Ankstesnė Žygimanto Vaičiūno vadovaujama ministerija siūlė, kad vietoj keturių laivų 2021 metais būtų perkami du laivai, taip daugiau kaip 20 mln. eurų per metus sumažinant sąnaudas ir apie 30 proc. – SGD terminalo saugumo dedamąją.
Tačiau buvusi Vyriausybė paliko šį klausimą spręsti naujajam ministrų kabinetui.
D. Kreivys norėjo nusišalinti trečiadienį Vyriausybei svarstant šį klausimą, tačiau ji tam nepritarė.
D. Kreivys teigė norintis apsidrausti dėl to, kad kitos savaitės sprendimai dėl būtinojo SGD kiekio terminalo veiklai palaikyti gali sukelti interesų konflikto regimybę.
„Situacija yra tokia, kad aš turiu per kontroliuojančią įmonę dalį akcijų gamybos įmonėje „Silikatas“, kuri gamina plytas ir ji naudoja gamtines dujas krosnims šildyti, kad galėtų plytas „kepti“, vaizdžiai sakant, kaip bulkutes. Šitas sprendimas paveiks, kurį mes priiminėsime, jeigu bus sumažintas kiekis nuo keturių iki dviejų laivų“, – kalbėjo D. Kreivys.
Ministras kartu pabrėžė, kad Vyriausybės sprendimas bet kuriuo atveju paliestų ne konkrečią įmonę, o visą sektorių.
Premjerė Ingrida Šimonytė sako, jog ateityje vertėtų sureguliuoti sprendimus taip, kad nereikėtų spręsti Vyriausybei, o juos galėtų priimti reguliuotojas.
„Mes nepriimame šito nusišalinimo ir tada įpareigojame energetikos ministrą teikti taip, kaip priklauso, pagal ministerijos kompetenciją sprendimą dėl suskystintųjų dujų terminalo kiekių“, – sakė I. Šimonytė.
Ž. Vaičiūnas gruodžio pradžioje dabartinę situaciją, kai Lietuva importuoja daug brangesnes nei rinkoje „Equinor“ dujas, vadino „sveikoje“ dujų rinkoje esančiu „paveldėtu pūliniu“, dėl kurio susimokėti turi dujų, elektros ir šilumos vartotojai.
Pasak jo, šie kroviniai yra nuostolingi – kitąmet nuostolis sieks 30 mln. eurų, o iki kontrakto su Norvegijos bendrove pabaigos 2024 metais jie gali siekti iki 200 mln. eurų.
Energetikos ministerija lapkritį siūlė Vyriausybei gerokai sumažinti SGD terminalo išlaikymo kaštus – jei Seimas ir Vyriausybė pritartų, vartotojams tenkantys kaštai minimaliai terminalo veiklai palaikyti sumažėtų nuo maždaug 25 mln. eurų šiemet iki 6,5-7 mln. eurų 2021 metais.
Tai reiškia, kad didžioji dalis dabar patiriamų nuostolių dėl itin brangių „Equinor“ dujų būtų perkelta valstybės kontroliuojamai „Ignitis grupei“, nebent ši persiderėtų su „Eguinor“ ir sumažintų dujų kainą arba krovinių skaičių.