Agentūra „Associated Press“ nustatė, kad nuo vasario mėnesio, kai Rusija pradėjo leisti raketas ir vykdyti oro antskrydžius į savo kaimynę, į JAV uostus iš Rusijos atplaukė daugiau kaip 3,6 tūkst. medienos, metalų, gumos ir kitų prekių siuntų.
Tai gerokai mažiau nei per tą patį 2021 m. laikotarpį, kai buvo atvežta apie 6 tūkst. siuntų, tačiau tai vis tiek sudaro daugiau nei 1 mlrd. dolerių vertės prekybos apimtis per mėnesį.
Iš tikrųjų niekas iš suinteresuotų asmenų nesitikėjo, kad po invazijos prekyba bus sustabdyta. Uždraudus tam tikrų prekių importą tikriausiai didesnė žala būtų padaryta JAV nei Rusijai.
„Įvedus sankcijas gali sutrikti pasaulinė prekyba. Taigi, mūsų darbas – galvoti, kokios sankcijos duoda didžiausią poveikį ir kartu leidžia veikti pasaulinei prekybai“, – AP sakė ambasadorius Jimas O'Brienas, vadovaujantis Valstybės departamento Sankcijų koordinavimo biurui.
Ekspertai teigia, kad pasaulio ekonomika yra taip susieta, jog sankcijų taikymo sritis turi būti ribota, kad nebūtų didinamos kainos ir taip nestabilioje rinkoje. Be to, dėl Europos Sąjungos (ES) ir Jungtinės Karalystės (JK) draudimų susidaro painios prekybos taisyklės.
Pavyzdžiui, J.Bideno administracija ir ES paskelbė atskirus Rusijos įmonių, kurioms draudžiama eksportuoti, sąrašus, tačiau, kaip nustatė AP, bent viena iš šių įmonių, kuri tiekia Rusijos kariuomenei metalą, iš kurio gaminami naikintuvai, šiuo metu mėtantys bombas Ukrainoje, vis dar parduoda JAV ir ES įmonėms metalo už milijonus dolerių.
Kai kurie JAV importuotojai ieško alternatyvių medžiagų kitur, tačiau kiti teigia neturintys kito pasirinkimo. Laivybos konteineriai su rusiškomis prekėmis – kruopomis, sunkiosios atletikos batais, kriptovaliutų kasybos įranga ir net pagalvėmis – į JAV uostus atplaukia beveik kasdien.
Importuojamų prekių iš Rusijos suskirstymas rodo, kad kai kurios prekės yra akivaizdžiai teisėtos ir netgi skatinamos J.Bideno administracijos, pavyzdžiui, daugiau kaip 100 trąšų siuntų, kurios atvyko po invazijos.
Dabar uždrausti produktai, pavyzdžiui, rusiška nafta ir dujos, į JAV uostus atkeliavo dar gerokai po to, kai buvo paskelbtos sankcijos, nes buvo taikomi „likvidavimo“ laikotarpiai, leidžiantys bendrovėms užbaigti galiojančias sutartis.
Kai kuriais atvejais iš Rusijos uostų gabenamų produktų kilmę gali būti sunku nustatyti. JAV energetikos bendrovės ir toliau importuoja naftą iš Kazachstano per Rusijos uostus, nors ši nafta kartais maišoma su rusiškais degalais.
Prekybos ekspertai įspėja, kad Rusijos tiekėjai yra nepatikimi, o dėl neskaidrių daugelio didžiųjų Rusijos bendrovių korporatyvinių struktūrų sunku nustatyti, ar jos susijusios su vyriausybe.
Metalai
Rusija yra pagrindinė tokių metalų kaip aliuminis, plienas ir titanas eksportuotoja. Nutraukus šią prekybą, amerikiečiams, kurie ir taip kovoja su infliacija, gali smarkiai pakilti kainos, sakė „Morgan Stanley“ ekonomistas Jacobas Nellis.
