Šis, pastebėjęs, kad sąskaita ištuštėjo, tuoj pat kreipėsi į banką, kuris pasiūlė palaukti 15 darbo dienų. „Nusirašo per vieną dieną, o grąžina iki 15. Sprendimą grąžinti pinigus galima priimti per valandą“, – stebėjosi bankroto administratorius Sigitas Šamanskas, kuris dėl tokios banko tvarkos vos išvengė daugiau rūpesčių.
S.Šamanskas pagal teismo nutartį atlieka įmonės bankroto procedūrą. Pagal ją, vos teismui įmonei iškėlus bankrotą, administratorius turi atidaryti kreditorių sąskaitą. Čia kaupiamos lėšos, kurias atgauna bankroto administratorius, ir kuriomis disponuoja tik šis asmuo. Kreditorių sąskaitoje esantys pinigai skirti tik kreditoriams ir administravimo išlaidoms.
Anot pašnekovo, kreditorių sąskaitą atidaręs „Luminor“ bankas negalėjo nežinoti, kad ji yra būtent tokio pobūdžio. „Gegužės 24 d. žiūriu – sąskaitoje atsirado rezervuota eilutė, bankas nusirašė 441,57 euro įsiskolinimams padengti. Finansų įstaiga pasinaudojo privilegija ir apėjo kitus kreditorius.
Tą pačią dieną parašiau bankui, kad to daryti negalima, nes tai – kreditorių sąskaita: yra kreditorių lygiateisiškumo principas, todėl bankas turi bankroto byloje pareikšti reikalavimus, o ne nusirašyti pinigus“, – portalui lrytas.lt aiškino S.Šamanskas.
Kitą dieną jis į banką jau skambino – „Luminor“ klaidą pripažino ir pažadėjo grąžinti pinigus. Tačiau pagal banko vidaus taisykles tai gali užtrukti iki 15 darbo dienų. „Nusirašo per vieną dieną, o grąžina iki 15“, – stebėjosi bankroto administratorius.
Anot jo, panašių situacijų būna ir kituos bankuose, bet jie esą tokius keblumus išsisprendžia greičiau.
Pašnekovas tikino į „Luminor“ skambinęs ir rašęs kasdien. Pinigus pavyko atgauti po 8 dienų. „Problema ta, kad mes, bankroto administratoriai, veiksmus turime atlikti pagal griežtus terminus. Pavyzdžiui, per 7 d. turiu išmokėti administravimo išlaidas ir pinigus kreditoriams. Šįkart spėjau laiku, tačiau galėjau ir pavėluoti, o tuomet man kyla papildomų nemalonumų – turėčiau įrodinėti, jog tikrai viską dariau, kad atgaučiau pinigus“, – aiškino pašnekovas.
„Luminor“ banko komunikacijos vadovė Indrė Baltrušaitienė nurodė, kad bankas vadovaujasi Lietuvos Respublikos bankų įstatymu, pagal kurį finansų įstaiga privalo išnagrinėti rašytinį kliento skundą ir ne vėliau kaip per 15 darbo dienų nuo skundo gavimo dienos pateikti išsamų, dokumentais pagrįstą atsakymą raštu popieriuje ar naudodamasis kita su klientu sutarta priemone.
„Mes visuomet stengiamės klientui svarbius reikalus sutvarkyti kuo greičiau, visgi svarbiausia yra atitikti mums keliamus reikalavimus pagal nurodytą teisės aktą. Išsiaiškinę konkrečią situaciją ir pripažinę savo klaidą, pinigus grąžiname nedelsdami“, – sakė ji.
Lietuvos bankas portalui lrytas.lt perdavė, kad, grąžinant pinigus, įprastai galioja Mokėjimų įstatyme nustatyta bendra taisyklė, jog be kliento sutikimo iš banko sąskaitos nurašytos lėšos turėtų būti grąžintos jam ne vėliau kaip iki kitos darbo dienos pabaigos.
Tačiau teisės aktai nustato ir tam tikras išimtis. Tarp jų – atvejai, kai lėšos gali būti teisėtai nurašytos be kliento sutikimo (priverstinis skolos išieškojimas, įkeistų lėšų realizavimas ir pan.) ir bankui nekyla pareiga grąžinti lėšas, lėšų grąžinimas yra draudžiamas arba kitaip ribojamas (teisėsaugos institucijų duotų nurodymų ar teisės aktų pagrindu ir pan.), galutiniam sprendimui dėl lėšų grąžinimo priimti ir (arba) lėšoms grąžinti būtina atlikti papildomus veiksmus ar pan.
Lėšų grąžinimo terminai gali priklausyti nuo įvairių aplinkybių (pvz., kieno iniciatyva ir (arba) kokiu pagrindu jos nurašytos, kam tenka pareiga jas grąžinti ir pan.) ir atitinkamai užtrukti 1, 8, 15 dienų, o kartais ir dar ilgiau, pavyzdžiui, jeigu lėšas turi grąžinti jų gavėjas.
Jeigu klientas mano, kad komercinis bankas nesilaikė finansinių paslaugų teikimui keliamų reikalavimų, galima tiesiogiai kreiptis į Lietuvos banką, kuris įvertins komercinio banko veiksmus.