Kai 2011-ųjų rugsėjį G.Jankūnas tapo Krekenavos Švč.Mergelės Marijos Ėmimo į dangų parapijos klebonu, bazilikos šildymo sąskaitos kas mėnesį buvo milžiniškos.
G.Jankūnas iškart puolė ieškoti išeičių ir vietoj patalpas menkai šildžiusių, bet daug energijos naudojusių ketaus radiatorių bažnyčioje netrukus atsirado infraraudonųjų spindulių lempos.
Dar po kelerių metų bazilika laimėjo Europos Sąjungos finansuojamą projektą „Jono Pauliaus II piligrimų kelias“, ir šventovė buvo atnaujinta iš esmės, o pagrindiniu šildymo šaltiniu tapo pakeista grindų danga.
Tačiau smarkiai išaugus elektros kainoms grindinį šildymą bazilikoje teko išjungti ir parapijiečius dabar vėl šildo infraraudonųjų spindulių lempos.
O G.Jankūnas jau svarsto, kaip dar sumažinti dideles šildymo sąnaudas, ir jau rengiasi dalyvauti konkurse, kad ant parapijos namų galėtų įrengti saulės baterijas.
Čikagoje (JAV) teologijos mokslų daktaro disertaciją apsigynęs dvasininkas žengia koja kojon su naujovėmis, tad ir pats sėdo prie elektra varomo automobilio „Volkswagen ID 4 GTX“ vairo.
Dar tik laukdamas, kol pardavėjai parengs tokį automobilį, G.Jankūnas prie parapijos namų suskubo įrengti ir jo įkrovimo stotelę.
Krekenavos klebonui tenka daug keliauti po Lietuvą – jis dirba ne tik Krekenavoje, bet yra ir Vadaktėlių bei Upytės parapijų administratorius, anksčiau buvo Vytauto Didžiojo universiteto Katalikų teologijos fakulteto dėstytojas, prieš pusantrų metų tapo Panevėžio apskrities vyriausiojo policijos komisariato kapelionu.
Pasiūlė daugiau nesikankinti
Anksčiau G.Jankūnas nuolat pirkdavo naudotus automobilius, tačiau turėjo daug vargo nuolat juos taisydamas. Juolab kad neturėjo jokio supratimo apie gedimus ir taisymo kainas.
Savo parapijose pats buhalteriją tvarkantis kunigas galiausiai apskaičiavo, kad jam naudingiau būtų pirkti naują automobilį iš salono išsimokėtinai. Mat net jam sugedus neliktų be transporto priemonės, o gautų pakaitinę.
Pastaraisiais metais G.Jankūnas taip ir darė: sumokėdavo pradinį įnašą, o garantiniu laikotarpiu mokėdavo įmokas. Kai garantinis laikotarpis baigdavosi, senąjį automobilį parduodavo ir pirkdavo naują.
Pastaruoju metu kunigas vairavo „Volkswagen T-Roc“, mat reikėjo aukštesnio automobilio, kad senam jo tėvui būtų lengviau įlipti ir išlipti. Tačiau šiuo miesto visureigiu dvasininkas nebuvo itin patenkintas, nes jame keleiviams stigo vietos.
Vadybininkas kunigui patarė nesikankinti, parduoti bendrovei automobilį su visa išperkamąja nuoma, o pačiam persėsti į naują transporto priemonę.
„Man pasiūlė išmėginti „VW ID 4 GTX“. Nors apie elektromobilius nieko neišmaniau, pasiūlymas sudomino, bet paaiškėjo, kad salone tokio automobilio nėra ir neaišku, kada bus.
Tačiau ta mintis manęs jau nepaleido, pradėjau domėtis, pasiskambinau į kitą saloną ir ten sutariau dėl bandomojo važiavimo.
Elektromobilis man išties patiko – neagresyvus, nerėžia akies, tad po kelių valandų sutarėme dėl komplektacijos ir pristatymo termino – šių metų gruodžio mėnesio. Todėl buvau nusiteikęs dar daugiau kaip pusmetį važinėti senuoju automobiliu“, – pasakojo G.Jankūnas.
Suteikė didelę nuolaidą
Vis dėlto po kelių valandų klebonas sulaukė automobilių pardavėjo skambučio geromis sąlygomis įsigyti būtent tą elektromobilį, kuriuo ir atliko bandomąjį važiavimą.
„Pardavėjams grėsė, kad šis automobilis greitai bus laikomas nenauju, todėl žmonėms bus sunku gauti 5 tūkstančių eurų kompensaciją, kuri mokama įsigijus būtent naują aplinkai draugišką transporto priemonę.
Kaip pradinį įnašą turėjau atiduoti senąjį automobilį ir jį pakeisti nauju. Galima sakyti, gavau labai didelę nuolaidą, tad nedvejodamas sutikau“, – sakė G.Jankūnas.
Kelias savaites laukdamas, kol bus sutvarkyti dokumentai, klebonas suskubo prie parapijos namų įrengti įkrovimo stotelę. Elektros galios didinimas ir pačios stotelės įrengimas atsiėjo apie 2 tūkst. eurų.
„Stotelę įrengiau prie parapijos namų, kad ja galėtų naudotis ir kiti žmonės, bet turiu galimybę ją užrakinti. Kadangi kraunant elektromobilį sukasi parapijos namų skaitiklis, reikės pamąstyti, kaip žmonės galėtų kompensuoti elektros kainą, jei būtų poreikis stotele naudotis“, – svarstė kunigas.
Bendruomenei – pavyzdys
Nors naująjį elektromobilį G.Jankūnas vairuoja dar neseniai, jau negali juo atsidžiaugti.
