Viskas apie elektros duomenų deklaravimą: kaip neprisidaryti sau bėdos ir kada iš viso nebereikės tuo rūpintis

2023 m. rugsėjo 27 d. 14:00
Mūsų gyvenimas sunkiai įsivaizduojamas be elektros, tad, susidūrę su net ir labai trumpais nesklandumais, iškart tai pajuntame ir įvertiname jos būtinybę.
Daugiau nuotraukų (3)
Ekspertai paaiškino, kodėl svarbu elektros suvartojimo rodmenis deklaruoti kas mėnesį, kas nutinka ilgą laiką to nedarant, ir kodėl ateityje nurašinėti duomenų apskritai nebereikės.
Svarbu deklaruoti laiku
Kiekvienas namų ūkis pagal savo poreikius sunaudoja skirtingą kiekį elektros energijos. Pagrindinė taisyklė, kurios gyventojai turėtų nepamiršti – iki paskutinės mėnesio dienos elektros tiekėjui pateikti savo skaitiklio parodymus, arba, kitaip tariant, deklaruoti, kiek suvartojo elektros energijos per mėnesį. Kaip pastebi energetikos sprendimų bendrovės „Elektrum Lietuva“ Klientų sprendimų aptarnavimo koordinatorė Marija Širvinskienė, neretai pasitaiko, kad klientai pamiršta tai padaryti arba tiesiog neturi įpročio kiekvieną mėnesį iki paskutinės jo dienos deklaruoti rodmenų. Tokiu atveju tiekėjai negauna jokių duomenų apie kliento elektros suvartojimą ir negali jam suformuoti sąskaitos.
Sprendžiant šią problemą įstatyme buvo įtvirtinta nuostata, jog vartotojui nepateikus duomenų apie per mėnesį suvartotą elektros energiją, paslaugos teikėjas skaičiuoja ir sąskaitą už mėnesį išrašo remdamasis paskutinių 12 mėn. duomenimis. Apskaičiuojamas elektros energijos suvartojimo vidurkis ir, remiantis juo, pateikiama mokėtina suma.
Laiku, iki paskutinės mėnesio dienos, deklaruoti elektros skaitiklio duomenys nukeliauja „Energijos skirstymo operatoriui“ (ESO), kur yra patikrinami ir tuomet perduodami nepriklausomiems elektros tiekėjams, kad šie klientams galėtų išrašyti sąskaitas. Klientams pavėlavus deklaruoti rodmenis ir tą padarius kito mėnesio pradžioje, pateikti duomenys už praėjusį mėnesį nebeužskaitomi, o sąskaitoje nurodomi elektros energijos suvartojimo vidurkio duomenys.
„Kadangi visame procese dalyvauja ne viena šalis (klientas, ESO, tiekėjas), ir kiekviena iš jų turi atlikti savo pareigas, todėl ir buvo numatyti aiškūs terminai, iki kada būtina deklaruoti, kiek elektros energijos suvartota per mėnesį.
Jeigu klientai pavėluoja iki mėnesio pabaigos deklaruoti rodmenis ir tą padaro tik kito mėnesio pradžioje, tada deklaruotas suvartotos elektros energijos kiekis jau nebeužskaitomas už praėjusį mėnesį. Taip yra todėl, kad informacija apie praėjusį mėnesį būna nukeliavusi ESO, o pavėluotai deklaruotas kiekis bus užskaitytas už einamąjį mėnesį. Dėl to klientams elektros rodmenų nerekomenduojame deklaruoti mėnesio pradžioje, jei jau pamiršo tą padaryti praėjusio mėnesio pabaigoje. Patariame palaukti ir deklaruoti rodmenis kito mėnesio pabaigoje, taip išsilygins suvartotos elektros energijos kiekis, nes už praleistą mėnesį jums jau bus apskaičiuotas jūsų elektros energijos suvartojimo vidurkis“, – atkreipė dėmesį M.Širvinskienė.
Taisyklės panašios
Kad ir kurį nepriklausomą elektros tiekėją žmogus pasirinko, rodmenų deklaravimo taisyklės bus tokios pat, t. y. deklaruoti rodmenis privalu iki paskutinės mėnesio dienos. Skirtis gali nebent patys būdai, kaip klientai gali tą padaryti. Vieni duomenis deklaruoti gali interneto svetainėje ar kitose platformose, galbūt, fizinėse aptarnavimo vietose. „Elektrum Lietuva“ klientai tą gali padaryti „Elektrum Lietuva“ savitarnos svetainėje, mobiliojoje programėlėje, paskambinę telefonu, „Perlas“ terminaluose bei mobiliojoje programėleje „Perlas GO“.
