Šis tyrimas ir jo rezultatai šiandien buvo pristatyti Baltijos šalių nacionaliniame forume „Pasaulio verslumas – Baltijos šalių augimo galimybės“, kurį organizuoja Vilniaus universiteto Verslo mokykla ir Seimo Švietimo ir mokslo komitetas. Tyrimas parodo, su kokiomis problemomis tiek pradžioje, tiek jau įsibėgėjus susiduria verslas ir verslininkai, kaip veikia verslumo skatinimo priemonės: kurios pasiteisina, o kurios ne, kokios yra silpnosios vietos į kurias reiktų atkreipti dėmesį valdžios atstovams.
Verslumo mažėjimo priežastys
GEM tyrimo Lietuvoje vadovė, VU Verslo mokyklos profesorė Saulė Mačiukaitė-Žvinienė įsitikinusi, kad Lietuva verslumo reitinge per dvi pozicijas kilo aukštyn dėl pastarųjų dešimt metų valdžios inicijuotų priemonių, padedančių skatinti verslumą ir kuriančių patrauklią verslo aplinką bei pokyčiais regionuose. Taip pat tyrimo dalyviai palankiai įvertino ne tik politines priemones, kuriančias patrauklią verslo aplinką, bet ir fizinę infrastruktūrą (pavyzdžiui, naujų verslo centrų atsiradimą) padedančią vystyti verslą.
Nors verslumo aplinka šalyje gerėja, tačiau žmonių, kurie būtų pradėję arba vadovautų savo verslui per metus sumažėjo beveik dvigubai: nuo 12,7 proc. (2022 m.) iki 6,7 proc. (2023 m.). Vyrų verslumas per metus sumažėjo nuo 16,6 proc. iki 6,1 proc. Moterų verslumo mažėjimas buvo „švelnesnis“ nuo 9,0 proc. iki 7,2 proc.
„Ilgalaikėje perspektyvoje verslumo mažėjimas nėra mums palankus, nes tuomet nebus resursų iš ko plėtoti brandų verslą“, – įsitikinusi VU Verslo mokyklos profesorė ir priduria, kad GEM pasaulinio tyrimo rezultatai taip pat atskleidė, kad parama moterims vertinama kaip nepakankama beveik visose šalyse, o būsimųjų verslininkų – ypač moterų – baimė patirti nesėkmę vis dar išlieka kliūtimi kurti naujus verslus.
Šių metų tyrimas taip pat atskleidė nepakankamą verslumo ugdymą šalies mokyklose, tačiau panaši situacija yra ir daugelyje kitų pasaulio šalių. Tai parodo ir nežymiai mažėjantis jaunuolių (18–24 m.) verslumas, tačiau Lietuvoje aukštosiose mokyklose verslumo mokymas vertinamas labai palankiai. Šiuo metu versliausia visuomenės grupė yra 25–34 metų amžiaus gyventojai.
Baimė prarasti darbą skatina kurti savo verslą
Tyrimo duomenys atskleidė, kad imtis nuosavo verslo dažniausiai 2023 m. skatino baimė prarasti darbą ir noras turėti didesnes pajamas. Šią priežastį nurodė net 84 proc. esamų verslininkų ir ketinančių steigti savo verslą.
„Tyrimas akivaizdžiai parodė, kad verslas Lietuvoje pradedamas norint susikurti sau saugią darbo vietą ir užsidirbti pragyvenimui. Šią motyvaciją taip pat patvirtina didėjantis skaičius žmonių, kurie tikisi pradėti verslą per artimiausius trejus metus. Tai akivaizdus įrodymas, kad nuosavas verslas patrauklus dėl galimybės gauti didesnes pajamas. Taip pat galime daryti prielaidą, kad žiniasklaidoje matomi sėkmingi verslininkai ir jų istorijos taip pat įkvepia šalies gyventojus galvoti apie nuosavą veiklą“, – pastebi tyrėjai.
Dominuoja tradiciniai verslai
Atliktas tarptautinis tyrimas GEM parodė, kad daugiau nei 40 proc. Lietuvos verslininkų vis dar orientuojasi į verslą žemės ūkio, miškininkystės, žvejybos, kasybos ir statybos sektoriuose, nors šis skaičius nežymiai mažėja jau ne vienerius metus. Visgi pasaulyje pirmenybė teikiama verslams atstovaujantiems sveikatos, švietimo, valdžios, socialinių ir vartojimo paslaugų, profesinių paslaugų, mažmeninės prekybos, viešbučių ir restoranų sektorius.
„Nors tradiciniai sektoriai pas mus vis dar dominuoja, tačiau juose atsiranda vis mažiau naujų verslų, o vis daugiau verslų kuriama paslaugų sektoriuje. Deja, bet kol kas per mažai naujų verslų Lietuvoje atsiranda būtent technologijų sektoriuje, kurie rinkai pasiūlytų naujus-inovatyvius produktus“, – sako GEM Lietuva vienas iš tyrėjų Robertas Skliaustas
Didžiausias pasaulyje verslumo tyrimas
Pasaulio verslumo stebėsena – jau 25 metus vykdomas didžiausias pasaulyje verslumo situacijos tyrimas, kuriuo siekiama įvertinti verslumo įtaką valstybės ekonominiam augimui, atskleisti verslumo skatinimo galimybes ir verslo sektoriaus situaciją įvairiose šalyse.
Atliekant tyrimą analizuojami įvairūs verslumo aspektai: nuo priežasčių, skatinančių ir trukdančių imtis nuosavo verslo iki sprendimams įtakos turinčių kultūrinių ir socialinių veiksnių, švietimo suteikiamų žinių kokybės ir kt. Tyrimą atlieka daugiau kaip 500 pasaulio mokslininkų. Jau trejus metus šį tyrimą Lietuvoje koordinuoja ir vykdo Vilniaus universiteto Verslo mokykla kartu su tarptautine reitingų agentūra „Moody‘s Lithuania“.
„GEM dėmesys naujų verslų ir jų vystymosi stebėsenai suteikia viešosioms įstaigoms ir verslo lyderiams itin svarbią informaciją, reikalingą dinamiškos Lietuvos verslumo ekosistemos puoselėjimui, – sako „Moody‘s“ kompetencijų centro Lietuvoje vadovė Auksė Žukauskienė. – Ši misija grindžiama įžvalgų dalijimusi ir galimybių atrakinimu, glaudžiai dera su mūsų vertybėmis „Moody's“, o įsipareigojimas augimui ir inovacijoms atskleidžia ir mūsų entuziazmą prisidėti prie tokių svarbių iniciatyvų kaip GEM.“