Neabejoja – augs nelegali prekyba
Pirminiame Finansų ministerijos parengtame ir vasario mėnesį pristatytame Akcizų įstatymo pakeitimų projekte numatyta, jog 2025–2027 metais akcizas cigaretėms kasmet augtų po 7 proc., cigarams ir cigarilėms – po 14 proc., rūkomajam ir neapdorotam tabakui – po 7,8 proc., kaitinamajam tabakui ir jam alternatyviems produktams – apie 11 proc., o elektroninių cigarečių skysčiui – po maždaug 30 proc.
Vėliau pristatytame Gynybos fondo pakete numatyta, jog ketvirtadalį Gynybos fondo paketo sudarytų akcizų sprendimai: papildomi alkoholio ir tabako akcizai, prisidėsiantys prie trimečio akcizų plano bei 6 centų (akcizo + PVM dalis) litrui saugumo dedamoji kuro akcize benzinui, dyzelinui, žaliajam ūkininkų dyzelinui bei atitinkamai ir transporto naftos dujoms.
Pirmadienį vykusiame Seimo Biudžeto ir finansų komiteto posėdyje Finansų ministrė Gintarė Skaistė komentavo, jog Vyriausybės projekte buvo įvertinti kaimyninių šalių akcizų, rinkos ir kitus pokyčiai. Kaitinamajam tabakui akcizą po diskusijų buvo siūloma didinti 12,5 proc., elektroninių cigarečių skysčiui – 60 proc. per metus, nors ir šiuo metu galiojantis akcizas el. cigaretėms yra didžiausas tarp visų ES valstybių narių.
Seimo Biudžeto ir finansų komitete balsavimu pritarta kur kas drastiškesniam Seimo narių grupės siūlymui – akcizą elektroninių cigarečių skysčiams didinti 150 proc. per metus, arba kone 450 proc. per trejus metus, o ne po 60 proc. kaip siūlė Vyriausybė.
Komiteto posėdyje kalbėjusi Seimo narė Morgana Danielė ragino nepriimti pernelyg drastiškų sprendimų, kitaip rinka bus dar labiau iškreipta. O patvirtinus siūlymą el. cigarečių skysčių akcizą didinti 150 proc. per metus, Lietuva taptų šalimi, kuri turėtų aukščiausią akcizą – jis būtų kone tris kartus didesnis nei brangiausią tarifą turinčiose šalyse. M.Danielė kėlė klausimą, ar siekiant branginti produktą nekyla dar didesnis nelegalios prekybos pavojus? Seimo narė siūlė didesnį tarifą skirti būtent vienkartinėms elektroninėms cigaretėms, kurios lengvai preinamos ir taršios aplinkos atžvilgiu, o kalbant apie elektroninių cigarečių skysčius laikytis anksčiau pristatyto plano.
Po balsavimo Seimo Biudžeto ir finansų komitete Seimo narė M. Danielė komentavo, jog trūksta Seimo narių įsigilinimo į elektroninių cigarečių rinką, o balsavimo rezultatai rodo, kad šis klausimas – per daug politizuotas.
„Surinkti pinigų į biudžetą – svarbus tikslas, bet politizuotas požiūris kelia nerimą. Elektroninių cigarečių su skoniais draudimas irgi priimtas kovojant prieš elektronines cigaretes, tačiau realybėje neveikia – tik suaktyvino nelegalią rinką. Neapgalvotai didinant akcizus, persistengiant, rizikuojame dar labiau auginti kontrobandą. Manau, jog pakankamai neįvertinta rinkos situacija, elektroninių cigarečių skysčių šešėlinės prekybos mastas ir kokia rizika jam augti. Praėjus porai metų, kuomet nelegali prekyba taps nevaldoma, vėl bus kalti visi, bet ne blogi politiniai sprendimai“, – komentavo M.Danielė.
