Kaip rodo 2020 m. SADM užsakymu atliktas „Spinter tyrimai“ visuomenės nuomonės tyrimas dėl įmonių socialinės atsakomybės, nemažai Lietuvos įmonių taiko lankstų darbo grafiką, leisdamos darbuotojui pasirinkti patogesnį darbo laiką bei kitas galimybes, padedančias darbą derinti su šeima bei laisvalaikiu.
Pusė (49 proc.) respondentų nurodė, kad jų darbovietėje atsižvelgiant į jų poreikius yra suteikiamos sąlygos dirbti lanksčiomis darbo organizavimo formomis ir lanksčiu darbo laiku.
Ketvirtadalis (25 proc.) apklaustųjų nurodė, kad jų darbovietėje sutariama dėl individualaus darbo laiko režimo.
Keleto tokių įmonių – „Telia Lietuva“, SDG bei „Layher Baltic“ – atstovai pasidalino savo gerąja patirtimi.
Patinka „vyturiams“ ir „pelėdoms“
Įmonėje „Telia Lietuva“ lankstaus darbo galimybė atsirado jau prieš daugelį metų ir ja patenkinti tiek darbuotojai, tiek vadovybė.
„Telia“ darbo naujoves ir gerąsias darbo praktikas Lietuvoje diegia viena pirmųjų. Taip prieš daugelį metų organizacijoje atsirado lankstaus darbo galimybė, nuotolinis darbas, kurį praktikuojame jau šešerius metus, o visai neseniai įteisinome ir darbostogas, kurių metu leidžiame kolegoms dirbti iš bet kurios Europos Sąjungos šalies derinant darbą su poilsiu.
Mums tai svarbu, nes norime, kad pas mus dirbti būtų ne tik įdomu, prasminga, bet ir gera“, – sakė „Telia Lietuva“ žmogiškųjų išteklių vadovas Ramūnas Bagdonas.
Įmonė jau daugelį metų suteikia galimybę darbuotojams, kurių darbo pobūdis tai leidžia, pasirinkti, kada prasideda ir kada baigiasi jų darbo diena. Pavyzdžiui, galima darbą pradėti nuo 7.00 val. iki 11.00 val., o jį baigti atitinkamai nuo 16.00 val. iki 20.00 val.
„Tai ypač aktualu ir patrauklu mažus vaikus turintiems kolegoms arba neseniai po motinystės ir tėvystės atostogų į darbus grįžusiems darbuotojams.
Natūralu, yra žmonių, kurie produktyvesni ryte arba kaip tik vėliau, tad ir „vyturiams“, ir „pelėdoms“ toks darbo grafikas labai patinka“, – aiškino R. Bagdonas.
„Telia“ skaičiuoja, kad apie 60-70 proc. visų jų darbuotojų gali naudotis lankstaus darbo galimybe. Suprantama, ne visos pareigybės leidžia tokius darbo grafiko pokyčius, pavyzdžiui, inžinieriai ar salonų darbuotojai tiesiogiai aptarnauja klientus, todėl jų darbas turi vykti nustatytomis valandomis.
Siekia tapti patrauklūs
Dar vienas svarbus lankstumo darbe elementas yra nuotolinis darbas. Tokią galimybę savo darbuotojams „Telia“ pasiūlė jau senokai, 2015 m., taigi, dar iki visuotinės pandemijos, privertusios visus dirbti iš namų, šioje įmonėje tai buvo natūralu ir įprasta.
Norėdama pritraukti vyresnio amžiaus žmonių ar pusę etato norinčių dirbti jaunų specialistų, „Telia“ šiemet pradėjo kurti nuotolines darbo vietas ne visai darbo dienai.
„Šiuo metu renkame apie 30-ies žmonių eksperimentinę klientų aptarnavimo grupę, kurie norėtų ir galėtų dirbti nepilnu etatu, o jų pagrindinė darbo vieta būtų namai. Tai patrauklus pasiūlymas ieškantiems maksimalaus karjeros lankstumo – kadangi nereikia vykti į darbą ir iš jo, taupomas laikas, taigi darbas trunka tiksliai tiek, kiek laiko žmogus tam gali skirti“, – pasakojo „Telia“ atstovas.
Ir tėvams, ir studentams
Pasak UAB „SDG grupė“ Personalo ir komunikacijos direktorės Rūtos Jasienės, šiuo metu jų įmonėje dirba 220 darbuotojų, iš kurių 17 yra vaiko priežiūros atostogose. Pagal įmonėje patvirtintas darbo tvarkos taisykles, visi darbuotojai turi galimybę dirbti lanksčiu darbo grafiku.
Darbo pradžią visi darbuotojai turi teisę pasirinkti laisvai nuo 7.00 val. iki 9.00 val. ir atitinkamai baigti darbą pasirinktinai nuo 16.00 val. iki 18 val.
Pasak Personalo ir komunikacijos direktorės, nuo pat įmonės įkūrimo pradžios atsižvelgiama į netikėtai atsiradusius darbuotojų poreikius pasirūpinti sveikata ar šeima – susiderinę su tiesioginiu vadovu jie gali tam skirti laiko darbo metu.
