„Matau problemą iš rizikos valdymo perspektyvos. Finansine prasme didžiulio skirtumo tarp 2,9 proc. ir 3 proc. biudžeto deficito nėra. Bet yra klausimas – kaip šioje ekonominėje situacijoje matai galimybės surinkti tas biudžeto pajamas? Nes vykdyti biudžeto išlaidas yra daug paprasčiau, nei užtikrinti reikalingo biudžeto surinkimą apsunkusioje ekonomikoje“, – antradienį žurnalistams aiškino G. Šimkus.
Jis priminė, kad Lietuvos banko prognozėmis, pridėtinės vertės mokesčio (PVM) bazė auga ne taip efektyviai, kaip numatoma dabartinėse biudžeto prognozėse.
„Mes Seimo komitetuose kėlėme klausimus dėl skirtingų pajamų šaltinių, tokių kaip PVM surinkimo. PVM surinkimas yra po tokiu „klaustuku“, nes pati mokesčio bazė auga kur kas mažiau, nei numatomos pajamos“, – pabrėžė jis.
Antradienį Seimo plenarinėje posėdžių salėje parlamentarai apsvarstė 2024 m. biudžeto projektą bei grąžino jį Vyriausybei tobulinti.
Vyriausybės pateiktame 2024 m. biudžeto projekte numatyta, jog valstybės pajamos kitais metais sieks 17,01 mlrd. eurų, išlaidos – 20,5 mlrd. eurų. Lyginant su 2023 m., numatoma, kad biudžeto pajamos augs 1,46 mlrd. eurų (9,4 proc.), išlaidos – beveik 1,5 mlrd. eurų (7,9 proc.).
Valdžios sektoriaus skola 2024 m. sudarys 39,8 proc. (neįvertinus ES balanso ir kaupimo poveikio – 38,9 proc.), deficitas – 2,9 proc. (be laikinųjų priemonių – 2,5 proc.). 2025 m. numatoma, kad skola sieks 43,1 proc., o deficitas 2,5 proc.
Tiesa, premjerė Ingrida Šimonytė pirmadienį žurnalistams sakė, kad Vyriausybė trečiadienį ketina pakoreguoti 2024 m. projektą ir jame numatyti didesnį finansavimą keliams. Jį patobulinus, ministrės pirmininkės teigimu, biudžeto deficitas šoktels iki leistinos ribos – 3 proc. nuo BVP.
Kitąmet vėl galios Mastrichto kriterijai, tad ES šalys, taip pat ir Lietuva, turės išlaikyti mažesnį nei 3 proc. BVP biudžeto deficitą bei neturėti didesnės nei 60 proc. BVP dydžio skolos.
Biudžeto projektas Seimui pateiktas spalio 10 d., parlamentarų bei institucijų siūlymų suma sudaro per 1,3 mlrd. eurų, didžiausias sumas siūlant skirti kelių infrastruktūrai.