Jis kaip ir kiti kalbinti žmonės sutaria, kad per karantiną tapo sudėtingiau keliauti į kitus miestus ar gyvenvietes.
Tačiau ne tik karantinas šiemet gali apsunkinti susisiekimą tarp miestų – pagal dabartinius planus jau šių metų pabaigoje po šalį autobusai turėtų kursuoti naujais maršrutais, praneša „Lietuvos ryto“ televizijos laida „24/7“.
Lietuvos transporto saugos administracija dar pernai pradėjo rengti tolimojo susisiekimo pertvarką. Pagal ją visi dabar veikiantys tarpmiestiniai autobusų maršrutai bus naikinami, o vietoje jų bus formuojami nauji. Rengiama ir nauja maršrutų sudarymo tvarka, kurioje tarp kriterijų nurodoma ir tai, kad tarpinės autobusų stotelės negali būti arčiau nei 3 km nuo geležinkelio stoties, kai traukinių ir autobusų kryptys sutampa ir tarp transporto priemonių yra mažesnis nei pusvalandžio intervalas.
Gruodį Seimo ekonomikos komitete parodytas preliminarus naujas maršrutų tinklas, kuriame išskirti ir tarpmiestiniai ir regioniniai maršrutai. Taip iš atokesnių miestelių nebeliktų galimybės tiesiogiai pasiekti tolimesnius miestus.
Lietuvos keleivių vežimo asociacija skaičiuoja, kad vietoje daugiau nei 300 maršrutų dirbs tik 60. Vežėjai įspėja, kad pertvarka žalinga ne tik jiems, bet ir keleiviams.
„Pagal tuos maršrutus ir parodytą maršrutų tinklo schemą, kuri buvo parodyta gruodžio pradžioje, matome, kad visos pasienio savivaldybės lieka be tiesioginio tolimojo susisiekimo – tai ir Palanga, ir Šventoji, ir Mažeikiai, Skuodas, Biržai, Akmenė, Joniškis, Vilkaviškis. Jau nekalbant apie centrinėje Lietuvoje esančias savivaldybes, kurias aplenktų tolimojo susisiekimo autobusas – nors jis važiuotų pro šalį, sustoti negalėtų.
Mums atrodo keistas planas dirbtinai didinti regionų atskirtį, nes jei iš Biržų žmogus važiuoja į Vilnių, turi pasiekti Panevėžį ir ten persėsti – o ką daryti neįgaliesiems? Jiems kiekvienas persėdimas sudėtingas“, – „Lietuvos ryto“ televizijos laidai „24/7 kalbėjo Lietuvos keleivių vežimo asociacijos prezidentas Gintaras Nakutis.
Lietuvos savivaldybių asociacija pabrėžia, kad būsima susisiekimo pertvarka nėra pakankamai aptarta su visuomene.
„Dėl naujos sistemos savivaldybės turi daug nuogąstavimų. Norėčiau akcentuoti, kad, įvedant naują sistemą, turi būti aiškiai įvardinta, kokią problemą norima spręsti, kokie naujos tolimojo susisiekimo pertvarkos tinklo tikslai, kiek tai kainuos valstybei ir savivaldybėms ir galiausiai kokią tai sukurs naudą“, – kalbėjo Lietuvos savivaldybių asociacijos patarėja Dovilė Sujetaitė.
Pati Transporto saugos administracija ruošiamos pertvarkos nekomentuoja – esą kalbėti dar per anksti. Administracijos pasiryžimą pokyčiams paskatino praeitų metų liepos mėnesio Konkurencijos tarybos įpareigojimas nutraukti 2018 m. pratęstas sutartis su vežėjais. Tiesa, pirmasis įpareigojimo terminas galiojo iki šių metų kovo. Dabar jis pavėlintas iki lapkričio.
„Tolimojo susisiekimo maršrutų rinkoje susidarė ydinga situacija, kai metai iš metų buvo pratęsiamos sutartys su tais pačiais rinkoje veikiančiais paslaugų teikėjais.
Matydama tokią situaciją Konkurencijos taryba dar gerokai prieš pradėdama tyrimą komunikavo su Susisiekimo ministerija, kad tokia situacija uždaro duris įeiti į rinką bet kokiems naujiems paslaugų teikėjams, kurie galbūt galėtų pasiūlyti geresnes kainas, aukštesnę paslaugų kokybę“, – aiškino Konkurencijos tarybos narė Medeina Augustinavičienė.
Kol kas Konkurencijos tarybos sprendimas – teisme, ir kol jis nepaskelbs savo nuosprendžio, vežėjų nuomone, jokios reformos neturėtų būti daromos.
„Konkurencijos tarybos nutarimas nieko nesako apie naujų maršrutų suformavimą – jis kalba apie esamus maršrutus, nors ten dirba 40 vežėjų, kurie konkuruoja rinkos sąlygomis ir iš esmės savo indėliu sukūrė savo indėlių tinklą“, – teigė G.Nakutis.
„Mes sutinkame, kad rinkoje veikia apie 40 vežėjų, tačiau jie turi savo maršrutus. Tarkime, maršrutas Vilnius-Kaunas nekonkuruoja su maršrutu Panevėžys-Šiauliai. Jei vienos savivaldybės vežėjas norėtų pradėti paslaugas teikti kitoje savivaldybėje, ši nusistovėjusi sistema sudarytų kliūtis jam įeiti į kitą savivaldybę ir ten pradėti teikti paslaugas“, – aiškino M.Augustinavičienė.
Nors galėjo palikti dabartinius maršrutus, Transporto saugos administracija Konkurencijos tarybai nurodė, kad tai būtų netikslinga: esą maršrutai sudaryti prieš daugybę metų, nebeatitinka dabartinių žmonių keliavimo įpročių ir krypčių, pasikeitusios demografinės situacijos.
Iki vasario pabaigos numatoma suplanuoti tolimojo susisiekimo maršrutus, o iki birželio – naujų maršrutų tvarkaraščius. Konkursai naujiems maršrutams turėtų būti pradėti skelbti liepą, o sutartys su konkursų laimėtojais planuojamos pasirašyti nuo spalio iki gruodžio.