Kone metus iš bendrovės „Vilniaus vandenys“ nuotekų valyklos teritorijos Vilniuje, Gariūnuose, ūkininkams į laukus kompostą vežanti bendrovė „Bioineksas“ lapkričio pabaigoje ėmė ir įkliuvo į keistą seklių tinklą.
Atsirado įtarimų, kad sunkvežimiai, užuot nuvežę iš dumblo paruoštą kompostą į ūkininkų laukus, tik pastovi šalikelėje ir grįžta atgal neatlikę misijos. Esą taip tik išlaidaujama mokant už nesuteiktas paslaugas. Tad kam apskritai taip parūpo „paslaptingi“ maršrutai, kad sunkvežimius imta ir filmuoti, ir fotografuoti?
Dumblo – tūkstančiai tonų
Laimėjusi „Vilniaus vandenų“ skelbtą konkursą nuo šių metų vasario nuotekų dumblą kompostuoja ir iš teritorijos išveža bendrovė „Bioineksas“. Trejų metų trukmės paslaugų teikimo sutarties su „Vilniaus vandenimis“ vertė – 5,5 mln. eurų su PVM.
Įmonės atsiskaito tarpusavyje pagal sutvarkyto dumblo kiekį.
Pasak bendrovės „Vilniaus vandenys“ vadovo Mariaus Švaikausko, trejų metų laikotarpiu bendrovė per metus gali atiduoti tvarkyti nuo 20 tūkst. iki 200 tūkst. tonų nusausinto dumblo.
„Iki šiol „Bioineksui“ esame perdavę kone 15 tūkst. tonų nusausinto dumblo. Už sutvarkytą dumblą iki gruodžio iš viso bendrovei esame sumokėję 531 tūkst. eurų“, – sakė M.Švaikauskas.
Konkurse – keturios įmonės
Iki 2019-ųjų daugybę metų „Vilniaus vandenų“ dumblą kompostavo bendrovė „Biastra plius“, kuri dėl veiklos specifikos neturėjo konkurencijos.
Pasak M.Švaikausko, kai monopolinę padėtį turinti įmonė įspėjo, kad pabrangins paslaugą, siekdami sudaryti konkurenciją „Vilniaus vandenys“ pernai gegužę paskelbė nuotekų dumblo kompostavimo paslaugų konkursą.
„Konkurse dalyvavo 4 tiekėjai, bet galutinius pasiūlymus pateikė du: „Biastra plius“ už toną sutvarkyto dumblo pasiūlė 36 eurų kainą, „Bioineksas“ – 33,9 euro“, – sakė M.Švaikauskas.
Pirkimo teisėtumą tikrino ir Viešųjų pirkimų tarnyba, išoriniai auditoriai, buvo atlikta ir Sandorio atitikties Nacionalinio saugumo interesams patikra. Niekur jokių pažeidimų nebuvo nustatyta.
Konkurentai mina ant kulnų
Pasak „Bioinekso“ vadovo Mariaus Paulausko, kompostuoto dumblo gabenimo maršrutų priežastys nėra mįslingos.
Dalį tokių kelionių lemia pasikeitusios oro sąlygos ar ūkininkų planai. Juk lapkričio pabaigoje būta daug lietaus, jis įmerkė dirvožemį. Ir ūkininkai patys suskato įspėti komposto vežėjus, kad bus blogai ir sunkios mašinos tiesiog įklimps.
Tačiau dalį maršrutų vis dėlto verčia pakeisti arši konkurencinė kova rinkoje.
„Konkurentų nepasitenkinimas mūsų bendrovę lydi nuo pat 2019 m. vasaros, kai laimėjome viešąjį konkursą teikti dumblo kompostavimo paslaugas ir sudarėme sutartį su įmone „Vilniaus vandenys“.
Dėl įvairių skundų konkurso laimėjimo teisėtumas buvo tikrinamas net aštuonis kartus, tačiau jokių pažeidimų nebuvo nustatyta.
Kontrolė yra ypač stipri – dumblo perdirbimo procesus nuolat stebi ir pati „Vilniaus vandenų“ bendrovė, ir Aplinkos apsaugos departamentas.
Dirbame skaidriai, o jei ir turime ką slėpti, tai tik nuo konkurentų, nes mūsų patirtis liudija, kad konkurencija šiame veiklos sektoriuje yra nepaprastai arši“, – sakė M.Paulauskas.
Paruošia komposto mišinį
Pasak M.Paulausko, per nuotekų valymo procesą susidariusį ir nusausintą dumblą bendrovė maišo su žaliosiomis atliekomis ir šį mišinį kompostuoja specialioje „Vilniaus vandenų“ teritorijoje įrengtoje aikštelėje.
Dauguma susidarančio komposto sunaudojama sąvartynų technologiniam sluoksniavimui, dalis – ūkininkų dirbamai žemei rekultivuoti. Taip pat jis naudojamas kelkraščiams apželdinti ir viešųjų erdvių želdiniams tręšti.
„Dumblo kompostavimas – ne konservatyvus gamybos procesas. Tai ir technologinės pažangos bei visoms šalims naudingo didesnio efektyvumo galimybė.
Esame sukūrę Žaliojo kurso ir žiedinės ekonomikos principais grįstą programą ir numatėme investicijas, skirtas mokslui ir praktikai sujungti“, – kalbėjo M.Paulauskas.
Mašinoms tenka ir apsisukti
Pasak M.Paulausko, kompostinės žemės realizavimo logistika ir su ja susijusios išlaidos nėra sutarties objektas.
