„Mokesčių sistema Lietuvoje surenka 9 proc. mažiau nuo BVP nei ES vidurkis. Žinoma, tai nereiškia, kad sistema turi visiškai atitikti Europos vidurkį. (...) Kompozicijoje matome tam tikrus aspektus. Pirmiausiai, labai daug biudžeto yra paremta netiesioginiais mokesčiais, bet tokia situacija egzistuoja ir daugelyje ES ekonomikų. Bet jeigu pažiūri į darbo apmokestinimą, jis didesnis nei OECD (Ekonominio bendradarbiavimo ir plėtros organizacijos – ELTA) vidurkis“, – spaudos konferencijoje, kur TVF pristatė išvadas Lietuvai, sakė B. Gracia.
„Bet kokia mokesčių reforma turėtų siekti efektyvumo ir perskirstymo. PVM yra efektyvus mokestis, bet jis labiausiai veikia turinčius mažas pajamas namų ūkius“, – pabrėžė jis.
Pasak TVF misijos vadovo, didžiausias potencialas pertvarkant mokesčių sistemą Lietuvoje yra turto ir aplinkosaugos mokesčiai.
„Manome, kad didžiausias potencialas surinkti biudžeto pajamas yra kitose srityse, tokiose kaip nekilnojamas turtas. Tokio mokesčio surenkamos pajamos nėra didžiausias, bet Lietuvoje toks apmokestinimas yra daug mažesnis nei kaimyninėse šalyse. Taip pat yra kiti turto mokesčiai“, – aiškino TVF misijos vadovas.
„Aplinkosaugos mokesčiai išspręstų dvi problemas iš karto. Tai padidintų surenkamų į biudžetą lėšų kiekį. Be to, tai spręstų ir aplinkosaugos problemas, nes šiuo metu apmokestinimas šioje srityje, ypač susijęs su CO2 emisijomis, nėra pakankamas, kad būtų pasiekti Paryžiaus sutarime numatytus tikslus“, – komentavo jis.
B. Gracia paminėjo, kad Lietuvoje taikomas 15 proc. pelno mokestis yra labai konkurencingas, bet yra vietos, kur jis galėtų būti padidintas, taip didinant gynybos finansavimą.
„Šiuo metu Lietuvos pelno mokestis yra labai konkurencingas, bet yra vietos truputį jį padidinti, siekiant geresnio gynybos finansavimo, vis dar paliekant jį patrauklų investuotojams“, – tikino B. Gracia.
Dvi savaites vykusios TVF misijos metu buvo įvertinta šalies ekonominė situacija, analizuotos viešųjų finansų perspektyvos, skirta dėmesio ekonomikos konkurencingumui, situacijai energetikos sektoriuje bei reformų darbotvarkei.