Lietuvos jūrų krovos kompanijų asociacija (LJKKA) kreipėsi į Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkciją, siūlydama suspenduoti naujų ar padidintų mokesčių ir įkainių įsigaliojimą bei netaikyti baudų už krovos įsipareigojimų nevykdymą bent iki 2025 metų. Kaip teigiama asociacijos rašte, taip esą būtų užtikrintos lygiavertės konkurencinės sąlygos, kokios yra sudarytos kitų valstybių uostuose.
Pagrindinės šalies verslo organizacijos dar prieš metus įspėjo Vyriausybę, jog įmonės nepajėgs įvykdyti prievolės dėl krovos įsipareigojimų, todėl siūlė sustabdyti jų vykdymą sankcijų galiojimo ir karo Ukrainoje laikotarpiu. Taip pat pasiūlyta ekonominio neapibrėžtumo laikotarpiu nedidinti mokesčių ir įkainių. Tačiau sprendimų šiais klausimais nebuvo priimta.
Vaidotas Šileika, LJKKA prezidentas, teigia, kad pernykščiai metai krovos kompanijoms buvo sudėtingi. Pasak jo, situacija šiais metais išliks neapibrėžta – daug kas priklausys nuo tolimesnių geopolitinių veiksnių dėl karo Ukrainoje ir bendrosios ekonominės padėtis.
„Diversifikuoti krovinių srautą yra labai sudėtinga. Krovinį gali prarasti labai greitai, o naujo paieška – ilgai trunkantis procesas“, – sakė V. Šileika.
Jo teigimu, verslas prašo ne subsidijų ar paramų, o tik sąlygų nebloginimo – laikino krovos įsipareigojimų sustabdymo bei mokestinės naštos nedidinimo, kol globalioje rinkoje tvyro ekonominis neapibrėžtumas ir geopolitinė įtampa.
„Verslas neprašo mažinti ar panaikinti galiojančius mokesčius. Tik norime, kad būtų objektyviai įvertintos krovos įsipareigojimų nevykdymo priežastys ir nebūtų skiriamos baudos“, – sakė V. Šileika.
Augant geopolitinei įtampai, 2022 metų sausį pagrindinės šalies verslo organizacijos kreipėsi į Vyriausybę, ragindamos imtis neatidėliotinų priemonių, siekiant sušvelninti neigiamas ekonomines pasekmes transporto sektoriuje. Bendrą kreipimąsi pasirašė Lietuvos pramoninkų konfederacija, Lietuvos verslo konfederacija, Lietuvos prekybos, pramonės ir amatų rūmai bei Lietuvos darbdavių konfederacija.
Verslas tada įspėjo, kad Klaipėdos uosto įmonės gali susidurti su papildomais krovinių praradimais, o krovos rezultatai uoste pastebimai smuks. Verslo prieš metus skelbtos prognozės išsipildė – Klaipėdos uoste krovos rezultatai 2022 metais susitraukė daugiau nei penktadaliu, iki 36 mln. tonų.
Klaipėdos krovos bendrovių atstovai teigia, kad pernai mokestinė našta verslui padidėjo, o krovos įsipareigojimai išliko tie patys, nors sąlygos smarkiai pablogėjo dėl sankcijų ir karo Ukrainoje. Krovos rodikliai smuko dėl geopolitinių ir ekonominių veiksnių. Dėl taikomų sankcijų prarasta Baltarusijos naftos produktų, metalo produkcijos ir trąšų krova, dėl Rusijos karo Ukrainoje sustabdyti kiti sankcionuoti ir nesankcionuoti kroviniai.
Valstybės kontrolės duomenimis, Klaipėdos jūrų uoste veikia 12 įmonių, turinčių krovos įsipareigojimų. Iki 2021 metų iš minėtų kompanijų krovos įsipareigojimų galimai nevykdė 3 iš jų.