„Perlas Energija“ akibrokštas klientams: naikina fiksuotos kainos planus, teks mokėti pagal realias biržos kainas „Ignitis“: mes rizikas prisiimame sau, o ne permetame klientams

2022 m. rugpjūčio 5 d. 15:09
Erika Alonderytė, Giedrius Gaidamavičius
„Perlas Energija“ vadovas Vilius Juraitis pranešė, kad nepriklausomas elektros energijos tiekėjas naikina fiksuotos kainos planus esamiems ir būsimiems klientams. „Visus perkeliame į tiesiogiai su biržą susietą planą, kuris reiškia, kad elektros energiją klientai mokės pagal realias biržos kainas“, – rašoma pateiktame sprendime, kurį komentavo V.Juraitis.
Daugiau nuotraukų (3)
Anot jo, vartotojai pradėti informuoti prieš valandą (apie 14 val.), penktadienį numatoma informuoti visus klientus. Jie į biržos planą bus perkelti per mėnesį.
Sprendimą teisina energetinių resursų brangimu
Jis aiškino, kad nuo praėjusių metų pabaigos tęsiasi energetinių resursų brangimas, teikti vartotojams fiksuotos kainos planus tampa nebeįmanoma, todėl ir priimtas toks sprendimas.
Įmonės vadovas teigė, kad tai yra „sąžiningiausias sprendimas“ tokiame kontekste.
„Šių metų liepą tiek dujų kaina paaugo 360 proc., tiek Lietuvos elektros biržos kaina pasiekė rekordines aukštumas ir tiesiog prie dabartinių rinkos sąlygų, kai kainos auga nebe po kelis procentus per mėnesį, o auga dešimtimis procentų arba netgi kai kuriomis dienomis kartais, teikti vartotojams fiksuotos kainos planus tampa nebelabai įmanoma“, – sakė V.Juraitis.
„Jeigu sakysime kad gal liepa buvo blogas mėnuo, nes buvo labai daug diskusijų ar atsinaujins dujų tiekimas „Nord Stream 1“ vamzdžiu, tai matome, kad rugpjūčio pirmos dienos indikuoja, kad 305 eurų už MW rekordas gali būti sumuštas visais 30 proc., kas veda į situaciją, kai nebelieka įrankių valdyti rizikas“, – kalbėjo jis. 
Jo teigimu, elektros rinkai nuo praėjusių metų buvo suduoti trys smūgiai, lėmę didelius dujų, o kartu ir elektros kainų pokyčius.
„Praėjusių metų gruodžio mėnuo, kai iš esmės įsisiūbavo dujų krizė ir buvome pasiekę rekordą, kuomet tikėjomės, kad po gruodžio atėjus šiltesniems mėnesiams situacija stabilizuosis. Bet, kaip visi matėme ir matome, kai prasidėjo karas tarp Rusijos ir Ukrainos, kuris šovė tiek elektros, tiek dujų kainas į naujas aukštumas“, – teigė V.Juraitis.
„Deja, bet birželį-liepą įvyko trečiasis smūgis, kuris yra be galo didelis“, – sakė jis.
Jis taip pat teigė, kad iki šiol naudojo „visas įmanomas priemones fiksuotai kainai išlaikyti“: pirko išvestiness finansavimo priemonės Skandinavijos rinkoje, dalyvavo perdavimo sistemos operatoriū aukcionuose, derėjosi su vietos elektros gamintojais. Buvo siūlomi ir elektros kainos mažinimo sprendimai Vyriausybei.
Pasak įmonės vadovo, pirmosiomis rugpjūčio dienomis įmonė per dieną patirdavo šimtatūkstantinius nuostolius.
„Šio mėnesio pirmos dienos parodė, kad buvo dienų, kai mes patyrėme penkių nulių zonoje esantį nuostolį per vieną dieną“, – teigė jis.
