Sekmadienio rytas, bet „Hyper Norfos“ parduotuvėje Vilniuje, Kalvarijų gatvėje, žmonės nestumia vežimėlių tolyn nestabtelėję prie vaisių ir daržovių skyriaus ir ko nors neišsirinkę.
Agurkai, pomidorai, saldžiosios bulvės – topinambai, morkos, kopūstai, salotos, ridikėliai, citrinos, braškės – visa tai, kaip ir gausybė kitų prekių, šio skyriaus lentynose atrodė patraukliai, kainos – taip pat.
Bet tai buvo sekmadienis, ramaus apsipirkimo diena. Tačiau pirmadieniais visose Lietuvoje esančiose „Norfos“ parduotuvėse apie pietus kylantis šurmulys ties daržovių ir vaisių lentynomis netyla tol, kol jos neištuštėja.
„Apstulbau pamatęs, kokia didžiulė eilė buvo išsirikiavusi „Norfoje“ pirmadienio popietę, apie 16 valandą, – pratarė kolega. – Eilė nejudėjo, visi pirkėjai stovėjo išrikiavę vežimėlius greta kasų. Pasirodo, laukė, kol nuo 17 valandos galės atsiskaityti už daržoves, vaisius. Nežinojau, kad taip gausiai jie visko prisiperka.“
Pirmadienio akcija
Pirmąją pirmadieninę akciją „Norfos“ parduotuvių tinklą valdanti bendrovė „Norfos mažmena“ paskelbė šių metų sausio 8-ąją. Tuo metu visose „Norfos“ tinklo parduotuvėse nuo pietų švieži vaisiai ir daržovės buvo parduodami už pusę kainos.
Vėliau šių prekių išpardavimo laikas buvo pakoreguotas, bet sumanymas išliko, ir štai jau pusmetis, kai kiekvieną pirmadienį nuo 17 valandos vaisių ir daržovių kainos sumažinamos 50 proc. Paprastai iki parduotuvių uždarymo šio skyriaus lentynos visiškai ištuštėja.
Toks ir yra šios akcijos tikslas – pasiūlyti pirkėjams vaisių ir daržovių už ypač palankią kainą ir kartu atlaisvinti lentynas naujoms jų siuntoms, kurios pasiekia parduotuves antradienio rytą.
Pasak „Norfos mažmenos“ valdybos pirmininko Dainiaus Dundulio, sausį prasidėjusi akcija nebuvo kokio nors užsienio prekybos tinklo atitikmuo. Tai – originalus bendrovės darbuotojų sumanymas.
„Norfoje“ pirmadieniais akcijos laiku dešimtis kilogramų pomidorų, svogūnų, morkų, kitų daržovių perka smulkieji verslininkai – kavinių savininkai, gaminantys ir dienos pietus. Kartu tai ir savita „Norfos“ parama smulkiojo verslo atstovams.
„Neabejoju, kad akcijos metu dalis prekių atsiduria ir mažųjų prekybininkų rankose.
Turgaus prekeiviai, kurie dirba pagal verslo liudijimus, nuolat ieško, kur ir ką galėtų pigiau įsigyti ir gauti pajamų iš kainų skirtumo. Vienas jų prekių šaltinių – tiekimo bazės. Dabar, ko gero, dalį daržovių jie įsigyja ir mūsų tinkle“, – užsiminė pašnekovas.
Pranoko lūkesčius
„Pirmadienio daržovių ir vaisių išpardavimo akcija tapo daug kam naudinga. Vienas jos tikslas yra socialinis, nes žmonės, kurių pajamos yra mažos, turi galimybę perpus pigiau įsigyti vaisių ir daržovių, tarkim, visai savaitei.
Kitas aspektas – teigiama įtaka tinklo apyvartai. Pusmečio statistikos duomenimis, vaisių ir daržovių apyvarta augo sparčiau nei bendra „Norfos“ tinklo apyvarta. Vadinasi, pirkėjams patinka šis mūsų sumanymas.
