– Ar civilinė aviacija jau susigyveno su pandemija?
– Nuotaikos civilinėje aviacijoje yra tik vos geresnės nei pernai. Kalbėti apie aviacijos atsigavimą yra gerokai per anksti. Nors skrydžių padaugėjo, lėktuvai skraido pustuščiai, tad avialinijos dirba nuostolingai.
Kadangi dėl pandemijos situacija vis dar neapibrėžta, žmonės bijo keliauti, verslo įpročiai gerokai pasikeitė, vyriausybės vis įveda ribojimus dėl suprantamų priežasčių. Tad nuotaikos nėra optimistinės.
Pavyzdžiui, 2019 m. Lietuvos oro uostais keliavo maždaug 6,5 mln. keleivių. 2020 m. liko tik 1,8 mln., o šiemet tikimasi, kad galbūt pasieksime 2,2 mln. keleivių. Situacija yra tik vos geresnė nei praėjusiais metais.
– Dėl omikron atmainos bus daugiau ribojimų?
– Taip, kiekvieną dieną mūsų kompanijos sulaukia žinių iš įvairių valstybių. Lietuvos aviacijos verslai veikia visame pasaulyje, tad bet kurios pasaulio valstybės priimtas vienas ar kitas sprendimas gali padaryti įtaką lietuviškam aviacijos verslui. Parduotuvės, veikiančios oro uostuose, planuoja pasiekti vos tik pusę 2019 m. apyvartos.
Aviacijos specialistų mokymų situacija irgi nedžiugina. Aviacijos sektoriuje ruošiasi dirbti vis mažiau žmonių, nepaisant to, kad algos yra didelės, darbas labai įdomus, globalus.
Neretai aviacija suprantama tik kaip lėktuvas ir oro uostas, tačiau ji gerokai platesnė. Šioje srityje reikia ne tik lakūnų ar stiuardų, reikia ir dažytojų, mechanikų, inžinierių. Verslai pasiruošę šauti į viršų, kai baigsis pandemija, tad skaičiuojame, kad per artimiausius keletą metų Lietuvai reikės apie 3 tūkst. įvairių sričių aviacijos specialistų.
– Kokia yra strategija ateinančiam dešimtmečiui?
– Paskutinį kartą Lietuva savo aviacijos strategiją rašė dar tada, kai nebuvo Europos Sąjungos (ES) narė. Strategija buvo rengiama, kai turėjome nacionalines avialinijas ir vienas iš tikslų buvo jas privatizuoti. Ta strategija patvirtina tik 2006 m., kai jau buvome ES.
Dabar Susisiekimo ministerija grįžo prie strategijos atnaujinimo. Tikimasi naują aviacijos strategiją turėti jau sausį.
Vienas į aviacijos sektorių investuotas valstybės euras atneša apie 3 eurus grąžos. Tad strategija formuojama į tai, kad būtų vystomas visas aviacijos sektorius. Dabar mūsų aviacija sukuria apie 2,8 proc. šalies BVP, bet tikimasi, kad per artimiausius 8 metus sukursime apie 5 proc. Ambicijos nemažos, bet matome ir dabartinės Vyriausybės, Susisiekimo ministerijos pasiryžimą padėti teisine, mokestine bazėmis siekti šių tikslų.