Apie tai informuoja keleivių teises sutrikus skrydžiams ginanti Lietuvos bendrovė „Aer liber“, kuri valdo pagalbos keleiviams interneto portalą „OroSkundas.lt“. Per pastaruosius ketverius metus dėl neįvykdytų įsipareigojimų keleiviams ši įmonė oro vežėjui „Ryanair“ jau yra iškėlusi kelias dešimtis bylų ir daugelį jų laimėjo – šimtams nukentėjusių keleivių, kurių skrydžiai buvo atšaukti ar atidėti, iš oro vežėjo buvo priteistos kompensacijos.
Kaip teigia portalo „OroSkundas.lt“ atstovas Balys Rimkus, skundus dėl oro vežėjo „Ryanair“ veiksmų pateikusiems 37-iems keleiviams, kurie dar 2017 m. spalio 10 d. turėjo skristi kone paskutinę akimirką atšauktu maršrutu Alikantė–Kaunas–Alikantė, taip pat buvo priteistos ir daugeliui jau seniai išmokėtos kompensacijos. Iš viso nukentėjusiems keleiviams buvo priteista 14 tūkst. 800 eurų.
Kaip skunduose nurodė „Ryanair“ organizuojamais skrydžiais skristi turėję keleiviai apie tai, kad skrydžiai atšaukti, jie sužinojo tik skrydžio dieną. Iš Alikantės į Kauną turėję skristi keleiviai jau buvo susodinti į lėktuvą, tada nieko neaiškinant buvo iš jo išlaipinti ir paprašyti laukti tolesnės informacijos oro uoste.
Remiantis vienos keleivės pasakojimu, laukdami žinių prie informacinio skyriaus kai kurie žmonės prastovėjo apie šešias valandas iki 3 val. nakties. Per tą laiką jiems niekas nepasiūlė nei vandens, nei maistui skirtų kuponų, kol galiausiai paaiškėjo, kad skrydis nebus vykdomas neva dėl streiko Prancūzijoje. Anot vienos keleivės, nei alternatyvūs skrydžiai namo, nei nakvynė viešbutyje jiems taip pat nebuvo pasiūlyti, o oro bendrovės atstovai telefonu buvo nepasiekiami.
Vis dėlto dabar nebeaišku, ar dėl šių skrydžių keleiviams teismų priteistos ir jau išmokėtos kompensacijos nebus iš tų pačių keleivių išieškotos. Taip gali nutikti nepaisant fakto, kad nuo pirmųjų bylų dėl šių skrydžių įsiteisėjimo praėjo jau daugiau nei dveji metai. Kaip teigia portalo „OroSkundas.lt“ atstovas B. Rimkus, tai yra precedento mūsų šalyje neturinti situacija.
„Nors praėjo jau daugiau nei dveji metai nuo pirmųjų bylų dėl atšauktų skrydžių Alikantė–Kaunas–Alikantė įsiteisėjimo, visos bylos yra užbaigtos ir įgyvendintos, o kompensacijos keleiviams – išmokėtos, „Ryanair“ pavyko pasiekti, kad šių bylų nagrinėjimas būtų atnaujintas. Teismų karuselė įsisuko iš naujo ir šių metų birželio 2 d. Kauno apylinkės teismas dėl tų pačių skrydžių jau priėmė priešingą teismo sprendimą, kuris dabar palankus jau ne keleiviams, o „Ryanair“, mums priskiriant per 10 tūkst. Eur bylinėjimosi išlaidų. Niekada nebūtume pagalvoję, kad taip gali būti teisinėje valstybėje, kol patys nesusidūrėme“, – nuostabos neslėpė B. Rimkus.
Pasak jo, laimėtos ir įsiteisėjusios bylos buvo atnaujintos „Ryanair“ atstovams sugalvojus būdą, kaip galima manipuliuoti Lietuvos teisine sistema.
B. Rimkaus teigimu, siekdamas atnaujinti jam nepalankiai pasibaigusį teismo procesą oro vežėjas pasinaudojo valstybinės institucijos, turinčios ginti keleivių teises – Lietuvos transporto saugos administracijos (LTSA) – nekompetencija ir neprincipingumu.
Be to, oro vežėjas galimai pateikė šiai institucijai dokumentus su fakto klaida, kurie galėjo suklaidinti ne tik šią instituciją, bet ir teismą, priėmusį sprendimą atnaujinti bylas.
„Susidūrėme su tokiu cinišku bandymu manipuliuoti Lietuvos teisine sistema, kad jaučiame pareigą informuoti visuomenę. Tai istorija, kurioje yra labai daug įtarimus dėl interesų ir skaidrumo keliančių aplinkybių“, – tvirtino keleivių teises ginančios įmonės atstovas.
Siekiant apsaugoti keleivius nuo galimo kompensacijų išieškojimo, „Aer liber“ Kauno apygardos teismui pateikė apeliacinį skundą, prašydama panaikinti pirmosios instancijos teismo sprendimą ir palikti nepakeistus sprendimus, kuriais nukentėjusiems keleiviams buvo priteistos kompensacijos.
Be to, bendrovė apie įtarimus keliančias šios istorijos aplinkybes informavo Specialiųjų tyrimų tarnybą, planuoja kreiptis ir į kitas Lietuvos bei ES institucijas.