„Pagrindinė sankcijų idėja yra ta, kad jūs bandote veikti taip, kad sukeltumėte daugiau skausmo kitai pusei ir mažiau skausmo sau“, – sakė jis.
Dauguma JAV bendrovių, prekiaujančių metalais, jau seniai palaiko ryšius su Rusijos tiekėjais. Tokia prekyba, ypač aliuminiu, praktiškai nenutrūko nuo karo pradžios.
AP nustatė, kad nuo vasario mėnesi iš viso buvo išsiųsta daugiau kaip 900 krovinių su 264 mln. tonų metalų. Rusija yra viena didžiausių neapdoroto aliuminio gamintojų už Kinijos ribų ir svarbi pasaulinė eksportuotoja, tačiau karas paveikė ir šią pasaulinę rinką.
„Kaip ir visi gamintojai, – sakė Aliuminio asociacijos atstovas spaudai Mattas Meenanas, – patyrėme tiekimo grandinės poveikį, susijusį su padidėjusiomis energijos sąnaudomis ir kitu infliaciniu spaudimu, kurį invazija dar labiau padidino.“
Iš rusiško aliuminio gaminamos amerikietiškų automobilių ir lėktuvų dalys, limonado skardinės ir kabeliai, kopėčios ir saulės baterijų stovai. Didžiausias JAV pirkėjas 2022 m. pradžioje buvo Rusijai priklausančios pasaulinės aliuminio milžinės „Rusal“ patronuojamoji įmonė.
Balandį „Rusal America“ vyresnieji vadovai nupirko JAV įsikūrusią bendrovės dalį ir pervadino ją „PerenniAL“. Vien liepos mėnesį „PerenniAL“ importavo daugiau kaip 35 tūkst. tonų aliuminio iš Rusijos. Bendrovė neatsakė į prašymus pateikti komentarus.
Be to, tarp privačių bendrovių, kurios renkasi medžiagas iš Rusijos, yra ir JAV vyriausybės rangovai, išlaikomi iš federalinių mokesčių. Didžiausia pasaulyje aviacijos ir kosmoso bendrovė „Boeing“ 2021 m. pasirašė federalinę sutartį, kurios vertė iki 23,8 mlrd. dolerių; birželio mėnesį ji importavo 20 tonų aliuminio iš Kamensko-Uralsko metalurgijos gamyklos.
Kovo mėnesį JAV uždraudė eksportą į „Kamensk-Uralskij“, nes ji tiekia metalus Rusijos kariuomenei, tačiau nenustatė jokių importo apribojimų. „Boeing“ atstovas sakė, kad bendrovė sprendimą nutraukti prekybą su Rusija priėmė kovo mėnesį ir paaiškino, kad birželio mėnesį atvežta siunta buvo nupirkta prieš keturis mėnesius.
Kitas metalo importuotojas, „Tirus US“, priklauso Rusijos bendrovei VSMPO-AVISMA – didžiausiai pasaulyje titano gamintojai. VSMPO taip pat tiekia metalą Rusijos kariuomenei naikintuvams gaminti. „Tirus US“ taip pat parduoda titaną daugiau nei 300 bendrovių 48 šalyse, įskaitant įvairius JAV pirkėjus – nuo juvelyrinių dirbinių gamintojų iki aviacijos ir kosmoso bendrovių.
Bendrovė tik pasakė, kad dėl didelių sunkumų JAV ji bendradarbiauja su keliomis JAV bendrovėmis, kad sušvelnintų tiekimo grandinės problemas.
Mediena
Rusijos miškai yra vieni didžiausių pasaulyje. Po Kanados Rusija yra antra pagal dydį medienos eksportuotoja ir turi kelias vieninteles lentpjūves, kuriose galima gaminti tvirtą beržo fanerą, kuri JAV naudojama grindų dangai.
Šiais metais J.Bideno administracija pradėjo taikyti tarifus Rusijos medienos eksportui, o tai supykdė Nevadoje įsikūrusį medienos prekeivį Ronaldą Liberatori, kuris parduoda Rusijoje užaugintą Baltijos beržą visiems didiesiems JAV baldų, statybos ir grindų gamintojams.