Laisvas darbo grafikas pasirenkant darbo pradžią ir atitinkamai darbo pabaigą buvo nustatytas įmonės darbo tvarkos taisyklėse nuo 2018 m. rugsėjo 1 d. Šia galimybe ypač naudojasi darbuotojai, auginantys vaikus.
„Kai darbo grafikas yra lankstus, darbuotojai nepatiria streso skubant, gali ramiai susidėlioti dienos pradžią, tokiu atveju gerėja atmosfera biure ir santykiai tarp kolegų“, – aiškino R. Jasienė.
SDG dirba 98 darbuotojai, auginantys vaikus. Dirbant, ypač didesniuose miestuose, dėl didesnių atstumų ir automobilių spūsčių lankstus darbo grafikas tampa puikia išeitimi planuojant darbo dieną.
Lankstus darbo grafikas taip pat svarbus studijuojantiems – galima darbą derinti su studijų tvarkaraščiu. Kiekvienais metais įmonė turi 8-12 studijuojančių darbuotojų.
Penktadieniai – beveik laisvi
Tačiau bene smagiausia galimybė, kuria ypač džiaugiasi SDG darbuotojai – beveik laisvi penktadieniai.
SDG darbo taryba su įmonės administracija 2017 m. kovo 31 d. pasirašė susitarimą dėl laikino SDG darbuotojų darbo laiko sutrumpinimo. Įvykdžius mėnesio apyvartos planus, darbuotojai dirba penktadieniais tik iki 12.00 val. Darbo užmokestis mokamas už visą darbo dieną.
„Šis žingsnis susilaukė didelio darbuotojų palaikymo ir pasitenkinimo, – džiaugėsi R.Jasienė. – Darbuotojai yra motyvuoti ir suinteresuoti pasiekti sutartus tikslus per trumpesnį laiką.
Darbo savaitė sutrumpėjo, bet rezultatai įrodė, kad šis žingsnis buvo naudingas tiek darbuotojams, tiek įmonei.
Darbo efektyvumas padidėjo, bendrovės pajamos kas metai auga 12-16 proc., darbo užmokestis – 12-26 proc.“
„Vergai“ – neproduktyvūs
SDG kolektyve svarbūs ne tik darbuotojai, bet ir jų šeimos. Įmonių grupė nuolat organizuoja įvairias akcijas ir renginius, skirtus darbuotojams ir jų šeimoms.
Pavyzdžiui, jau keletą metų iš eilės SDG įmonių grupės darbuotojų vaikams yra organizuojama šventė Tarptautinės vaikų gynimo dienos proga. Šiemet darbuotojai su savo vaikais turėjo galimybę nemokamai apsilankyti Lietuvos zoologijos sode.
SDG įmonių grupės vadovybė laikosi nuostatos, kad žmogus turi jaustis mylimas ir gerbiamas. „Tada įmonėje dirba laisvi, protingi ir kūrybingi darbuotojai. Vergo darbas – neproduktyvus, tik laisvas žmogus kūrybingas.
Todėl SDG kuriama tokia aplinka, kurioje yra pripažįstami ir vertinami visų darbuotojų individualūs skirtumai bei jų indėlis. Laimingas darbuotojas – laimingi klientai, geri darbo rezultatai“, – sakė R. Jasienė.
Didesnis našumas ir nulinė rotacija
Kad atsižvelgti į darbuotojų poreikius yra naudinga ir pačiai įmonei, sakosi pajutęs ir UAB „Layher Baltic“ generalinis direktorius Viktor Voroncov.
Įmonėje pagal lankstų darbo grafiką šiuo metu dirba 7 darbuotojai.
Įprastas grafikas yra nuo 09.00 iki 17.00, bet kiekvienas darbuotojas turi teisę pasirinkti darbo pradžią – svarbu, kad per dieną būtų dirbama ne mažiau nei 8 val.
Pasak įmonės vadovo, jeigu darbuotojas prašo pakeisti jo darbo grafiką patogesniu, jis visuomet sutinka: „Ateina žmonės ir prašo pakeisti darbo grafiką. Jeigu tai netrukdo darbui – aš visada už.“
Populiariausios priežastys, dėl kurių įmonės darbuotojai prašo lankstaus darbo grafiko, yra susijusios su šeima.
„Dažniausia tai – noras praleisti daugiau laiko su vaikais. Vienam darbuotojui svarbu rūpintis šunimis.
Du darbuotojai iš Baltarusijos ir iki pandemijos prašydavo lankstaus darbo grafiko, kad turėtų galimybę aplankyti giminaičius Minske.
Vienas darbuotojas – VGTU studentas, kuris derina darbą ir mokslus, ir jam svarbu turėti laiko pasiruošti paskaitoms ir egzaminams“, – dėstė „Layher Baltic“ vadovas.
Tokias galimybes „Layher Baltic“ pradėjo taikyti seniai – nuo 2014 m. „Matom tik teigiamus rezultatus – našumas padidėjo, ypač tarp projekto inžinierių, kurie dirba intelektinį darbą.“
Bet pats svarbiausias rezultatas – žmonės mato, kad įmonei svarbus kiekvienas darbuotojas, ir gal būtent dėl to pas mus nulinė darbuotojų rotacija“, – pabrėžė V. Voroncov.