„Šios sankcijos Rusijai yra politinės, bet Turkijos aviacijos bendrovės nėra prisijungusios prie jų. Rusijos aviakompanijos taip pat skraido į Turkiją, tik jos negali naudotis Lietuvos ir kitų Europos šalių oro erdve, todėl skraido pro žemėlapio apačią“, – sakė aviacijos ekspertas Simonas Bartkus.
Ir iš tiesų Turkijos oro linijų bendrovių „Turkish Airlines“, „Pegasus“ ir „Corendon Airlines“ lėktuvai toliau skraidina rusus, tai galima matyti svetainėje Flightradar24.com. Skrydžiai vykdomi iš Antalijos, Stambulo, Bodrumo į Maskvą ir iš jos.
Šie skrydžiai vykdomi per Lietuvos oro erdvę.
Tačiau valstybės įmonės „Oro navigacijos“ Komunikacijos vadovė Ingrida Daugirdaitė portalui lrytas.lt nurodė, kad mūsų šalies oro erdvė neterminuotam laikui yra uždaryta tik tiems oro vežėjams, kurie turi Rusijos Federacijos išduotą oro vežėjo pažymėjimą. Draudžiama skristi ir Rusijoje registruotiems bei visiems orlaiviams, priklausantiems Rusijos fiziniams ar juridiniams asmenims.
Kitų šalių oro vežėjų skrydžiams apribojimai nėra taikomi, tad Turkijos lėktuvai turi teisę ir toliau skraidyti į Rusiją ir iš jos.
Skristi gali, bet ilgiau ir brangiau
Nacionalinės aviacijos asociacijos LAVIA valdybos pirmininkas Joris Gintilas portalui lrytas.lt yra sakęs, kad Rusijai Europos Sąjunga sankcijomis gana stipriai apribojo oro susisiekimą, tačiau pasaulis yra apvalus ir skrydžiai į rytinę pusę toliau vyksta.
„Skrydžiai į Vakarų valstybes – ar bent kai kurias jų – įmanomi, tačiau labai apsunkinti: paliktas susisiekimas per Indiją, JAE, Turkiją, kitas, kurios sankcijų akivaizdžiai netaiko. Tiesa, kai kurios valstybės nebeišduoda rusams vizų, kitos atšaukinėja dar galiojančias. Vis dėlto, nors susisiekimas rusams apsunkintas, jis nėra sugriuvęs: sunkiau, brangiau, nepatogiau, tačiau iš esmės funkcionuoti gali“, – komentavo J.Gintilas.
Pasak S.Barkaus, po sankcijų įvedimo skrydžiai iš Maskvos pailgėjo kone dvigubai, o tai atsiliepė ir kainai.
Hurriyet Daily News duomenimis, skrydžių tarp Rusijos ir Turkijos bilietų kainos gerokai šoktelėjo. Į abi puses bilietą buvo galima įsigyti už 100 tūkst. rublių, tai būtų apie 1,6 tūkst. eurų. Tačiau nuo birželio 1 d. Turkijos oro vežėjai jau gali vykdyti daugiau – 438 – skrydžių per savaitę, todėl tikimasi, kad kainos po truputį sumažės iki 30 tūkst. rublių (486 eurų).
Kaip sakė S.Bartkus, Turkija nori žūtbūt išsaugoti rusų turistus, nes jie atnešdavo nemažai pajamų, mat buvo pagrindinė šalį lankanti tauta.
Net pandeminiais 2021 m. šalyje apsilankė beveik 4,7 mln. rusų turistų, o prieš karą Ukrainoje Turkijos valdžia prognozavo per 2022 m. sulauksianti apie 7 mln. rusų, rašė Simple Flying. Visgi prognozės keitėsi ir dabar tikimasi tik 3 mln. poilsiautojų.
Tačiau „Turkish Airlines“ yra suplanavusi į Turkiją atskraidinti 1,5 mln. rusų. Tad ji, įgyvendindama 300 mln. dolerių vertės vyriausybės remiama programą, pagal kurią bus įsteigta ir nauja užsakomųjų skrydžių bendrovė, žadėjo skirti 1,5 mln. vietų Turkijos kelionių organizatoriams, siūlantiems kelionių paketus rusams.
Toks žingsnis yra dalis Turkijos valdžios didelio plano, kuriuo siekiama į šalį pritraukti Rusijos turistų.
Be to, Bloomberg žiniomis, kai kurios Rusijos aviacijos kompanijos svarsto perkelti savo verslus į Turkiją, kad išvengtų sankcijų.
Dalis pasirinktų Rusiją vietoje Europos
Ar įmanoma visiškai apriboti Rusijos piliečių susisiekimo galimybes? S.Bartkus mano, kad taip, tik toks variantas labiau teorinis nei praktinis.
„Europa galėtų griežtai pasakyti, pavyzdžiui, Turkijos vežėjams: jei jūs skraidote į Rusiją, nebegalėsite skristi į Europą. Tokiu atveju šalis būtų priversta rinktis, kurią pusę palaikyti. Bet nemanau, kad Europa svarstytų tokias sankcijas“, – ultimatumą komentavo jis.
S.Bartkus papildė, kad be jau išvardytų šalių į Rusiją skraido ir Maldyvų, Serbijos, Kataro, kone visų Artimųjų Rytų aviakompanijų orlaiviai. Ir net jei ultimatumas būtų paskebtas, tikrai atsirastų šalių, kurios pasirinktų ir toliau skraidyti geriau į Rusiją nei Europą.
„Pavyzdžiui, tai galėtų būti Kinija ar Kazachstanas, joms Europos rinka nėra tokia svarbi“, – portalui lrytas.lt teigė ekspertas.