Sidabro kaina gali pasiekti 9 metų aukštumas
„Macrotrends.net“ duomenimis, vasario 7-ąją sidabro kaina siekia 22,27 JAV dolerio už unciją.
Tačiau kai kurie analitikai mano, jog 2023 m. sidabro uncijos kaina pasieks 30 JAV dolerių. Jei taip įvyktų, tai būtų didžiausia sidabro kaina per devynerius metus nuo 2013 m. vasario.
Kylanti kaina siejama su maža sidabro pasiūla. Sidabro instituto duomenimis, 2022 m. išgauta 843,2 mln. uncijų sidabro, kai, pavyzdžiui, 2016 m. buvo išgauta apie 900 mln. uncijų sidarbo. Kadangi sidabras dažnai būna šalutinis kitų metalų gavybos produktas, jo gavybą padidinti, kad paklausa būtų patenkinta, yra sunkiau.
Bendrovės „ABC Bullion“ vykdomoji direktorė Janie Simpson aiškina, kad aukštos infliacijos laikotarpiu sidabras įprastai brangdavo apie 20 proc.
„Atsižvelgiant į tai, nenustebčiau, jei šiais metais sidabras priartėtų prie 30 JAV dolerių už unciją ribos“, – sakė ji.
Tuo metu Randy Smallwoodas, „Wheaton Precious Metals“ prezidentas, mano, kad 30 JAV dolerių ribą būtų sunku įveikti, tačiau kainos turėtų išlikti „patogiai didesnės nei 20 JAV dolerių už unciją“.
Kai kurie analitikai prognozuoja ir visiškai priešingą scenarijų. Jų nuomone, recesijos baimė ir mažėjanti infliacija gali sušvelninti pramonės paklausą, o tai sidabro uncijos kainą sumažintų iki 18 JAV dolerių už unciją.
Prognozuojamas vario deficitas
Vario kaina už svarą šių metų sausį taip pat šoktelėjo aukštyn – nuo 3,74 JAV dolerio sausio 4 d. iki 4,25 JAV dolerio sausio 20 d.
„Macrotrends.net“ duomenimis, vasario 7-ąją vario kaina jau siekia 4,05 JAV dolerio už svarą.
„Goldman Sachs“ prognozėje teigiama, kad 2023 m. varis vidutiniškai turėtų kainuoti apie 4,42 JAV dolerio už svarą. Kitąmet šie skaičiai galėtų pasiekti ir 5,54 JAV dolerio už svarą. Anot analitikų, kainos kyla dėl pasiūlos trūkumo, kasyklų veiklos sutrikimų.
Štai Čilėje, kuri yra didžiausia pasaulyje vario gavėja, dėl mažėjančio rūdos kiekio, vandens trūkumo ir techninės priežiūros problemų sumažėjo vario gavyba. Čilei tenka 27 proc. pasaulinės pasiūlos, bet lapkritį buvo fiksuotas 7 proc. nuosmukis.
„Manome, kad 2023–2025 m. Čilė greičiausiai gamins mažiau vario“, – rašoma „Goldman Sachs“ pranešime.
Peru tiekia 10 proc. viso pasaulio vario, tačiau ten vyko protestai, kurių metu veikla dviejose šalies kasyklose buvo sustojusi.
„Wood Mackenzie“ Metalų ir kasybos padalinio viceprezidentas Robinas Griffinas mano, kad vario trūkumas rinkose bus stebimas ne tik šiemet, bet ir visą dešimtmetį. Tai jis sieja su neramumais, protestais Peru.
„Bet kokie politiniai neramumai turi įvairių padarinių. Akivaizdu, kad gali tekti uždaryti kasybos vietas“, – pridūrė R.Griffinas.
Kainos augimą lemia ne tik mažėjanti pasiūla. Kinijai švelninant daugelį „nulinio COVID“ politikos apribojimų atsigauna pramonė ir todėl ima augti vario paklausa. Tai dar labiau didins vario kainas.
„CMC Markets“ rinkos analitikė Tina Teng prognozuoja, kad vario deficitą galime matyti ne dešimtmetį, o stebėti jį iki 2024–2025 m. Iki to laiko, jos nuomone, vario kainos gali padvigubėti.
Tačiau bendrovės „Wolfe Research“ vykdomoji direktorė Timna Tanners ramina – sutrikimai yra įprasta, nereikia jų gąsdintis, be to, 2023 m. turėtų atsirasti ir naujų kasyklų. Visgi ji neneigė, kad vario paklausa auga ir augs toliau.
Tarptautinės energetikos agentūros duomenimis, 2021 m. elektromobilių pardavimai išaugo daugiau nei dvigubai ir bendras elektromobilių skaičius pasaulyje pasiekė apie 16,5 mln. Tai reiškia, kad reikės sparčiau vystyti elektromobilių įkrovimo infrastruktūrą, o tam prireiks nemažai vario.
Varis yra vienas iš ekonomikos būklės indikatorių, mat jis daug kur naudojamas – automobilių, energetikos pramonėje, tad jo sumažėjimas gali reikšti, kad pasaulinis infliacijos spaudimas gali išlikti stiprus, todėl centriniai bankai bus priversti ilgiau laikytis griežtesnės politikos.
Parengta pagal „Forbes“, CNBC.