Rusijos gynybos ministras Sergejus Šoigu ir Ukrainos infrastruktūros ministras Oleksandras Kubrakovas pasirašė atskirus, bet identiškus susitarimus su JT vadovu Antonio Guterresu ir Turkijos gynybos ministru Hulusi Akaru, kad būtų vėl atidaryti uždaryti laivybos maršrutai per Juodąją jūrą, pranešė ceremoniją stebėję naujienų agentūros AFP žurnalistai.
Ceremonijoje taip pat dalyvavo Turkijos prezidentas Recepas Tayyipas Erdoganas.
„Šiandien Juodojoje jūroje atsirado švyturys, – sakė A. Guterresas. – Vilties švyturys, galimybių švyturs, palengvėjimo švyturys pasaulyje, kuriame jo reikia labiau nei kada nors anksčiau.“
„Jūs įveikėte kliūtis ir atidėjote į šalį nesutarimus, kad atvertumėt kelią iniciatyvai, tarnausiančia visų bendriems interesams“, – pridūrė jis, kreipdamasis į Rusijos ir Ukrainos atstovus.
Diplomatai tikisi, kad pirmosios grūdų siuntos išplukdytos iki rugpjūčio vidurio – pirmąkart nuo Rusijos invazijos į Ukrainą pradžios vasario gale.
Kyjivo pareigūnai sakė nenorintys sudaryti jokių tiesioginių susitarimų su Rusija.
Ukrainos prezidento patarėjas Mychaila Podoliakas anksčiau pažadėjo, kad Kyjivo pateiks „karinį atsaką“ bet kokioms Rusijos „provokacijoms“, taip pat sakė, kad nei Maskvos laivai, nei atstovai nebus įleidžiami į Ukrainos uostus, per kuriuos būtų išplukdomi javai.
Pasak M. Podoliako, bet kokios būtinos krovininių laivų inspekcijos „bus atliekamos jungtinių grupių“ Turkijos vandenyse.
Ukrainiečių delegacija anksčiau penktadienį atvyko į Stambulą pasirašyti sutarties, turinčios atblokuoti milijonus tonų grūdų, įstrigusių Ukrainos uostuose nuo Rusijos invazijos pradžios vasario 24 dieną.
„Šalies delegacija, vadovaujama Ukrainos infrastruktūros ministro Oleksandro Kubrakovo, atvyko į Stambulą derybų, kad būtų išspręstas grūdų klausimas“, – per platformą „Telegram“ parašė Ukrainos infrastruktūros ministerija.
A. Guterresas „dar kartą išreiškė palaikymą Ukrainos uostų atblokavimui ir patikino, jog Jungtinėms Tautoms saugumas yra neginčijamas prioritetas“, nurodė ministerija.
Iki 25 mln. kviečių ir kitų javų šiuo metu yra įstrigę Ukrainos uostuose, užblokuotuose Rusijos karo laivų ir Kyjivo įrengtų minų laukų, turinčių apsaugoti nuo potencialaus Maskvos amfibinio puolimo.
Eksporto blokada lėmė didelį pasaulinį maisto brangimą ir kurstė nuogąstavimus dėl galinčio kilti bado, ypač neturtingiausiose šalyse.