Žemos elektros kainos – džiugi, bet netikėta naujiena, „Žinių radijo“ laidoje „Dienos klausimas“ sakė energetikos ekspertas prof. Vidmantas Jankauskas.
„Pažiūrėkime, ką prognozavo mūsų Vyriausybė ir reguliuotojas – 36 centai už kWh. Tada kalbėjau, kad tikrai neturėtų būti tokia aukšta kaina šiais metais. Rudenį ir gruodžio mėnesį dar buvo baimių, kad ateina žiema, nežinia, kokia ji bus – gal bus šalta, trūks dujų ir dėl to labai brangs elektra. Bet matome, kad šaltos žiemos nėra – visoje Europoje, ne tik Lietuvoje. Niekas neplanuoja, kad dar ateis kokie dideli šalčiai“, – teigė V.Jankauskas.
Be to, prie žemos kainos prisidėjo ir daugiau veiksnių.
„Susitvarkė visos atominės elektrinės, kurios buvo pristabdytos, galų gale, smarkiai pučia vėjas, tai vėjo elektrinės daug pripučia elektros. Kai vėjas sumažėja, pasirodo hidroelektrinės, kadangi mūsų regione jų yra daug. Visa tai mums garantavo tokias geras kainas“, – vardijo ekspertas.
„Ignitis“ valdybos narys, Privačių klientų padalinio vadovas Andrius Kavaliauskas pasakojo stebintis elektros kainas.
„Didmeninėje rinkoje tą mažėjimą stebime trumpame ir vidutiniame periode. Aišku, šie pokyčiai visų pirma atsispindi pasiūlymuose klientams, naujai sudaromos sutartys. Vidutinė kaina Lietuvoje nuo praėjusio mėnesio buvo bent 2,5 karto mažesnė. Bet matome, kad savaitinės kainos svyruoja ir šokinėja. Žiūrint į ateitį, jei nebus staigaus atšalimo, tikėtina, kad kainos išsilaikys panašiame lygyje kaip ir sausio mėnesį“, – aiškino A.Kavaliauskas.
VERT ragina vartotojus peržiūrėti pasirašytas sutartis, jei fiksuotas tarifas yra didesnis nei 28 centai už kWh. V.Jankauskas antrino – tokių vartotojų yra gana daug.
„Prisiminkime, kad yra ir tokių, kurie sudarę sutartis 50 ar 60 centų už kWh. Manau, jiems nieko nelaukus reikia persirašyti tas sutartis. Paprastai, beveik visais atvejais, reikia grąžinti tik tą nuolaidą, kurią jums duoda už pirmąjį mėnesį, ir tiek.
Yra tik vienas atvejis, kurį siūlo „Enefit“, tai yra žalioji energija ir jau truputį sunkiau išeiti iš tos sutarties, bet ten tos kainos labai stabilios, pastovios – virš 30 centų už kWh. Visi kiti galėtų peržiūrėti, pakalbėti su savo tiekėjais, o jei jie labai užversti pareiškimais, galima ir išeiti pas kitą. Galime drąsiai prognozuoti, kad šiam pusmečiui kaina bus ne didesnė nei 28 centai už kWh“, – kalbėjo V.Jankauskas.
Jis pridūrė, kad gali būti, jog kaina ir dar labiau sumažės, bet labai didelių pasikeitimų nebus.
„Tik galiu pasakyti, kad dauguma buitinių vartotojų sako: „Mes jau turime tiekėją, bijome kažką daryti, nenorime nieko keisti“. Kaip tik kuo greičiau persižiūrėkite. Taupykime tuos pinigus. Kas aktyvesni, kas galite, kurių sutartys daugiau nei 40 centų už kWh, nieko nelaukę peržiūrėkite“, – šnekėjo profesorius.
Vartotojų aljanso viceprezidentas Rytis Jokubauskas paaiškino, kad norint pasikeisti sutartį, pirmiausia reikia kreiptis į savo elektros energijos tiekėją ir derėtis, žiūrėti, kokios yra sutarties pakeitimo galimybės.
„Pagrindinę informaciją dėl sutarties pakeitimo turėtų teikti patys elektros energijos tiekėjai. Viskas priklauso nuo to, kokias sutartys sudarė vartotojai su elektros tiekėjais. Pirmiausia yra terminas – ar sutartys terminuotos, ar ne? Jei neterminuotos, tada pakeisti labai lengva – tiesiog informuojate.
Kainos fiksavimas tam tikram laikotarpiui reiškia, kad sutartis yra terminuota. Tada jau reikia žiūrėti į tai, kokios numatytos sąlygos tokios sutarties keitimui. Čia skirtingi tiekėjai turi skirtingas sąlygas, net ir pas tą patį tiekėją gali būti skirtingos sutarčių nutraukimo sąlygos. Reikia pasižiūrėti į galimybes keisti sutartį – kokios būtų to pasekmės? Jei taip jau yra, kad reikia susimokėti, netgi ir tokiu atveju gali būti, kad vartotojui labiau apsimoka susimokėti ir pereiti prie kiekvieno tarifo“, – aiškino R.Jokubauskas.
Jei gyventojas negauna palankaus tarifo pas vieną tiekėją, jis gali tą tiekėją keisti.
„Aš suprantu, kad eilinis vartotojas nėra sutarčių specialistas ir kartais sudėtinga susigaudyti šiuose procesuose, bet jei yra mintis pereiti pas kitą tiekėją, tai galima su abiem tiekėjais konsultuotis, kaip tą procesą kuo sklandžiau padaryti“, – pabrėžė Vartotojų aljanso viceprezidentas.
Jei sprendimo nepavyksta rasti geranoriškai, tada reikia žiūrėti į kitus elementus.
„Jei vartotojas jaučiasi apgautas, reikia eiti ir kovoti už savo teises. Pirmiausia yra skundas pačiam elektros tiekėjui. Jei jis su skundu nesutinka, tada vartotojas gali kreiptis į VERT“, – pridūrė R.Jokubauskas.