Universaliąją pašto paslaugą Lietuvoje sudaro visų registruotųjų ir įvertintųjų pašto siuntų, korespondencijos siuntų iki 2 kilogramų, pašto siuntinių iki 10 kilogramų surinkimas, rūšiavimas, vežimas ir pristatymas bei pašto siuntinių iki 20 kilogramų, gautų iš kitų ES valstybių narių ar Europos ekonominės erdvės valstybių, pristatymas.
Universaliąja pašto paslauga nelaikoma pašto siuntų siuntimas dideliais kiekiais, kai yra siunčiama pagal atskirą su siuntėju sudarytą sutartį, ir pašto paslaugos turinčios pridėtinę vertę, pavyzdžiui, per kurjerius ar paštomatus teikiamos pašto paslaugos, kurių pristatymą ir įteikimą galima sekti realiu laiku.
„Svarbu atkreipti dėmesį, kad tvirtiname didžiausius universaliosios pašto paslaugos tarifus, o Lietuvos paštas turi teisę taikyti ir mažesnius, atitinkančius naudotojų interesus, vykdomos pašto veiklos pobūdį bei patiriamas sąnaudas, tarifus“, – pabrėžia Darius Kuliešius, RRT tarybos pirmininko pavaduotojas.
Atsižvelgiant į besikeičiančias pašto rinkos tendencijas bei augančias Lietuvos pašto sąnaudas, Lietuvoje siunčiamų korespondencijos siuntų didžiausi galimi tarifai vidutiniškai didinami apie 22 proc., siuntinio tarifas mažinamas 10 proc. už vnt., bet didinamas 56 proc. už kg.
RRT nutarimu taip pat siūloma tarptautinių siunčiamųjų korespondencijos siuntų apdorojimo Lietuvoje tarifo dalį vidutiniškai didinti 56 proc., pašto siuntinio už vnt. tarifo dalį mažinti apie 31 proc., o už kg didinti apie 77 proc. Tarptautinių pašto siuntų ir Lietuvoje siunčiamų pašto siuntų įvertinimo mokestis nekeičiamas.
Buvo pritarta ir Lietuvos pašto siūlymui atsisakyti Lietuvoje siunčiamų nepirmenybinių korespondencijos siuntų, paliekant tik pirmenybines.
„Vienodas korespondencijos siuntų procesas leis Lietuvos paštui efektyviau vykdyti universaliosios pašto paslaugos veiklą, iš dalies mažinant jos teikimui būtinas sąnaudas“, – paaiškina D.Kuliešius.
Nuolat augančios sąnaudos
Lietuvos paštui, kaip Vyriausybės įgaliotajam teikti universaliąją pašto paslaugą, yra nustatyti tam tikri pašto tinklo charakteristikos reikalavimai, susiję su pašto paslaugos teikimo vietų užtikrinimu ne mažiau kaip 90 proc. visų Lietuvos teritorijoje esančių naudotojų adresų.
„Tai neabejotinai reiškia dideles pastoviąsias sąnaudas pašto paslaugos teikėjui. Iš kitos pusės, laiškų, kaip universaliosios pašto paslaugos, siuntimas Lietuvoje 2019–2022 m. laikotarpiu smuko 65 proc., o 2022 m., palyginti su 2021 m., fiksuojamas net 40 proc. kritimas. Tokia statistika neišvengiamai lemia augančias paslaugos teikimo vieneto sąnaudas, kurios tiesiogiai turi įtakos nustatomų didžiausių tarifų dydžiui.
Be to, dėl kokybės reikalavimus atitinkančios universaliosios pašto paslaugos net atokiausiose Lietuvos vietose gyvenantiems naudotojams užtikrinimo Lietuvos paštas taip pat patiria sąnaudas, kurios, mažėjant universaliosios pašto paslaugos apimtims, gali generuoti nuostolį, kompensuojamą iš valstybės biudžeto“, – sprendimą didinti didžiausius universaliosios pašto paslaugos tarifus statistika pagrindžia D.Kuliešius.
Didėjančios Lietuvos pašto patiriamos sąnaudos buvo nulemtos ir 2022 m. išaugusių elektros, dujų, kuro kainų bei šalyje vyravusios beveik 19 proc. vidutinės metinės infliacijos.
„Visos šios nepalankios verslui sąlygos turi tiesioginę įtaką universaliosios pašto paslaugos didžiausių tarifų nustatymui, siekiant užtikrinti universaliosios pašto paslaugos teikėjo Lietuvos pašto finansinį stabilumą“, – pažymi D.Kuliešius, RRT tarybos pirmininko pavaduotojas.