„Problema yra ta, kad Rusija yra vienintelė šalis pasaulyje, gaminanti šį produktą, – sakė jis. – Alternatyvaus šaltinio nėra.“
Jis sakė, kad, be muito mokesčio, jis turėjo pateikti 800 tūkst. JAV dolerių užstatą, o tai dar labiau padidino kainas.
„Kas už tai moka? Kas? Jūs ir kiekvienas kitas asmuo JAV, – sakė jis. Esame velniškai nusivylę tuo, ką padarė J.Baidenas. Tai yra Vyriausybės prieš Vyriausybę klausimas.“
R.Liberatori sakė, kad sprendimų priėmėjai, prieš nustatydami muitus, turi apsvarstyti, kas labiau nukentės nuo jų.
Kitas medienos ir popieriaus importuotojas AP sakė, kad nors vasario mėnesį sustabdė bet kokius naujus užsakymus, Rusijoje turėjo didelį kiekį medienos, už kurią jau buvo sumokėta, todėl paskutinė siunta į JAV atvyko liepos mėnesį.
Energetika
Kovo 8 d. J.Bidenas paskelbė, kad JAV uždraudžia bet kokį Rusijos naftos, dujų ir energijos importą, „nukreiptą prieš pagrindinę Rusijos ekonomikos arteriją“.
„Tai reiškia, kad rusiška nafta nebebus priimama JAV uostuose, o Amerikos žmonės suduos dar vieną galingą smūgį V.Putino karo mašinai“, – sakė jis.
Po kelių valandų pasirodė pranešimų, kad laivas, gabenantis 1 mln. barelių rusiškos naftos į JAV, pakeitė kursą į Prancūziją. Tačiau daugybė kitų laivų plaukė toliau.
Tą savaitę prie Filadelfijos uosto atplaukė apie milijoną barelių rusiškos naftos, skirtos „Delta Airlines“ naftos perdirbimo gamyklai „Monroe Energy“. Tuo tarpu tanklaivis su maždaug 75 tūkst. barelių rusiškos dervos naftos, remiantis prekybos duomenimis, po ilgos kelionės per Šiaurės Atlantą įplaukė į Teksaso uostą Teksaso valstijoje ir plaukė į „Valero“ naftos perdirbimo gamyklas.
Siuntos toliau buvo gabenamos į „Valero“, „ExxonMobil“ ir kitas įmones. Bendrovės „ExxonMobil“ žiniasklaidos vadovė Julie King sakė AP, kad liepos mėnesį pristatyta nafta buvo kazachų kilmės ir jai sankcijos netaikomos. Ji sakė, kad „Exxon“ „remia tarptautiniu mastu koordinuojamas pastangas nutraukti neišprovokuotą Rusijos išpuolį ir laikosi visų sankcijų“.
„Monroe“ atstovas spaudai Adamas Gattuso sakė, kad bendrovė negavo daugiau rusiško kuro ir „artimiausioje ateityje to nenumato“. „Valero“ neatsakė į prašymus pateikti komentarus.
Nyderlandų degalų eksportuotojos „Vitol“ atstovė spaudai Andrea Schlaepferis teigė, kad nuo balandžio 22 d. visos jos naftos ir dujų siuntos buvo gabenamos iš Kazachstano, kur vamzdynai ir geležinkelių tinklai eina iš šalies, neturinčios išėjimo į jūrą, naftos telkinių ir naftos perdirbimo gamyklų į kaimyninės Rusijos uostus.
Už naudojimąsi savo uosto infrastruktūra, švartavimosi vietas ir mokesčius Rusija kasmet gauna apie 10 mln. dolerių.
A.Schlaepferis sakė, kad JAV muitinės ir pasienio apsaugos agentai peržiūri ir tikrina, ar į JAV įvežamose jos siuntose nėra rusiškų produktų. Tačiau CBP neatsakė į pakartotinius klausimus, kaip ji elgiasi su sankcijomis ir draudimais, taikomais Rusijos prekėms.
