Asociacijos nuomone, nėra teisinga, kai siūlomame projekte, iki 2027 m. el. cigarečių skysčio vienam mililitrui, lyginant su 2024 metais, akcizas didės 312 proc., kai tuo tarpu kaitinamojo tabako produktams, lyginant su 2024 metais, 2027 metais padidėjimas numatytas tik 42.39 proc.
Kaip matyti iš Įstatymo projekto aiškinamojo rašto, el. cigarečių skysčiui 2025 – 2027 metais siūloma kelti akcizų tarifą 60 proc. (2025 m.), 60 proc. (2026 m.) ir 60,9 proc. (2027 m.). Tuo tarpu įprastoms cigaretėms siūlomas kelti akcizas sudaro 8,5 proc. kasmet, o kaitinamajam tabakui kasmet – 12,5 proc.
„Įstatymo projekte nustatyti akcizų el. cigarečių skysčiui dydžiai lemia konkurencijos sąlygų iškraipymą, nepagrįstą konkurencinio pranašumo suteikimą kitiems nikotino turintiems gaminiams ir skatina šešėlinę prekybą, dėl ko Asociacija prašo Lietuvos Respublikos konkurencijos tarybos pateikti nuomonę dėl Įstatymo projekto“, – dėstoma rašte.
Jame taip pat teigiama, jog Įstatymo projekte el. cigarečių skysčiui siūlomi akcizų tarifai yra ne tik nepagrįsti, tačiau taip pat nėra atliktas numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimas bei poveikio konkurencijai vertinimas, kurie pagal Teisėkūros pagrindų įstatymo 15 straipsnio 1 dalį bei 16 straipsnio 2 dalį yra būtini, atsižvelgus į Įstatymo projektu iš esmės siūlomą keisti teisinį reguliavimą – drastiškai keisti akcizų dydžius.
Asociacija atkreipia dėmesį, jog siūlomas akcizų tarifų keitimas iš esmės skiriasi nuo ankstesnio Akcizų įstatymo pakeitimo projekto, kuris buvo pateiktas 2024 m. vasario mėnesį siekiant įgyvendinti 3 metų akcizų nustatymo planą, kai buvo siūlomi taip pat vieni didžiausių tarifų el. cigaretėms Europos Sąjungoje, tačiau perpus mažesni nei šiuo metu svarstomame Gynybos fondo įstatymo projekte.
Rašte primenama, jog el. cigarečių skystis Lietuvoje akcizais apmokestintas 2019 metais. 2022–2024 m. jam taikomas akcizų tarifas auga po 25–32 proc. kasmet. Palyginus kaimyninėse valstybėse – Latvijoje, Lenkijoje bei Estijoje – šiuo metu taikomus akcizų tarifus el. cigarečių skysčiui, Lietuvoje akcizai šiems produktams yra didžiausi. Tokia pati tendencija išliks ir 2025–2026 metais, įvertinus visų ES valstybių planuojamus didinti akcizų tarifus el. cigarečių skysčiui.
Rašte akcentuojama, kad Asociacija yra už Valstybės gynybos fondo įstatymo projektą ir priims akcizų didinimą kaip indėlį į krašto apsaugą, kas šiuo metu yra neabejotinai labai svarbu, tačiau akcizų tarifo didinimas turi būti proporcingas kitiems tabako gaminiams ir teisinėje valstybėje privalo atitikti konkurencines sąlygas.
Asociacija pažymi, kad siekiant stiprinti krašto apsaugą ir išreiškiant norą prisidėti, verslas yra pasirengęs priimti anksčiau Vyriausybės siūlytus akcizų tarifus, siekiant įgyvendinti 3 metų akcizų nustatymo planą.
„Nors tai lemtų drastišką akcizų augimą, vieną didžiausių visoje Europos Sąjungoje, tačiau suprantame esamą situaciją ir esame pasirengę prisidėti prie Gynybos fondo įkūrimo,“ – pažymima rašte Seimo nariams ir valstybės institucijoms.
Kitu atveju, kaip toliau dėstoma rašte, priėmus Įstatymo projekte siūlomus neproporcingus ir nepamatuotus akcizų dydžius el. cigarečių skysčiui, nurodyti tarifai bus didžiausi visoje ES, kai kuriais atvejais net kelis kartus didesni nei kitose šalyse narėse, kas neišvengiamai lems neteisėtos (šešėlinės) el. cigarečių prekybos augimą.