Tyrimo duomenimis, net 9 iš 10-ies (90 proc.) tiesioginės prekybos įmonių pardavėjų Lietuvoje yra moterys, tokia tendencija būdinga visai Europai (85 proc. moterų).
„Tokį didelį moterų įsitraukimą natūraliai lemia pati tiesioginės prekybos rinkos specifika – kosmetika, sveikatingumo prekės, namų apyvokos reikmenys yra didžiausios produktų kategorijos, kurios didele dalimi skirtos moterų auditorijai“, – komentuoja Gintautas Zaleckas, Lietuvos tiesioginės prekybos asociacijos direktorius ir generalinis sekretorius Baltijos šalims.
Be to, pasak jo, tiesioginė prekyba dėl darbo grafiko lankstumo ir papildomų pajamų galimybių labiausiai domina šeimyninių įsipareigojimų turinčias verslias moteris. Dar viena reikšminga lietuvių moterų įsitraukimo į tiesioginę prekybą priežastis – polinkis į savarankišką darbą ir verslumą. Daugiau nei ketvirdalis (26 proc.) apklaustų Lietuvos pardavėjų prieš pasirinkdami tiesioginę prekybą svarstė apie savo verslo pradžią. „Šia ypatybe Lietuva išsiskiria iš kitų apklaustų šalių – bendras Europos vidurkis yra 17 proc., tad toks Lietuvos rezultatas maloniai nustebino“, – sako G. Zaleckas.
Dažniausios lietuvių įsitraukimo į tiesioginę prekybą paskatos – galimybė įsigyti prekių su nuolaida (70 proc.), mėgstami produktai (63 proc.) ir papildomų pajamų galimybė (49 proc.), taip pat dažnai minimas tikėjimas prekės ženklo vertybėmis/tikslais (45 proc.), galimybė pagerinti savo (savo šeimos) gyvenimo kokybę (41 proc.), galimybė plėsti pažinčių ratą (37 proc.) ar noras ugdyti verslumo įgūdžius (27 proc.).
Beveik pusė (46 proc.) respondentų tiesiogine prekyba užsiima 7 ir daugiau metų, tai rodo didelę patirtį ir atsidavimą. Net 80 proc. tiesioginių pardavėjų jaučia ryšį su siūlomais produktais ar paslaugomis, o 74 proc. su prekės ženklo vertybėmis ir atstovaujamos įmonės tikslais.
Tiesioginė prekyba dažniausiai yra lanksti papildoma veikla: apie 75 proc. apklaustų tiesioginės prekybos įmonių pardavėjų-konsultantų Lietuvoje dirba kitą pilnos ar nepilnos darbo dienos darbą (visoje Europoje 68 proc.), o 70 proc. tiesioginei prekybai skiria iki 8 valandų per savaitę.
Lietuvoje tiesiogine prekyba užsiima įvairiausio amžiaus žmonės – tiek studentai, tiek senjorai, o aktyviausias segmentas – 35–44 metų asmenys, kurie sudaro daugiau nei pusę visų pardavėjų (55 proc.). Dažniausiai tai – žmonės, turintys aukštąjį universitetinį išsilavinimą (74 proc.) ir gyvenantys mieste (69 proc.).
Tyrimą 2023 metų II–III ketv. Europos tiesioginės prekybos asociacijos „Seldia“ užsakymu atliko pasaulinė rinkos tyrimų agentūra „Ipsos“. Tyrimo metu 12-oje Europos valstybių\ internetinės apklausos būdu buvo apklausti 25 896 tiesioginės prekybos įmonių nepriklausomi pardavėjai-konsultantai, iš jų – 784 Lietuvoje.