Aviacija – išskirtinai griežtai reguliuojama sritis, kurioje ypatingas dėmesys skiriamas ne tik procedūroms, bet ir teoriniams bei praktiniams mokymams. Į pastarųjų sąrašą patenka ir veiksmai, esant nenumatytai situacijai. Tarptautinės oro transporto asociacijos IATA duomenimis, pernai metai buvo saugiausi iki šiol – nefiksuota nei vienos žūties dėl komercinio orlaivio avarijos. Pasak „Avia Solutions Group“ aviacinės saugos vadovės Ugnės Maciejauskaitės, už gerėjančių saugos rodiklių slypi visų rinkos dalyvių bendradarbiavimas ir atviras dialogas sprendžiant kasdienius veiklos iššūkius.
„Pagrindinė konferencijos žinutė – priminimas, kad neįmanoma aprašyti visų galimų ekstremalių scenarijų, tad aviacijoje dirbantys specialistai turi būti itin lankstūs ir mokėti greitai reaguoti bet kokiose situacijose. Kasmet tik daugėja potencialių rizikos šaltinių, kylančių dėl techninių klaidų, žmogiškojo faktoriaus ir skirtingų išorinių priežasčių, tad svarbu visada būti vienu žingsniu priekyje ir nepasimesti, net jei atvejis nėra „vadovėlinis“, – teigė U.Maciejauskaitė.
Aviacijos saugos žemėlapis
Savo pranešimais apie krizių valdymą ir išmoktas pamokas dalinosi ES aviacijos saugos agentūros (EASA) Saugos skatinimo vadovas Johnas Franklinas, Lietuvos oro uostų ekstremalių situacijų valdymo vadovas Henrikas Armoška-Eismontas, Lietuvos transporto kompetencijų agentūros Civilinės aviacijos departamento direktorius Vidmantas Plėta, oro linijų atstovai. ES aviacijos saugos agentūros (EASA) atstovo teigimu, aviacijos bendruomenėje egzistuoja keli kertiniai elementai, padedantys užtikrinti saugą.
„Vienas pirmųjų prioritetų – tai šioje srityje dirbančiųjų mąstysena ir požiūris, kuris turi būti paremtas saugos ir pasitikėjimo kūrimu. Kitos svarbios dedamosios yra kompetentingi, apmokyti, aviacijos saugą užtikrinti gebantys specialistai bei visa reikalinga infrastruktūra.“, – teigė J.Franklinas.
Anot EASA atstovo J.Franklino, tokie aviacijos saugos temai skirti renginiai padeda sumažinti atotrūkį tarp teorinio pagrindo ir praktikos.
Įkurta 2002 m., EASA yra atsakinga už visos Europos Sąjungos aviacijos srities saugos ir aplinkosaugos standartus. EASA tikrina ir sertifikuoja ne tik pačius orlaivius, bet ir net tokias smulkias detales, kaip lėktuvuose naudojami varžtai. Pastaraisiais metais organizacijos atsakomybių ribos dar labiau išsiplėtė ir šiandien apima tokias temas kaip kibernetinis saugumas ir saugus bepiločių eksploatavimas.
Didelis dėmesys NATO viršūnių susitikimui
Renginyje dalyvavęs Lietuvos oro uostų ekstremalių situacijų valdymo vadovas Henrikas Armoška-Eismontas, didelį dėmesį skyrė reikšmingiausiam praėjusių metų įvykiui – Lietuvoje vykusiam NATO viršūnių susitikimui.
„NATO viršūnių susitikimas tapo išskirtiniu įvykiu, priminusiu apie nuolatinį poreikį numatyti ir spręsti įvairius ekstremaliųjų situacijų scenarijus. Jų sąrašas platus, į jį patenka ir orlaivių avarijos, antžeminiai incidentai, o taip pat – sabotažas, grasinimai, pavojingi kroviniai, gaisrai ar stichinės nelaimės“, – sakė H.Armoška-Eismontas.
NATO viršūnių susitikimui buvo intensyviai ruoštasi beveik pusę metų, o paties renginio dienomis oro uoste dirbo apie 700 žmonių, užtikrinusių sklandžią logistiką ir saugą. Renginio metu buvo įsteigtas specialus centralizuotas procesų valdymo centras, kuriame darbavosi visų procese dalyvavusių tarnybų ir įmonių atstovai. Kalbėdamas apie minėtą įvykį, H. Armoška-Eismontas, pabrėžė, kad viskas turėjo vykti minutės, jei ne sekundės tikslumu:
„Skirtingai nei įprastų skrydžių atveju, valstybės vadovus skraidinantys orlaiviai apie tikslius atvykimo laikus praneša likus labai nedaug laiko. Tam, kad kiekvienas orlaivis galėtų saugiai nusileisti, visi į procesą įsitraukę specialistai – nuo oro navigacijos ir antžeminio aptarnavimo specialistų iki kortežų vairuotojų iki budinčių ugniagesių – turėjo dirbti itin preciziškai ir koordinuoti kiekvieną savo veiksmą.“
Papildomų iššūkių kėlė ir Vilniaus, Kauno oro uostams neįprastai dideli orlaiviai, kurių sparnų mojis siekė net 68 metrų. Tarp jų – ir JAV prezidentą atskraidinęs „Air Force One“. Tam, kad tokio dydžio orlaivis galėtų saugiai apsisukti perone, Vilniaus oro uoste net reikėjo fiziškai pašalinti apšvietimo stulpą.
Dalijimosi patirtimi svarba
Konferencija „Forum for Aviation Safety Excellence“ tapo pirmuoju išskirtinai aviacijos saugai skirtu renginiu Lietuvoje. Subūrusi tiek verslo, tiek viešojo sektoriaus atstovus atviram pokalbiui, konferencijos organizatoriai ateityje siekia rengti daugiau panašaus pobūdžio renginių.
„Organizuodami konferenciją, skyrėme dėmesį ne teorinių žinių aptarimui ar diskusijai, bet pranešimams, suteikiantiems galimybę sužinoti kažką naujo bei išgirsti naudingų praktinių patarimų. Tai itin svarbu, nes dalijimasis žiniomis, patirtimi ir išmoktomis pamokomis yra aviacijos saugos ir saugumo pagrindas, ypač informacinės sklaidos ir skaitmeniniame amžiuje“, – sakė „Aeroclass“ vadovas ir vienas iš renginio organizatorių Julius Norkūnas.
Apie „Avia Solutions Group“
„Avia Solutions Group“ yra didžiausia pasaulyje ACMI (orlaivių nuoma su įgula, technine priežiūra ir draudimu) paslaugas teikiančių įmonių grupė, turinti 212 orlaivių parką. Grupei priklauso daugiau nei 100 įmonių, įskaitant „SmartLynx Airlines“, „Avion Express“, „BBN Indonesia Airlines“ ir „KlasJet“. Grupės įmonės taip pat teikia įvairias aviacijos paslaugas, tokias kaip orlaivių remontas, pilotų bei įgulos mokymai, antžeminis aptarnavimas ir kitas. „Avia Solutions Group“ komandą sudaro 12 000 aukštos kvalifikacijos aviacijos profesionalų.
Daugiau informacijos: www.aviasg.com