„2023 m. sausio mėn. buvo pervežti 62 vagonai su karbamido trąšomis, vasarį į Lietuvą buvo įvežti 67 vagonai su šiais kroviniais“, – ELTA sakė „LTG Cargo“ komunikacijos partnerė Kotryna Dzikaraitė.
Ji pastebėjo, kad 2022 m. sausio–kovo mėn. iš Baltarusijos į Lietuvą karbamido trąšos nebuvo gabenamos.
Tuo metu per likusius 2022 m. (balandžio–gruodžio mėn.) į Lietuvą buvo įvežti 463 vagonai su karbamido trąšomis.
„2022–2023 m. šio tipo trąšos buvo gabenamos į skirtingas stotis Lietuvoje, tarp jų – Klaipėdos (102 vagonai), Vilkaviškio (147 vagonai), Pakruojį (108 vagonai), Kėdainių (94 vagonai) ir kitas (141 vagonai).
Įprastai viename traukinio sąstate gali būti vežama iki 60 vagonų su skirtingais kroviniais“, – nurodė „LTG Cargo“ atstovė.
ELTA primena, kad žurnalistikos centras „Siena“ pirmadienį paskelbė tyrimą apie baltarusiškų trąšų gabenimą per Lietuvą. „Siena“ su partneriais išaiškino mechanizmus, kurie panaudoti galimam sankcijų apėjimui.
Teigiama, kad karbamidas, kurio vienintelė gamintoja Baltarusijoje – Gardino „Grodno Azot“ – geležinkelio sąstatais toliau rieda iki Klaipėdos Birių krovinių terminalo (BKT), kurio dalį akcijų valdo Baltarusijos valstybinė kompanija „Belaruskalij“. Jai, kaip ir „Grodno Azot“, taikomos Europos Sąjungos sankcijos.
Teigiama, kad sankcijos yra taikomos būtent įmonėms, o ne jų produktams, o mechanizmas, leidžiantis į Lietuvą įvežti karbamidą, yra nesankcionuotos įmonės, formaliai veikiančios kaip trąšų gamintojos, nors „Grodno Azot“ įvardijamas kaip vienintelis karbamido gamintojas Baltarusijoje.
Siekiant ištirti BKT teritorijoje užfiksuoto karbamido kilmę, praėjusią savaitę į prokuratūrą kreipėsi tiek „Lietuvos geležinkeliai“, tiek Susisiekimo ministerija.
„Lietuvos geležinkelių“ Verslo atsparumo direktorius Edvinas Kerza antradienį TV3 televizijos laidoje „Dėmesio centre“ sakė, kad dar iki „Siena“ tyrimo kartu su muitine nustatė ir užkardė didelį kiekį tokių trąšų patekimų.
„Vien šį mėnesį 15 traukinių neįleidome į Lietuvą, o „Sienai“ didžiulis ačiū, kadangi kartu su jais netgi tyrimą darėme. „Grodno Azot“ iki rugsėjo mėnesio galėjo legaliai įvažiuoti į Lietuvą. Iki rugpjūčio pabaigos apie 20 tūkst. tonų „Grodno Azot“ trąšų legaliai važiavo pro Lietuvą. Buvo suteikti leidimai užbaigti įgyvendinti sutartį“, – sakė E. Kerza.