Dar vienas teigiamas akcijos poveikis – asortimento gausa. Antradieniais–ketvirtadieniais į tinklo parduotuves pradėjome vežti išskirtinių prekių, pavyzdžiui, brangesnių pomidorų, uogų, vaisių. Užsakome jų nedaug – tiek, kad iki savaitės pabaigos visa tai būtų parduota“, – kalbėjo D.Dundulis.
Tai – specifinis prekybos bruožas. Jeigu brangių prekių asortimentas yra nuolatinis, pirkėjai nebeatkreipia į jas dėmesio. Vaisiai, uogos ar daržovės užsiguli lentynose, pasensta ir juos tenka išmesti, o tai – netvaru.
„Jeigu atvežame nedidelį jų kiekį ir dar tomis savaitės dienomis, kai pirkėjų būna gausiau, visa tai gana greitai išperkama.
Taigi prekių įvairovė priklauso ne nuo to, ką mes norime parduoti, bet nuo to, ką pirkėjai noriai perka“, – prekybos verslo taisyklę priminė D.Dundulis.
Daržovės ir uogos
Dažnas pirkėjas yra įgudęs skaityti tai, kas rašoma prekių etiketėse. Paprastai žvilgsnis krypsta į tris įrašus: kainą, galiojimo laiką ir kilmės šalį.
Pirmadienio akcijos „Norfoje“ sudarė galimybę lentynose daugiau vietos skirti Lietuvoje besidarbuojantiems daržovių augintojams.
Pavyzdžiui, „Kietaviškių gausos“ šiltnamiuose užauginama išskirtinių veislių, skanių pomidorų, bet jie brangesni nei užderantys Pietų Europos šalyse, nes didesnė jų auginimo savikaina.
„Norfos“ tinklas anksčiau jų užsakydavo mažai. O dabar yra galimybė jame nusipirkti Avietinių’, Juodųjų’, Avietinių garbanotųjų’ bei kitokių veislių pomidorų.
„Nebesibaiminame į asortimentą įtraukti brangesnių prekių, nes jų pardavimas didėja.
Pirkėjus tenka prisijaukinti, tad pokyčiai atsiranda pamažu. Dabar, vertindami pusmečio patirtį, regime, kad mūsų lūkesčiai pildosi“, – sakė D.Dundulis.
Pastaruoju metu „Norfoje“ pirkėjai ilgiau stabteli ties melionų lentynomis, nes greta įprastinių geltonųjų melionų Honey Dew’ atsirado raukšlėtųjų Cantaloupe’, Galia’, Gwanipa’ ir kitų.
Arbūzų taip pat yra poros veislių – raudonųjų ir geltonųjų.
„Užsakydavome jų ir anksčiau, bet pardavimas būdavo menkas, nes žmonės jų gal nė nepastebėdavo. Dabar, kai skyrius pirmadieniais ištuštėja, antradieniais galima parinkti tinkamą, gerai regimą vietą brangesnėms, egzotiškesnėms prekėms ir jos nebedingsta įprastinių prekių sraute“, – sakė D.Dundulis.
Neseniai „Norfos“ vaisių ir daržovių skyriuje atsirado naujovė – šilauogių ir aviečių asorti. Kilograminės šių uogų dėžutės specialiai užsakomos kartą per savaitę, vien tik šilauogių – taip pat.
Šios uogos ne tik traukia žvilgsnį, nes yra didelės ir išvaizdžios, bet yra ir labai skanios.
Pasak D.Dundulio, šilauoges šiuo metu apskritai žmonės perka gausiau nei braškes.
„Prekiaujame lietuviškomis braškėmis, kurias tiekia Anykščių rajone esantis šiltnamių ūkis. Tačiau šios uogos šiemet yra brangios ir mūsų tinklas jų užsako nedidelį kiekį.
Didmeninė braškių kilogramo kaina be pridėtinės vertės mokesčio siekia 5–6 eurus, mažmeninė – dar aukštėlesnė. Pirkėjai šių uogų negraibsto, todėl augintojams maždaug kartą per savaitę pateikiame tik momentinius užsakymus“, – paaiškino D.Dundulis.
