„Aš pats pasimetęs, po paskutinio jų vadovo pareiškimo, kad tai piratavimo atvejis ir turi visus požymius, kad tame dalyvavo ir valstybinės institucijos, jie toliau priima sprendimą vykdyti skrydžius“, – BNS teigė J. Gintilas.
„Pavadinčiau bendrovės inercija, nepaisant to, kad vadovai gana kategoriškai įvardija situaciją kaip nepriimtiną ir keliančią grėsmę tiek keleivių, tiek orlaivio saugumui. Atvirai pasakius, man nelabai suprantama“, – pridūrė jis.
Vengrijos ir Latvijos oro bendrovės „Wizz Air“ ir „Air Baltic“ pirmadienį lėktuvų skrydžius nukreipė nuo Baltarusijos oro erdvės, apie tokį sprendimą paskelbė ir aviacijos verslo grupė „Avia Solutions Group“, skraidinanti užsakomaisiais reisais.
Pasak J. Gintilo, bendrovės aplenkia Baltarusiją, nes nėra užtikrintos, jog incidentas, kai sekmadienį „Ryanair“ keleivinis lėktuvas buvo priverstinai nutupdytas Minske, nepasikartotų.
„Kalbant apie aviakompanijas, kurios priima sprendimą aplenkti oro erdvę, jos tai daro remdamosi neaiškumo faktoriumi. (...) Esant nevisiškai pagrįstam įtarimui, kad orlaivis gali būti užminuotas, matosi labai dirbtina situacija ir neadekvati, neproporcinga valstybės, virš kurios buvo skrista, reakcija. (...) Niekas negali pasakyti, kad tai negalėtų pasikartoti“, – teigė J. Gintilas.
Skrydžiai aplenkiant Baltarusiją aviakompanijoms gali kainuoti brangiau ir trukti ilgiau, tačiau J. Gintilas „Ryanair“ sprendimo nesieja su kaštų augimu.
„Reikia turėti omenyje, kad „Ryanair“ orlaiviai pro Baltarusijos oro erdvę mažai skraido, yra pavieniai maršrutai, tokiam gigantui padaryti lankstą, ką daro kitos aviakompanijos, kurios labiau jaus tuos kaštus, tai čia tikrai ne kaštų klausimas“, – teigė jis.
Jo nuomone, trumpuoju laikotarpiu keleiviai pokyčių neturėtų pajusti, tačiau ilgainiui kelionės gali šiek tiek pabrangti. Be to, yra rizikų, kad galėtų sumažėti kai kurių reisų į Lietuvą.
„Bet kokie oro erdvės suvaržymai suponuoja, kad skrendama ne pačiu optimaliausiu ir efektyviausiu maršrutu, tai natūralu, kad dažniausiai tie papildomi kaštai gula ant keleivių pečių, tačiau bendrame kontekste jie nėra labai dideli“, – sakė asociacijos valdybos pirmininkas.
J, Gintilas mano, kad jei Europos Sąjunga priimtų vieningą sprendimą riboti skrydžius Baltarusijos oro erdve, tai suduotų didelį smūgį šios šalies oro navigacijos paslaugų teikėjo pajamoms.
„Tranzitinės Baltarusijos oro erdvės ribojimas atsilieptų labiau nei skrydžių į pačią Baltarusiją ribojimas, nes užsienio kompanijos mažai skraido į Baltarusiją, daugiau tik „Belavia“, – sakė jis.
Vyriausybei uždraudus nuo antradienio nakties į Lietuvą ir iš jos skrendantiems lėktuvams kirsti Baltarusijos oro erdvę, visos Lietuvoje dirbančios oro bendrovės turės pasirinkti kitą maršrutą. Draudimas nebus taikomas, jeigu lėktuvas tik kerta Lietuvos oro erdvę.
Baltarusijos pareigūnai sekmadienį, pasitelkdami naikintuvą ir karinį sraigtasparnį, priverstinai Minske nutūpdė iš Atėnų į Vilnių skridusį airių oro bendrovės „Ryanair“ keleivinį lėktuvą.
Incidentą pasmerkė NATO, Europos Komisijos, dalies ES valstybių vadovai.