Paklaustas, ar „Perlas Energijai“ negresia žlugimas, V.Juraitis teigė, jog priimtu sprendimu perkelti vartotojus į kitą planą buvo panaikinta dalis įmonei bei vartotojams galinčių kilti rizikų.
Vis dėlto „Perlas Energijos“ vadovas teigia, jog šis įmonės sprendimas nereiškia planuojamo pasitraukimo iš nepriklausomų tiekėjų rinkos.
Turės 30 dienų apsispręsti, ar likti klientais
V.Juraitis patikino, kad klientams mokėjimo procesas nepasikeis. „Ir toliau bus galima sąskaitas apmokėti „Perlas“ terminaluose ar internetu, elektros sąskaitos bus skaičiuojama pagal einamojo mėnesio elektros kainą elektros energijos biržoje“, – teigiama spaudos konferencijoje.
Jei vartotojas rugsėjį ateis ir iš karto norės susimokėti, kainos bus paskaičiuojamos pagal rugpjūčio mėnesį. Per ateinantį mėnesį bus kompensuojama arba prašoma susimokėti, kai kainos bus palygintos tarp rugsėjo su rugpjūčio mėnesių, aiškino jis. Po kompensacijos elektros energijos kainos galėtų būti 48–49 centai už kilovatvalandę.
V.Juraičio teigimu, vartotojai turės 30 dienų apsispręsti, ar likti įmonės klientais. Rugpjūtį jiems dar bus taikomi tarifai, kurie dabar numatyti sutartyse.
„Pagal sutartis, kurias šiuo metu turime su klientais, daug kartų akcentuodavom, kad vartotojai bet kada gali išeiti ir mes sutartyje visus vartotojus esame informavę, kad prieš 30 dienų juos informavę galime pateikti jiems naujos kainos sudarymo metodiką ir jie gali pasirinkti, ar jie nori su ta kaina toliau likti mūsų klientais arba pasinaudoti galimybe išeiti iš susitarimo“, – sakė jis.
„Jis yra gyvuojantis daugelį metų Europoje, Estijoje yra labai populiarus, Skandinavijoje yra labai populiarus (...). Mes manome, kad tai yra veikiantis planas, kurį, tiesiog, reikia paimti ir pritaikyti Lietuvoje“, – teigė „Perlas Energijos“ vadovas.
Jis pripažino, kad įmonės sprendimas perkelti vartotojus į kitą kainodaros planą turės neigiamų padarinių reputacijai. „Turbūt suprantate, kad reputacijoje mes taškų nesusirinksime“, – teigė V.Juraitis.
„Perlas Energija“ turi apie 180 tūkst. klientų.
„Ignitis“ klientams sutarties sąlygų nekeis, laikysis sipareigojimų
Po „Perlas Energija“ pranešto sprendimo, „Ignitis“ patikino, kad „išlieka patikimu nepriklausomu elektros energijos tiekėju, savo klientams nekeičia sutarčių sąlygų ir laikosi įsipareigojimų. Be to, savaitės pradžioje pateiks alternatyvų nuviltiems „Perlas Energija“ klientams, kurie nuspręs nesutikti su sutarties sąlygų pakeitimu ir nutrauks sutartį“.
„Esame pasirengę padėti į nepavydėtiną situaciją patekusiems „Perlas Energija“ klientams. Nuolat pabrėžėme, kad esame patikimas tiekėjas, o tai reiškia, kad garantuojame, jog mūsų privačių klientų sutarčių sąlygos nesikeičia ir prisiimame rinkoje kylančias rizikas sau, o ne perkeliame jas ant klientų pečių. Per savaitgalį paruošime ir savaitės pradžioje paskelbsime, kokią alternatyvą siūlome nuviltiems konkurento klientams“, – sakė „Ignitis“ privačių klientų padalinio vadovas Andrius Kavaliauskas.