„Niekas neturėtų nerimauti, kad mūsų nuomojamo transporto maršrutų išlaidos gula ant „Vilniaus vandenų“ ar šios įmonės klientų pečių.
Jeigu mūsų vairuotojams ir tenka nutraukti krovinio gabenimą dėl pasikeitusių aplinkybių, pavyzdžiui, pakitusių ūkininko planų ar blogų oro sąlygų, visa tai tampa papildomomis mūsų įmonės išlaidomis“, – aiškino M.Paulauskas.
Dėl minėtų trikdžių sunkvežimiams su kompostine žeme tenka grįžti į „Vilniaus vandenų“ teritorijoje esančią kompostavimo aikštelę.
Vis dėlto „Bioinekso“ vadovas neslėpė, kad panašių veiklos nuostolių, padidėjus nuomojamo transporto išlaidoms, patiriama ir dėl aršios konkurencijos, kurios viena priemonių – kompostinę žemę gabenančio transporto persekiojimas.
Saugosi provokacijų
„Nuo pat mūsų įmonės veiklos pradžios netrūko nedviprasmiškų užuominų, kad konkursą esą laimėjo „ne tie“. Tai buvo kitų rinkos dalyvių interpretacijos.
Pastaruoju metu mūsų bendrovės vairuotojai sekami – šiuos veiksmus esame fiksavę.
Norėdami išvengti galimų provokacijų esame įspėję vairuotojus, kad jie, pastebėję sekimą, nevažiuotų iki galutinio objekto – konkretaus ūkininko lauko“, – sakė „Bioinekso“ vadovas.
Jo teigimu, konkurentams atskleidus, kokiame lauke naudojamas „Bioinekso“ atgabentas kompostas, yra tikimybė, kad iš piktavališkų paskatų ten būtų atvežta teršalų. Tai taptų pretekstu apkaltinti bendrovę nekokybiškai sutvarkant „Vilniaus vandenų“ dumblą.
„Dėl tokių veiksmų grėsmės vengiame viešai įvardyti, su kuriais ūkininkais bendradarbiaujame, kokie yra kompostinės žemės gabenimo maršrutai bei grafikas.
Vertiname tai kaip konfidencialią informaciją ir ja dalijamės tiktai su atsakingoms institucijoms bei „Vilniaus vandenimis“, – teigė M.Paulauskas.
Atsiskaitymo subtilybės
Sutartis su „Bioineksu“ buvo sudaryta vasarį. Ar per tiek laiko būta kokių nors nesusipratimų dėl nuotekų dumblo sutvarkymo?
Išgirdęs šį klausimą M.Švaikauskas patikino, kad jokių problemų nėra buvę.
„Nebuvo ir išorinių signalų – dumblo tvarkymo veikla griežtai reglamentuota ir nuolat kontroliuojama aplinkosaugininkų.
Baigusi kompostavimo procesą bendrovė mums pateikia atliktų darbų priėmimo ir perdavimo aktą, komposto tyrimo rezultatus ir informaciją, kur tas kompostas buvo išvežtas“, – sakė „Vilniaus vandenų“ vadovas.
Jo teigimu, „Bioineksui“ bendrovė moka tik už atiduotą perdirbti dumblą, kuris visuomet būna sveriamas. Taigi paslaugos teikėjas neturi net teorinės galimybės gauti daugiau pajamų.
„Kad ir kiek kompostuojant dumblą būtų pridėta papildomų medžiagų, kad ir kiek komposto įmonė išvežtų iš aikštelės, mokame tik už atiduotą perdirbti dumblą, bet ne išvežtą sukompostuotą žemę.
Tarkime, jeigu perduodame sutvarkyti toną nusausinto dumblo, o paslaugos teikėjas pagamino ir išvežė 2 ar 5 tonas komposto, sumokame tik už tą toną“, – paaiškino M.Švaikauskas.
Įrodydama, kad dumblas tinkamai sukompostuotas, šią paslaugą teikianti įmonė turi pateikti laboratorinius tyrimus, kompostą priėmusio ar gavusio asmens parašu patvirtintas pažymas.
Kaip vyksta dumblo perdavimo, perdirbimo ir komposto išvežimo procesas, skirtinguose etapuose kontroliuoja ne tik „Vilniaus vandenų“, bet ir Aplinkos apsaugos departamento specialistai.
„Bioinekso“ patikrą Aplinkos apsaugos departamentas atliko rugpjūčio 20-ąją – jokių pažeidimų ir tąkart nebuvo nustatyta.
Kreipsis į institucijas
Vis dėlto, anot M.Švaikausko, „Vilniaus vandenys“ dumblo atliekų tvarkymo procese pastebėjo galimai nesąžiningą konkurenciją.
„Tokias įžvalgas grindžiame ne tik rangovo pateiktu paaiškinimu, kad automobiliai su dumblu konkurentų yra sekami ar klientams daromas spaudimas dumblo atliekų nebepriimti, bet ir ankstesne patirtimi.
Paskelbus dumblo tvarkymo paslaugos pirkimą buvo viešai keliamos abejonės dėl pirkimų skaidrumo, siekiama žlugdyti konkursą ar iš konkurso pašalinti kitus dalyvius.
Neatmetame galimybės kreiptis ir į atsakingas šalies institucijas su prašymu padėti dumblo tvarkymo procese įvertinti korupcijos, suinteresuotų grupių veikimo siekiant daryti poveikį riziką“, – užsiminė „Vilniaus vandenų“ vadovas.