Ši papildoma „pagalvė“ reiškė, kad pandemijai pasibaigus vartotojai ir toliau išlaidavo, o šalies ekonomika, nepaisant didėjančių palūkanų normų ir nuolatinės, nors ir palaipsniui mažėjančios, infliacijos, išliko tvirta.
Tačiau dabar, kai papildomų pinigų nebėra, ekonomistai nerimauja, kas bus toliau.
Naujausios prognozės rodo, jog perteklinės per pandemiją sukauptos santaupos JAV ekonomikai pridarė žalos, teigia San Francisko Federalinio rezervo ekonomistai Hamza Abdelrahmanas ir Luizas Edgardas Oliveira.
Tai reiškia, kad daugelis amerikiečių turi daugiau skolų nei santaupų, o „JAV namų ūkių pandemijos metu sukauptos santaupos visiškai baigėsi 2024 metų kovą“, – rašė jie neseniai paskelbtoje ataskaitoje.
Vartotojų išlaidos yra itin svarbus elementas, lemiantis JAV ekonomikos augimą, ir per pastaruosius dvejus metus jos pasirodė nepaprastai stiprios.
Tačiau dabar, kai perteklinių santaupų nebeliko, išlaidos taip pat gali gerokai sumažėti ir sukelti problemų JAV ekonomikai.
Nerimą kelia ir tai, kad kaupiasi ir skolos.
Čikagos Federalinio rezervo prezidentas Austanas Goolsbee praėjusį mėnesį sakė, kad nors vartotojų skolos lygis dar nėra „ypač“ aukštas, FED yra susirūpinusi dėl vartotojų finansinio nusikalstamumo lygio arba praleistų ar pavėluotų mokėjimų už išlaidas, tokias kaip paskolos automobiliams, kreditinių kortelių sąskaitos ir nuoma.
„Jei vartojimo paskolų nusikalstamumo lygis pradeda kilti, tai dažnai yra pagrindinis rodiklis, rodantis, kad „viskas netrukus pablogės“, – sakė jis moderuojamoje diskusijoje, kurią vedė Verslo redagavimo ir rašymo skatinimo draugija.
Realusis BVP – platus JAV ekonomikos matas – pirmąjį metų ketvirtį per metus pakilo vos 1,6 proc. ir buvo gerokai mažesnis už ekonomistų prognozes. Kai kurie analitikai jau mažina savo lūkesčius dėl augimo šiais metais.
„Fitch“ reitingai neseniai paskelbtoje ataskaitoje rašė, kad „tikisi, jog augimas vėliau šiais metais sulėtės iki gerokai žemesnio nei prognozuoto lygio“.
Mažmenininkai taip pat nervinasi.
Vartotojai neapsiperka taip, kaip anksčiau, o daugybė mažmenininkų pastarosiomis savaitėmis paskelbė apie kainų mažinimą, siekdami pritraukti žmones į parduotuves ir suvilioti juos išleisti pinigus tokiems dalykams kaip nauji drabužiai, dekoratyviniai daiktai namams ir menai bei amatai ar pomėgių rinkiniai.
Pirkėjų skaičiaus mažėjimas jaučiamas jau apie metus, nes išlaidos išaugo gerokai, o pajamų augimas yra kur kas lėtesnis, sakė Sarah Wyeth, „S&P Global Ratings“ mažmeninės prekybos ir vartotojų vykdomoji direktorė.
Finansiniai rezultatai kelia nerimą
Vienos didžiausių mėsos kompanijų pasaulyje „Tyson Foods“ akcijos pirmadienį smuko beveik 6 proc. po to, kai mėsos pakuotojas pranešė, kad vartotojai patiria spaudimą dėl infliacijos, didelių išlaidų ir nenori išlaidauti taip, kaip anksčiau.
„Starbucks“ taip pat pastebėjo didelį akcijų kainos kritimą po to, kai kavos namai sumažino visų metų prognozę, nurodydami pardavimų sumažėjimą ir sunkias makroekonomines sąlygas.
„McDonald's“ generalinis direktorius Chrisas Kempczinskis pažymėjo, kad vartotojai laiko savo pinigines „uždarytas“. „Vartotojai ir toliau dar labiau apsvarsto kiekvieną išleidžiamą dolerį, nes kasdienėse išlaidose susiduria su padidėjusiomis kainomis, o tai daro spaudimą greito aptarnavimo restoranų pramonei“, – sakė jis.
Gelbėjantys elementai
2020 ir 2021 m. pastatyti pertekliniai namų ūkiai neabejotinai atliko svarbų vaidmenį stiprinant ekonomiką, sakė Abdelrahmanas ir Oliveria, tačiau tai buvo „tik vienas iš daugelio galimų veiksnių, padėjusių vartotojams išlaikyti tvirtą išlaidų lygį“.
JAV darbo rinka, nors ir šiek tiek „atvėsusi“, vis dar išlieka neįtikėtinai stipri, o nedarbo lygis vis dar artėja prie istorinių žemumų.
„Besitęsianti stipri darbo rinka galėtų padėti vartotojams išlaikyti išlaidų modelius, panašius į pastebėtus pastaruoju metu, net ir be pandemijos laikų santaupų“, – rašė jie.
Parengta pagal CNN Business.