„Šiuo metu dėl karo Ukrainoje ir Rusijos veiksmų gamtinių dujų rinkose, elektros kainos pasiekė dar nematytas aukštumas. Tačiau „Ignitis“ klientai, kurie sutartis sudarė anksčiau, gali būti ramūs, kad jiems nustatytos fiksuotos kainos nesikeis. Bendrovė, sudarinėdama sutartis ir valdydama rizikas, naudojasi finansų rinkų išvestinėmis priemonėmis, leidžiančiomis užtikrinti, kad elektra bus įsigyjama tokia kaina, kokia buvo pažadėta klientams.
Pastaruoju metu sukilus kainoms, rinkoje nėra pakankamai priemonių apdrausti visą riziką, todėl bendrovė nuolat aktyviai ieško galimybių sudaryti tiesiogines elektros energijos pirkimo sutartis su gamintojais (angliškai – power purchase agreements), kas taip pat leidžia iš dalies stabilizuoti elektros kainas klientams“, – teigiama išplatintame pranešime.
„Elektrum Lietuva“ vadovas Martynas Giga taip pat sakė, kad įmonė „veiklą tęsia įprastai, jokių drastiškų pokyčių ar masinio planų keitimo neplanuojame. Turime didelę patirtį energetikos rinkoje ir savo įsipareigojimų klientams laikomės 100 proc.“
„Energetikos rinka yra specifinė sritis, ypač šiuo nepaprastu laikotarpiu reikalaujanti ypač stiprių kompetencijų elektros kainų valdymo klausimu. Ir toliau laikomės savo pozicijos, kad elektros kainą namų ūkiams labiausiai apsimoka užfiksuoti, nes jos kilimo kryptis išlaiko savo vektorių.
Esame pasiryžę skirti maksimalų dėmesį, pastangas ir tiek laiko, kiek jo reikės, kad padėtume vartotojams, kurie ne savo noru nuo rudens patenka į biržos kainų loteriją, sudaryti jiems palankiausias naujas elektros tiekimo sutartis“, – dėstė jis.
„Enefit“ vadovas Vytenis Koryzna BNS sakė, kad sutarčių keitimui nėra pagrindo, nes bendrovė įvertino galimas rizikas rinkoje.
„Kalbant apie sutartis su vartotojais – gerbiame savo klientus ir į sutartis žiūrime rimtai, priežasčių jas keisti ar koreguoti nematome, nes stengiamės apskaičiuoti rizikas rinkoje, nuo jų apsidrausti. Fiksuotų kainų sutartys yra dviejų arba šešerių metų“, – kalbėjo V.Koryzna.
Energetikos viceministras „Perlas Energija“ sprendimą vertina neigiamai
Energetikos viceministras Albinas Zananavičius taip pat pakomentavo situaciją ir pateikė poziciją dėl „Perlas Energija“ pranešto sprendimo.
„Bendras vertinimas yra toks, kad tai yra vienos įmonės sprendimas vienašališkai keisti sutarties sąlygas. Situaciją vertiname neigiamai“, – sakė jis. „Perlas Energijos“ sprendimas „gali turėti įstatymų pažeidimo požymių“, komentavo viceministras.
„Mūsų pozicija remiasi Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos (VERT) išaiškinimu, diskutavom apie tai su VERT kolegomis, priėjome išvados, kad pasiūlytas „Perlo Energijos“ sprendimas gali turėti tikrai įstatymo pažeidimo požymių, galutiniai teisiniai verdiktai bus pateikti šiek tiek vėliau“, – penktadienį sakė viceministras.
Jis taip pat kalbėjo, kad visi signalai rodo, jog kol kas kiti nepriklausomi tiekėjai panašių pokyčių nenumato.
Paklaustas apie elektros kainų kompensavimą, viceministras kalbėjo, kad visi variantai svarstomi, tačiau sprendimai šiuo klausimu tikriausiai bus rudenį. „Kompensacijos opcijos yra svarstomos“, – patikino jis.
Elektra^InstantPerlas
Rodyti daugiau žymių

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App StoreGoogle Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.