Kainos kyla ir sustoti nežada
Statistikos departamentas skaičiuoja, kad pavasarį, konkrečiai per balandžio mėnesį, importuojamos prekės brango apie 15 proc., lyginant su praėjusių metų tuo pačiu laikotarpiu. Per metus dar daugiau pakilo ne iš euro zonos importuojamų prekių kainos – net 27 proc.
„Tikėtina, kad sporto ir laisvalaikio prekių kainos šiemet ir toliau palaipsniui kils, nes priežastys, kurios brangina šias prekes, ir toliau išlieka. Tai brangstantis parvežimas iš Kinijos, visame pasaulyje didėjanti tokių prekių paklausa, leidžianti gamintojams didinti jų kainas, taip pat brangstančios žaliavos“, – sakė didmeninės ir trikampės prekybos UAB „Mportas“ vadovas Marius Petroševičius.
Prekybininkų duomenys rodo, kad per metus labiausiai – daugiau nei 20 proc. – augo sporto prekių iš metalo kainos. Tai įvairūs treniruokliai, svarmenys, štangos.
Paklausiausias smulkus sporto inventorius brango apie 15 proc.
„Brangsta visos sporto prekės, pavyzdžiui, dviratis-treniruoklis prieš metus kainavo 83,5 euro, o šiemet jo kaina jau siekia 99 eurus. Aerobikos kilimėlį mūsų parduotuvėje pernai buvo galima įsigyti už 9,5 euro, o šiemet kaina jau pakilusi iki 11,13 euro. Sportinių gumų rinkinys praėjusiais metais atsieidavo 7,57 euro, tuo tarpu šiemet jau tenka sumokėti 8,99 euro“, – vardijo Brigita Juršaitė, elektroninės parduotuvės „Imu perku“ operacijų vadovė.
Pasak elektroninės parduotuvės atstovės, per metus neužfiksuota nė vienos atpigusios sporto prekės pozicijos.
Pandemija išaugino poreikį
„Per pirmuosius penkis šių metų mėnesius sporto prekių pardavėme tris kartus daugiau nei per visus praėjusius metus. Žinoma, tam įtakos turi ir tai, kad padidinome sporto prekių pasiūlą, nes prasidėjus karantinui pastebėjome išaugusį susidomėjimą sporto prekėmis“, – sakė M.Petroševičius.
Pasak įmonės vadovo, nepaisant padidėjusios pasiūlos, sporto prekės sandėliuose vis tiek neužsibūna. Pavyzdžiui, didžioji dalis įmonės parduodamų paspirtukų ir riedlenčių buvo rezervuota iš anksto, dar prieš prekėms atvykstant į Lietuvą. Vos tik jos buvo iškrautos iš konteinerių, iškart išsiųstos jas rezervavusiems pirkėjams.
„Šiais metais sporto prekių paklausa tokia didelė, kad dažnai tenka net atsakyti besikreipiantiems žmonėms. Tokių modelių ir tiek paspirtukų, kiek norėjo, gavo tik tie pirkėjai, kurie rezervavo juos iš anksto, kitiems liko ne tokie paklausūs variantai, o galiausiai ir jų nebeliko visai. Dabar dar laukiame papildymo, nors sunku prognozuoti, kada prekės atvyks“, – pasakojo M.Petroševičius.
Pasak B.Juršaitės, kiekiu daugiausia nuperkama smulkaus ir nebrangaus sportinio inventoriaus, kurį būtų patogu naudoti ir laikyti namuose, kuris neužimtų daug vietos. Tai aerobikos kilimėliai ir kamuoliai, pasipriešinimo gumos. Vasarą aktyviau perkamos sportui ir laisvalaikiui lauke skirtos prekės: tinklinio, krepšinio, futbolo kamuoliai, širdies ritmo matavimo aparatai bėgiojimui, badmintono, lauko teniso raketės.
Statistikos departamentas skaičiuoja, kad praėjusiais metais sporto ir poilsio prekių apyvarta Lietuvoje išaugo 9,4 proc. Šį staigų augimą pirmiausia lėmė pandemijos įvesti apribojimai: uždaryti sporto klubai, darbas namuose, laisvalaikis tik artimiausioje aplinkoje, o taip pat išaugusi perkamoji galia ir visų prekių paklausa.
Stringa transportavimas
Pasak M.Petroševičiaus, didžioji dalis sporto prekių gaminama Kinijoje ir iš jos laivais vežama į Europą ir kitas šalis. Įvairiausių prekių paklausa pasaulyje tiek išaugusi, kad masiškai trūksta laivų ir konteinerių joms gabenti iš Kinijos į JAV ir Europą, kur daugiausia jų suvartojama.
„Įprasta kaina už vieno konteinerio parvežimą iš Kinijos į Klaipėdos jūrų uostą būdavo apie 1,5 tūkst. eurų. Praėjusį rudenį kainos jau buvo kiek pakilusios ir siekė 2 tūkst. eurų. O šiemet pasiekėme rekordą – atsivežti konteinerį į Lietuvą kainuoja jau 13 tūkst. eurų. Per visą savo veiklos istoriją nesame susidūrę su tokiomis kainomis ir nebūtinai tai jau aukščiausia riba“, – teigė M.Petroševičius.
Pasak jo, tokios nelaimės kaip Sueco kanalo blokavimas ar COVID-19 protrūkiai Kinijos uostuose kainas šokdina iki dar nematytų aukštumų, apie kurias prieš metus niekas net nebūtų pagalvojęs.
Prekybininkai atkreipia dėmesį, kad šiuo metu daug dažnesnis ir prekių vėlavimas, nes Kinijos uostai nespėja krauti laivų arba neturi konteinerių, į ką krauti prekes.
Brangsta metalai ir plastikai
Sporto inventoriaus kainų kilimui įtakos turi ir brangstančios žaliavos, iš kurių jie gaminami. Pavyzdžiui, plienas šių metų balandį kainavo 54 proc. daugiau nei praėjusių metų balandį, šiuo metu jo kainos kiek sumažėjusios ir yra apie 10-15 proc. aukštesnės nei praėjusiais metais.
„Taip pat didėja ir medienos kainos, jau dabar jaučiamas produktų iš medžio stygius, sandėliai papildymo laukia kelis mėnesius, prekės vėluoja, o taip pat kyla ir jų kaina“, – sakė M.Petroševičius.
Pasak jo, norint suspėti laiku, ankstinami prekių užsakymai, todėl jau greitai Kinijoje prasidės kalėdinių prekių užsakymo sezonas ir prekės bus pradėtos vežti į Europą, todėl pervežimo kainos turėtų kilti dar labiau.
„Jei prekių transportavimo kainos ir sugrįš į normalias praėjusių metų vėžes, tai bus ne anksčiau nei 2023-iais“, – įsitikinęs M.Petroševičius.