CBP informaciniame biuletenyje teigiama, kad ji atlieka „svarbų vaidmenį“ užtikrinant importo draudimų vykdymą, tačiau atstovas spaudai ne kartą nukreipė AP į Valstybės ir Iždo departamentus.
Kitos prekės
Šiais metais į JAV taip pat buvo atgabenta beveik 4 tūkst. tonų rusiškų kulkų, kur jos buvo išplatintos ginklų parduotuvėms ir šovinių pardavėjams. Kai kurias iš jų JAV pirkėjams pardavė Rusijos valstybinės įmonės, o kitos buvo gautos iš bent vieno oligarcho, kuriam taikomos sankcijos. Po balandžio mėnesio šių siuntų gabenimas labai sulėtėjo.
AP taip pat stebėjo milijonų dolerių vertės radioaktyvaus urano heksafluorido siuntas iš Rusijos valstybinės įmonės UAB „Tenex“, didžiausios pasaulyje pirminio branduolinio kuro ciklo produktų eksportuotojos, į „Westinghouse Electric Co.“ Pietų Karolinoje. Branduolinėms medžiagoms sankcijos netaikomos.
Bendrovės „Westinghouse“ atstovė Cathy Mann sakė, kad, vykdant branduolinio kuro gamybos procesą, jų kuro gamyklose gaunamas prisodrinto urano produktas yra perdirbamas į kuro granules. Ji sakė, kad „Westinghouse“ nepriklauso uranas, iš kurio gaminamas kuras. Ši medžiaga priklauso klientams, eksploatuojantiems atomines elektrines visame pasaulyje.
„Dėl to mūsų klientai yra atsakingi už tai, kur ir iš ko įsigyjamos medžiagos – kai kurios iš jų gaunamos iš Rusijos arba sodrinamos Rusijos bendrovės, – sakė ji. – Westinghouse“ smerkia Rusijos invaziją ir dėl to kilusį priešiškumą bei žmonių žūtis.“
Be to, kai kurie iš Rusijos uostų į JAV siunčiami produktai toliau keliauja į Meksiką ir Kanadą. Pavyzdžiui, praėjusį mėnesį į Naująjį Orleaną buvo atgabenti „Toyota“ automobilių komponentai, skirti Meksikos gamyklai, kurią valdo automobilių kompanijos prekybos padalinys „Toyota Tshusho“.
Iš Rusijos į JAV siunčiamos radioaktyviosios medžiagos gabenamos į šiaurę nuo sienos, kad būtų sterilizuojami supakuoti medicinos reikmenys, naudojami visoje Šiaurės Amerikoje.
Nors kai kurių maisto produktų, pavyzdžiui, jūros gėrybių ir degtinės, importas buvo apribotas, praėjusį mėnesį Iždo departamentas paskelbė informacinį biuletenį, kuriame pakartojo, kad JAV ir Rusijos prekyba žemės ūkio produktais vis dar leidžiama.
Šokolado fabrikas „Raudonasis spalis“ stovi priešais Kremlių Maskvoje. Šiandien tai turistų traukos objektas su apartamentais, parduotuvėmis ir restoranais. Tačiau bendrovė „Krasnyj Oktiabr“ vis dar gamina ir parduoda saldainius ir kitus tradicinius skanėstus Rusijos pakraštyje esančioje gamykloje.
Niujorke, Brukline, Niujorko mieste, bendrovės „Krasnyj Oktiabr Inc.“ atstovybėje JAV Grigorijus Kacura sakė, kad jie ir toliau importuoja gardumynus, kurie rusų imigrantams yra vaikystės skonis. „Žinoma, jie prie to pripratę“, – sakė jis.
Ir taip kas kelias savaites į jų sandėlį atkeliauja siuntos iš Rusijos: grikiai, džiovinti vaisiai ir šokoladas.