Suabejojo balsavimo teisėtumu
Seimo narys Andrius Bagdonas ir keli kiti Seimo nariai taip pat pritarė, jog kaitinamajam tabakui ir elektroninių cigarečių skysčiui akcizai būtų didesni nei siūlyta pirminiame Finansų ministerijos Akcizų įstatymo pakeitimų projekte, tačiau ne keliais šimtais procentų per trejus metus kaip buvo siūlyta komitete.
Seimo narys A.Bagdonas atkreipė dėmesį ir į tai, jog Seimo Biudžeto ir finansų komiteto pirmininkas Mindaugas Lingė posėdyje pažeidė Seimo statutą, pasiūlymus svarstydamas ne pagal jų pateikimo datą, kas įprasta praktikoje, bet nuo mažiausios kainos didėjimo link: „Buvo balsuojama dėl mano ir keleto kolegų pasiūlymo, kuriam komiteto nariai pritarė, tuomet pirmininkas konstatavo, jog kitų pasiūlymų svarstyti nebėra prasmės, nes prieštarautų priimtam, tačiau tuomet nusprendė perbalsuoti, kas – neįprasta praktika. Manau, jog Etikos ir procedūrų komisija turės darbo, nes, mano nuomone, procedūros buvo pažeistos.“
Kalbėdamas apie akcizo didinimą, A.Bagdonas kalbėjo, jog jei kažkuri prekė drastiškai apmokestinama, įvedamas neapgalvotas akcizas, tikėtina, suklestės šešėlis arba apskritai gali nutikti taip, jog nesurinksime ne tik planuojamų mokesčių, bet ir tų, kurie buvo surenkami iki tol. Nepritariu pernelyg drastiškiems pokyčiams. Su elektroninėmis cigaretėmis bandyta kovoti įvairiausiais draudimais, bet, panašu, jog visi draudimai nedavė laukiamo rezultato. Ar nenutiks taip, jog, negirdint koalicijos partnerių, visas paketas bus atmetas“, – svarstė Seimo narys.
Nerimaujama dėl šešėlinės rinkos
Seimo narė Ieva Kačinskaitė-Urbonienė posėdyje komentavo, jog susipažino su trimečiu akcizų didinimo planu, jos nuomone, Vyriausybė anksčiau, tai yra šių metų vasario mėnesį, rengdama šį planą atsižvelgė į visas aplinkybes, užtikrino tęstinę akcizų didinimą politiką, nuoseklumą, įvertino aplinkines rinkas, todėl siūlė laikytis pirminio Vyriausybės pasiūlyto akcizų didinimo plano, o ne to, kuris pateiktas kartu su Gynybos fondo įstatymo projektu.
Paprašyta pakomentuoti balsavimo rezultatus, Seimo narė komentavo, jog jis sunkiai racionaliai paaiškinamas, o su pasekmėmis, jei siūlymui bus pritarta, reikės tvarkytis ateinančius kelerius metus.
„Man, kalbant apie elektronines cigaretes ir jas naudojančius jaunus žmones, neramiausia, jog jie ieško pigesnių alternatyvų ir elektronines cigaretes siunčiasi iš trečiųjų šalių. Mes nežinome ir neturime galimybės ištirti, ką jie įsigyja, neturime jokio kontrolės mechanizmo, neįmanoma pamatuoti, kokio masto šešėlinė rinka, toks sprendimas prisidės prie dar didesnės šešėlinės rinkos augimo“, – komentavo I.Kačinskaitė-Urbonienė.
Seimo narė pateikė Italijos pavyzdį: šioje šalyje buvo gerokai padidinti akcizai elektroninėms cigaretėms, drastiškai krito jų pirkimas Italijos rinkoje, suklestėjo šešėlinė rinka, tą įvertinusi Vyriausybė grąžino ankstesnį tarifą.
„Manau, jog nebus teigiamo poveikio ekonomikai, daug pinigų iškeliaus į šešėlį, labai neramu, kas bus su vaikais ir paaugliais, kurie eksperimentuoja ir ieško pigesnių alternatyvų kitose šalyse“, – komentavo Seimo narė.