„Sankcijų kontekste kare dalyvaujame ir mes. Be abejo, turime būti labai budrūs“, – trečiadienį LRT radijui sakė ji.
L. Maskaliovienė pabrėžė, kad sankcionuotos prekės neturi būti gabenamos.
„Kita pusė yra išradinga. Tikrai akivaizdu, kad nuo pat ne tik karo pradžios, bet ir nuo trąšų „Belaruskalij“ sustabdymo matome skirtingų būdų sukčiauti, apeiti. Yra keli šimtai užkardytų skirtingų atvejų. Labai svarbus skirtingų institucijų bendradarbiavimas užkardant tokias schemas“, – sakė ji.
Viceministrė pastebėjo, kad šią savaitę paviešintas dar vienas bandymo apeiti sankcijas atvejis.
„Dėl to yra sustabdyti traukiniai, atiduota informacija teisėkūros institucijoms, prokuratūrai, tiriami aiškūs sukčiavimo atvejai. Yra išradingų sukčių, kurie ieško bet kokio būdo apeiti sankcijas. Mes turime būti labai budrūs ir bendradarbiauti su visomis žinybomis ir institucijomis, dalintis informacija, kurią turime“, – sakė ji.
ELTA primena, kad žurnalistikos centras „Siena“ pirmadienį paskelbė tyrimą apie baltarusiškų trąšų gabenimą per Lietuvą. „Siena“ su partneriais išaiškino mechanizmus, kurie panaudoti galimam sankcijų apėjimui.
Teigiama, kad karbamidas, kurio vienintelė gamintoja Baltarusijoje – Gardino „Grodno Azot“ – geležinkelio sąstatais toliau rieda iki Klaipėdos Birių krovinių terminalo (BKT), kurio dalį akcijų valdo Baltarusijos valstybinė kompanija „Belaruskalij“. Jai, kaip ir „Grodno Azot“, taikomos ES sankcijos.
Teigiama, kad sankcijos yra taikomos būtent įmonėms, o ne jų produktams, o mechanizmas, leidžiantis į Lietuvą įvežti karbamidą, yra nesankcionuotos įmonės, formaliai veikiančios kaip trąšų gamintojos, nors „Grodno Azot“ įvardijamas kaip vienintelis karbamido gamintojas Baltarusijoje.
Siekiant ištirti BKT teritorijoje užfiksuoto karbamido kilmę, praėjusią savaitę į prokuratūrą kreipėsi tiek „Lietuvos geležinkeliai“, tiek Susisiekimo ministerija.