Jeigu klientas neturi įpročio kas mėnesį deklaruoti duomenų, jam sąskaitos išrašomos remiantis jo vidurkiu, iki kol ESO inžinieriai, periodiškai atvykstantys patikrinanti skaitiklių duomenis, juos užfiksuoja. Toks duomenų rinkimas padeda operatoriui, elektros energijos tiekėjui ir pačiam klientui pamatyti, koks realus elektros energijos suvartojimas. Jei tokios patikros metu būtų užfiksuotas neapskaitytas elektros energijos kiekis, klientui vėliau būtų išrašyta didesnė sąskaita. Svarbu nepamiršti, jog bėgant laikui keičiasi elektros energijos kainos, tad už laiku neapskaitytą elektrą gali tekti susimokėti gerokai daugiau nei prieš kelis mėnesius ar pusmetį, kai ji buvo realiai suvartota.
Kartais klientai stebisi, kad įdiegus išmanųjį skaitiklį pirmą mėnesį sąskaita būna didesnė. Taip nutinka dėl to, kad anksčiau buvo deklaruoti netikslūs duomenys, o kartais ir dėl skirtingų deklaravimo datų. „Pavyzdžiui, jeigu klientas apie suvartotą elektros energiją duomenis deklaruodavo 20 mėnesio dieną, išmanusis skaitiklis duomenis apie suvartojimą visuomet perduoda paskutinę mėnesio dieną. Tokiu atveju, rodmenys bus perduodami 10 dienų vėliau, o tai gali sudaryti juntamą skirtumą“, – paaiškino ESO Išmaniosios apskaitos valdymo departamento vadovė Aurelija Židickytė-Orvydė.
Dar viena didesnės sąskaitos priežastis – jau anksčiau minėtas netikslus duomenų deklaravimas ir mokėjimas pagal vidurkį. Jeigu elektros energijos suvartojimas ilgesnį laiką deklaruojamas netiksliai, pirmosios gautos sąskaitos įdiegus išmanųjį skaitiklį gali nustebinti, mat tenka sumokėti už anksčiau laiku nedeklaruotas kilovatvalandes.
Deklaruoja išmaniai
Daugiau nei pusei milijono vartotojų visoje šalyje duomenų apie suvartotą elektros energiją deklaruoti duomenų jau nebereikia. Įdiegti išmanieji skaitikliai nuotoliniu būdu perduoda elektros energijos suvartojimo duomenis į tinklą, remiantis gautais duomenimis apskaičiuojamos tikslios sąskaitos klientams.
Kaip paaiškino ESO išmaniosios apskaitos valdymo departamento vadovė A.Židickytė-Orvydė, sprendimas diegti išmaniuosius skaitiklius priimtas įvertinus jų privalumus: duomenys nuskaitomi automatiškai, klientai žino, kokiu paros metu ir kiek sunaudoja elektros energijos, o remiantis šiais duomenimis gali keisti savo vartojimo įpročius ir sutaupyti.
„Kai kuriais atvejais duomenys „pasufleruoja“ ir apie sugedusį arba pasenusį elektros prietaisą. Dažnas, pradėjęs sekti elektros energijos suvartojimo duomenis, pastebi, jog namuose yra elektros energijos rijikų. Galbūt, tai sugedęs vandens šildytuvas ar nuolat veikiantis oro šaldytuvas, kuris šaldo taip stipriai, kad susidaro šerkšnas.  Šaldytuvas, galbūt, veikia jau 20 metų, bet jis gali būti tapęs tikru kilovatvalandžių siurbiku. Mes visi už elektros energiją norime mokėti mažiau, todėl kai kuriuos įpročius ar nebeefektyvius įrenginius galime pakeisti ir taip sutaupyti“, – paaiškino A.Židickytė-Orvydė.
Procesas – greitas
Kas mėnesį įdiegiama maždaug 40 tūkst. išmaniųjų skaitiklių: pirmieji prioritetų sąraše iki 2026 metų – negalią turintys žmonės, nauji gaminantys vartotojai, kurie turi nutolusią saulės elektrinę arba ją įsirengę namuose, taip pat tie, kurie elektros energijos sunaudoja daugiau nei 1000 kWh metus, verslo klientai arba tie klientai, kurių senieji skaitikliai sugenda.
Nuo 2026 metų skaitikliai bus keičiami visiems likusiems gyventojams, pasibaigus senųjų skaitiklių metrologinei patikrai arba jiems sugedus. Mokėti už išmanųjį skaitiklį nereikia.
Kurdama išmanųjį elektros tinklą ESO iki 2026 m. planuoja Lietuvoje įdiegti iš viso apie 1,2 mln. išmaniųjų skaitiklių.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App StoreGoogle Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.