Šiemet braškės ir turgavietėse gana brangios, net ir tos, kurios atgabenamos iš Lenkijos ar Graikijos.
Atsirado šviežių bulvių
Birželio viduryje „Norfos“ parduotuves pasiekė ir pirmosios lietuviškos šviežios bulvės. Tai ankstyvosios jų veislės, kurios neskirtos sandėliuoti.
„Šviežios bulvės greitai genda. Laikomos ilgiau nei savaitę jos ištęžta ir tokias beliktų išmesti, o tai netvaru.
Pirmadienio akcija apsaugo nuo maisto švaistymo – bulvės laiku išparduodamos ir kitą dieną mes jau galime užpildyti „Norfos“ parduotuvių lentynas ką tik iškastomis šviežiomis bulvėmis“, – kalbėjo D.Dundulis.
Iš ūkininkų ir kitų tiekėjų daržovės bei vaisiai – visa tai, kas tiekiama centriniam „Norfos“ sandėliui Kėdainiuose, į jį suvežama per sekmadienį ir pirmadienį. Taip iš anksto pasirengiama išgabenti užsakymų siuntas į parduotuves po pirmadienio akcijų.
„Galime palyginti 2023-iųjų ir šių metų pirmojo pusmečio pardavimo duomenis. Regime, kad antradieniais bei trečiadieniais šviežių vaisių ir daržovių pardavimas smarkiai išaugo.
Tokiu būdu įtinkame ir žmonėms, kurie specialiai jų įsigyti atvažiuoja kitą dieną po akcijos, kad nusipirktų tai, kas šviežiausia.
Tai – šio skyriaus specifika, nes vaisiai ir daržovės akims patraukliausi, kai yra švieži, kai jų prekinė išvaizda nepriekaištinga“, – sakė D.Dundulis.
Akcija kiekvieną pirmadienį skelbiama visiems šviežiems vaisiams bei daržovėms – ir užaugintiems Lietuvos ūkiuose, ir importuotiems.
Ji nepaliečia tik perdirbtų daržovių, pavyzdžiui, virtų burokėlių vakuuminėse pakuotėse, raugintų kopūstų, raugintų agurkų ar virtų kukurūzų.
Visas dėmesys – patraukliai kainai
Vilniuje, Žirmūnuose, esančios „Hyper Norfos“ parduotuvės vaisių ir daržovių skyriuje dirbanti Rasa Saveikienė pastebėjo, kad pirkėjai, kurie paprastai stropiai renkasi tai, ką perka, akcijos metu nebūna tokie reiklūs.
„Pirmiausia per akciją žmonės išperka vaisius, po to įvairias salotas, žiedinius kopūstus, brokolius, kaliaropes. Gana greitai ištuštėja mažųjų pomidorų, paprikų lentynos. Kiek ilgiau užsilieka neparduoti svogūnai, bulvės ir brangiausi produktai.
Tenka matyti, kad iš pradžių pirkėjai, stabtelėję prie tų prekių, kurių yra gausiausia, bando išsirinkti pačias patraukliausias akiai. Bet tie, kurie apsipirkti ateina vėliau, kai prekės jau senka, jas ima per daug nesidairydami.
Kita vertus, juk nėra taip, kad po savaitgalio būtų likusios tik prastos daržovės ar nepatrauklūs vaisiai. Galbūt salotų ar pekininių kopūstų viršutiniai lapai būna kiek apvytę, bet kokybė vis tiek išlieka gana gera“, – kalbėjo R.Saveikienė.
Pasak jos, akcija patraukli įvairiausio amžiaus žmonėms – senjorams, mamoms su vaikais, darbingo amžiaus žmonėms. Tačiau pirkėjų srautai liudija ir tai, kad antradienį, trečiadienį bei kitomis savaitės dienomis pirkėjai šviežių vaisių ir daržovių taip pat perka gausiai.
„Man smagu girdėti pirkėjus sakant, kad esame šaunuoliai, kad tai labai geras sumanymas, kad geriau pigiai viską parduoti nei vėliau išmesti“, – užsiminė R.Saveikienė.