Mašina varoma visais keturiais ratais, ją visiškai įkrauti visuomeniniu tarifu kainuoja apie 8 eurus, o geriausia tai, anot klebono, kad įkrauta gali nuvažiuoti daugiau kaip 400 km. Mieste – net dar daugiau, mat stabdant baterija papildomai įsikrauna.
Didžiausia bėda ta, kad G.Jankūnas dar iki galo neišsiaiškino, kur geriausia elektromobilį krauti mieste.
„Ta logistika gana paini. Yra mokamų ir nemokamų stotelių, o kiekvienai jų reikia atsisiųsti vis kitą mobiliąją programėlę ir susieti ją su mokėjimo kortele.
Nėra vienos programėlės, kuri parodytų visas aplink esančias stoteles: užimtos jos ar laisvos, mokamos ar nemokamos. Tai glumina, todėl kol kas automobilį kraunu parapijos namuose ir po truputį aiškinuosi, kaip kas veikia mieste“, – kalbėjo G.Jankūnas.
Įsigydamas elektromobilį klebonas norėjo ne tik sutaupyti degalams per nuolatines keliones po Lietuvą, bet ir skleisti žinią, kaip svarbu ieškoti būdų gamtai saugoti.
„Popiežius Pranciškus net yra išleidęs encikliką „Laudato si’“ apie rūpinimąsi bendraisiais namais, kitaip tariant, gamta.
Pats esu pasaulietis pranciškonas, prie Krekenavos bazilikos yra Šv.Pranciškaus ir Gubijo vilko kalnelis, o Šv.Pranciškus Asyžietis buvo gyvūnų globėjas.
Gamtos, ekologijos tema svarbi ir man asmeniškai, nes yra mano dvasingumo ir kultūros dalis. Pats esu bendruomeninis lyderis, todėl ne tik galiu, bet ir privalau savo žmonėms užduoti toną, kur link turime judėti.
Šeimas, įvairių kitų įsipareigojimų turintys žmonės neturi tokios laisvės eksperimentuoti ir sėkmingais bandymais pasidalyti su kitais, o aš faktiškai rizikuoju tik savo gerove, tad gerąją patirtį galiu perduoti ir bendruomenei“, – sakė G.Jankūnas.
Kaina išaugo kelis kartus
Dabar pažangaus kunigo mintyse – įrengti saulės baterijas ant parapijos namų stogo.
Projektas jau parengtas ir suderintas su Kultūros paveldo departamentu, Krekenavos regioninio parko direkcija. Liko tik sulaukti Aplinkos projektų valdymo agentūros konkurso juridiniams nevyriausybiniams asmenims.
„Pagal projektą, įsirengtume iki 30 kW saulės elementų jėgainę, kuri galėtų aprūpinti mūsų objektus: ir baziliką, ir kleboniją, ir parapijos namus, ir Piligrimų centrą. Taip sumažintume sąnaudas. O vasarą sutaupyta energija žiemą galėtume šildyti baziliką, nes grindyse įrengtas elektrinis šildymas“, – planais dalijosi G.Jankūnas.
Tą šildymą pastarąjį šaltąjį sezoną teko išjungti ir grąžinti infraraudonųjų spindulių lempas, kurios per mišias šildo tik organinį kūną.
Padidėjusios elektros kainos itin atsiliepė ir parapijai. Smarkiai pasispaudęs anksčiau G.Jankūnas dar įstengdavo mokėti apie 800 eurų už bazilikos šildymą, o pasikeitus kainoms ta suma siekdavo ir 3 tūkst. eurų.
„O aukų dažną mėnesį nesurenkame nė tūkstančio“, – teigė dvasininkas. Todėl jis nuolat ieško būdų, kaip galėtų efektyviau panaudoti vis mažėjančias tikinčiųjų aukas.
Savaip atkreipė dėmesį į karą
Krekenavos bazilikos rektorius G.Jankūnas ryžosi savaip atkreipti dėmesį į Ukrainoje vykstantį karą, tad prieš Velykas parapijos namų langus apklijavo lipniosiomis juostomis. Tokiomis per karą klijuojami langai, kad po sprogimo dūžtantys stiklai nesužeistų.
„Siekiau, kad tai būtų neįkyrus, negąsdinantis priminimas, kad vyksta karas, kad nepamirštume aukoti. Jei ko nors parduotuvėse nerandame, jei kas pabrango, jei galime mažiau sau leisti, neskubėkime susierzinti, supykti, nebambėkime, kad viskas blogai, nes gali būti dar blogiau, jei karo veiksmai vyktų pas mus. Žinant politinę situaciją, nesame nuo to apsaugoti“, – sakė G.Jankūnas.
Lipniąsias juostas, vadinamuosius kryžius, Krekenavos klebonas žadėjo nuo langų nuimti, kai karas Ukrainoje baigsis.
Bazilika smarkiai atnaujinta
Iš ES lėšų, skirtų projektui „Jono Pauliaus II piligrimų kelias“, Krekenavos bazilikoje buvo atliktas kapitalinis remontas.
Už 1 mln. 700 tūkst. eurų pakeista grindų danga, įrengtas grindinis šildymas, į bažnyčios pastatą atvesta kanalizacija ir vandentiekis, atnaujinta elektros instaliacija, sutvarkyta vargonų sistema.
Bazilikai, kiek įmanoma, grąžintas autentiškas interjeras, pakeista stogo danga – cinkuota ir sušaudyta į varinę. Pakeisti bokštai, nuvalytos betoninės siūlės.
Aplink nuogrindas įrengtas vandens nuotėkis, sutvarkyti takai, šventorius, pastatyti nauji patogūs suolai.
Remontas baigėsi tik šiais metais, o prasidėjo 2019-aisiais.