Lietuvos profesinių sąjungų aljanso (LPSA) vadovas Audrius Cuzanauskas jau anksčiau buvo apkaltintas reketu.
Nacionalinės vežėjų automobiliais asociacijos „Linava“ prezidentas Romas Austinskas dar pernai šios organizacijos kongrese atvirai pasakojo, kad pats A.Cuzanauskas važinėja po transporto įmones ir siūlo sandorį – padarykite savo vairuotojus LPSA nariais, mokėkite už kiekvieną po 30 eurų, ir mes būsime lojalesni.
Pats aljanso vadovas tąsyk tvirtino, kad jo žodžiai buvo ištraukti iš konteksto, o tie 30 eurų yra viso labo kolektyvinės sutarties dalis, tačiau pati suma gali būti dar derinama.
Primena banditų laikus
Kaip pasakojo „Linavos“ generalinis sekretorius Zenonas Buivydas, pastaruoju metu tokie reketą primenantys reikalavimai girdimi vis rečiau. Anot jo, dabar iš LPSA pusės tai pristatoma kaip „komercinis pasiūlymas“.
„Mes tikrai nesame nusiteikę prieš profesines sąjungas, jas kviečiame tartis, derėtis, niekas netrukdo vairuotojams tapti jų nariais. Tačiau LPSA nesuteikia jokių paslaugų, nors nori, kad jiems mokėtume.
Tai traktuojama kaip verslo pasiūlymas. Tačiau gal tuomet ir anksčiau siautėjusi „Vilniaus brigada“ buvo viso labo verslininkai“, – stebėjosi Z.Buivydas.
Nutarė daugiau nebetylėti
A.Cuzanauskas „YouTube“ kanale „Transporto aktualijos“ neslėpė, kad iš vairuotojų, kurie nori, kad jų teisės būtų ginamos, reikalaujama 120 eurų nario mokesčio. Negana to, jei byla dėl atlyginimo, darbo sąlygų ar panašiai teisme išsprendžiama jiems palankiai, tuomet tenka susimokėti „sėkmės mokestį“ – 20 procentų priteistos sumos.
LPSA vadovas, kuris yra ir Lietuvos vežėjų profesinės sąjungos valdybos narys, neseniai tvirtino, kad aljansui priklauso per 4,1 tūkstančio vairuotojų. Tad vien 120 eurų nario mokestis sudarytų kone pusę milijono eurų per metus.
Lietuvos vežėjų profesinė sąjunga šįmet oficialiai kreipėsi į prokuratūrą ir paprašė ištirti, ar nario mokestis nėra grobstomas.
„A.Cuzanauskas inicijavo melagingus Registrų centro 2020 m. gruodžio išrašus, pagal kuriuos Petras Grėbliauskas, kuris reikalavo informacijos apie nario mokesčio surinkimą ir išlaidas, yra atleistas iš pareigų.
Pagal A.Cuzanausko tvarkomus Lietuvos vežėjų profesinės sąjungos ir Lietuvos profesinių sąjungų aljanso įstatus, ne rečiau kaip kartą per kalendorinius metus turi būti patikrinta abiejų profesinių sąjungų finansinė ir ūkinė veikla ir informacija pateikta profesinių sąjungų vadovybei.
Duomenų apie pateiktus revizijos komisijos aktus Registrų centro išplėstiniuose sąrašuose nėra, todėl tai yra pakankamas pagrindas manyti, kad nario mokestis buvo grobstomas“, – teigiama Lietuvos vežėjų profesinės sąjungos prokuratūrai adresuotame pranešime, kurį pasirašė jos pirmininkas P.Grėbliauskas.
Ministerija tiesiog „atsirašė“
Puolimas prieš šalies transporto įmones iš LPSA pusės vykdomas jau ne vienus metus. Dar 2019-aisiais A.Cuzanauskas sukėlė pasipiktinimo bangą pareiškęs, kad šių bendrovių pelnas siekia kosminius 6,5 milijardo eurų, nors visame sektoriuje 2019 m. jis buvo kone 30 kartų mažesnis.
Aljanso feisbuko paskyroje ir interneto svetainėje taip pat buvo paskelbta, kad šįmet Lietuva nustatė įspūdingą į Lietuvą iš trečiųjų šalių atvykstančių darbuotojų kvotą – net 150 tūkstančių. „Kažkada išnaudojo mus, dabar išnaudojame patys“, – toks buvo vairuotojams, neva turintiems susirūpinti, kad atvykėliai užims jų vietas, skirtos žinutės pavadinimas.
Tačiau tikrovė visiškai kitokia. Mat šiems metams patvirtinta darbuotojų iš trečiųjų šalių kvota siekia 32,2 tūkst., o paslaugų sektoriui, kuriam priklauso transporto įmonės, – tik 11,6 tūkst.
„Linava“ ir Tarptautinis transporto ir logistikos aljansas dar prieš mėnesį kreipėsi į Vyriausybę bei kitas valdžios institucijas dėl klaidinančios informacijos apie Lietuvos verslą platinimo.
„Ne mažesnį susirūpiną kelia bendra dezinformacinė kampanija, vykdoma visoje Europoje neaiškios reputacijos asmenų, prašančių tikrinti ir bausti Lietuvos įmones už esą sistemingai daromus teisės aktų pažeidimus.
Švedijos, Vokietijos ir kitų Europos valstybių profesinių sąjungų atstovams aktyviai platinama realybės neatitinkanti informacija rusų kalba, neva Lietuvoje įsisteigusios įmonės pažeidžia Europos Sąjungos ir ES valstybių narių teisės aktuose įtvirtintus reikalavimus dėl darbo užmokesčio, darbo ir poilsio laiko apskaitos ir kt., taip pat šiuos įstatymus verčia pažeidinėti ir įmonėse dirbančius vairuotojus“, – teigiama kreipimesi.
Tačiau, kaip pasakojo Z.Buivydas, atsakymo pavyko sulaukti tik iš Susisiekimo ministerijos, tačiau ir jis tebuvo formalus – neva pagal Civilinį kodeksą dėl tokių veiksmų derėtų kreiptis į teismą.
„Akivaizdu, kad nei Vyriausybė, nes kas nors kitas nenori pyktis su profesinėmis sąjungomis. Mes irgi nenorime. Tačiau, deja, yra tokių profsąjungų, kurios tik imituoja darbuotojų gynimo veiklą“, – sakė „Linavos“ generalinis sekretorius. (LR)