. pasaulinės konteinerių gabenimo.

Be susirūpinimo dėl galimų būsimų husių išpuolių, taip pat didėja nuogąstavimai, kad karinėms jūrų pajėgoms sutelkiant dėmesį į kovą su husių sukilėliais, sumažės jūrų patruliavimas, tai gali suteikti Somalio piratams galimybių suaktyvinti savo veiklą.

Parengta pagal BBC.

Norėdami komentuoti turite prisijungti.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.