Tuo tarpu verslas patiria tūkstantinius nuostolius, Eltą informavo Povilas Drižas, Tarptautinio transporto ir logistikos aljanso (TTLA) vadovas.
„Užsieniečių įdarbinimo kvotos baigėsi beveik prieš mėnesį. Vien tik septynių aljanso įmonių išlaidos leidimams gyventi ir Užimtumo tarnybai pateikti prašymai dėl įdarbinamų užsieniečių darbo atitikties rinkos poreikiams sudarė per 70 tūkst. eurų. Kiekviena diena, kol institucijos delsia su kvotų didinimu – tai papildomi tūkstantiniai nuostoliai verslui“, – Eltai sakė P. Drižas.
Jo teigimu, kiti vežėjai, siekdami išvengti nuostolių, vairuotojus iš trečiųjų šalių darbina per savo filialus Lenkijoje arba Čekijoje.
„Taip verslas sutaupo laiko ir finansų, bet visi socialinio draudimo mokesčiai taip pat lieka užsienyje“, – teigia TTLA vadovas.
Verslininkai ragina valstybines institucijas tęsti savo pažadus ir laikytis teisės aktų tikslinant kvotą ir leidžiant įdarbinti papildomai profesionalių tarptautinio transporto vairuotojų iš užsienio.
Užimtumo tarnyba vežėjus yra informavusi, kad ji nustatė per 12 tūkst. tarptautinio transporto vairuotojų pasiūlos trūkumą, todėl nustatytą metinę kvotą siūlo tikslinti. Seimo Ekonomikos komitetas taip pat atkreipė dėmesį į gilėjančią problemą dėl vairuotojų trūkumo ir Socialinės apsaugos ir darbo ministerijai rekomendavo tarptautinio transporto vairuotojams skirtą kvotą papildomai didinti bent 15 tūkst.
P. Drižo teigimu, verslo prašymas padidinti kvotą yra teisiškai pagrįstas – pagal praėjusių metų Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos įsakymą, kvota turi būti didinama, jeigu įdarbintų užsieniečių skaičius viršija 70 proc. patvirtintos metinės kvotos dydžio.
Šiems metams patvirtinta kvota leido įdarbinti 11600 tarptautinę kvalifikaciją turinčių vairuotojų iš trečiųjų šalių. Ši nustatyta kvota išnaudota gegužės 20 dieną. Verslininkų teigimu, metinis kvotos dydis turėtų būti bent dukart didesnis.
Tuo tarpu Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, išnagrinėjusi vežėjų prašymą peržiūrėti užsieniečių įdarbino kvotas, raštu vežėjus informavo, kad atsižvelgiant į pandemijos metu išaugusį nedarbo lygį ir situaciją darbo rinkoje, kvotos didinti nenumatoma.
Pasak P. Drižo, jeigu ir toliau bus taikomos ribojimo priemonės įdarbinti profesionalius vairuotojus užsieniečius, tarptautinių krovinių logistikos grandinė patirs rimtų krovinių tiekimo problemų.
„Suprantame, kad Lietuvoje yra nedarbo problema ir palaikome racionalias iniciatyvas spręsti šį klausimą. Verslas jau ėmėsi aktyvių veiksmų bendradarbiaujant su Užimtumo tarnyba. Tačiau profesionalių vairuotojų iš užsienio ribojimas patekti į šalies darbo rinką nedarbo problemos niekaip neišspręs – tam paprasčiausiai nėra racionalių prielaidų“, – sako P. Drižas.
Jo teigimu, iš beveik 260 tūkst. šalyje registruotų bedarbių, tik 0,6 proc. turi reikiamas C ir CE vairavimo kategorijas ir mažiau nei 0,1 proc. nurodo ieškantys tarptautinių krovinių vairuotojo darbo. Jis sako, kad netgi rengiant naujus kvalifikuotus vairuotojus, jų parengimas užtrunka iki pusės metų, o verslui profesionalių vairuotojų reikia jau dabar.