Nors draudimo kainai įtakos turintys faktoriai – eismo įvykių skaičius, nutrauktos draudimo sutartys ir kiti karantino metu pasikeitę rodikliai birželio mėnesį grįžo į įprastą lygį, pasak A.Križinausko, automobilių draudimo kainų didėjimo požymių nematyti.
„Prasidėjus karantinui nemažai transporto priemonių savininkų (daugiausiai – juridiniai asmenys) nutraukė arba sustabdė draudimo sutarčių galiojimą, o draudikai neteko reikšmingų draudimo įmokų sumų. Šiuo metu situacija normalizavosi, nors ir stebime nedraustų transporto priemonių skaičiaus padidėjimą“, – lrytas.lt teigė A.Križinauskas.
Draudikų biuro duomenimis, didžiausias eismo įvykių skaičiaus mažėjimas vyko karantino laikotarpiu – tuo metu eismo įvykių buvo sumažėję maždaug dvigubai, tačiau kiekvieną savaitę jis stabiliai didėjo ir birželio viduryje pasiekė 2019 metų birželio lygį.
„Šiuo metu gauname pranešimų apie 1,5–1,7 tūkst. eismo įvykių per savaitę – esminių nukrypimų nuo praeitų metų tų pačių laikotarpių praktiškai nėra. Prognozuojame, kad šiais metais Lietuvoje turėsime maždaug 8–9 tūkst. eismo įvykių mažiau“, – įvardijo A.Križinauskas.
Vis dėlto, privalomojo draudimo vidutinė kaina tiek karantino, tiek ir pokarantininiu laikotarpiu, neatsižvelgiant į eismo įvykių skaičiaus atsistatymą birželio mėnesio viduryje, mažėjo.
„Skirtumas nuo praeitų metų – maždaug 10 procentų. Kol kas kainų didėjimo požymių nematyti, tačiau aš negaliu pasakyti kokie pokyčiai laukia iki metų pabaigos“, – teigė draudikų biuro vadovas.
Didėja vidutinė žala
Nepaisant eismo įvykių mažėjimo ar nutrauktų sutarčių, draudimo savikaina reikšmingai atpigti negali dėl vis augančios vidutinės žalos, kurią turi atlyginti draudimo bendrovės, aiškino „Lietuvos draudimo“ draudimo rizikos departamento direktorius Julius Kondratas.
Vis dėlto, J.Kondrato teigimu, rinkoje esant stipriai konkurencijai, privalomojo draudimo kainos sumažėjo iki 20 proc.
„Kalbant apie įvykių dažnį ir vidutinę žalą, „Lietuvos draudimo“ duomenimis, vidutinė žala vasaros mėnesiais ir toliau stipriai augo – net 8 proc.
Vidutinė žala auga nuolatos (tiek 2018, tiek 2019 vidutiniškai didėjo apie 10 proc.) ir tai nėra susiję su karantinu – šis augimas yra susijęs su servisų įkainių didėjimu, pačių detalių kasmetiniu brangimu bei su tuo, kad naujesnių automobilių avarijos kainuoja brangiau dėl juose komplektuojamų brangesnių detalių.
Pavyzdžiui, dauguma naujesnių automobilių galiniuose bamperiuose jau turi vaizdo kamerą, taigi „bakstelėjus“ į tokį automobilį reikia remontuoti ne tik bamperį, bet ir keisti jame įmontuotą įrangą. Taip pat įtakos turi griežtėjanti teisinė aplinka.
Tokiais tempais auganti vidutinė žala ilguoju laikotarpiu niekaip neatsveria momentinio sumažėjusio įvykių dažnio, kuris buvo stebimas karantino laikotarpiu. Todėl jau vasaros mėnesiais draudimo savikaina praktiškai grįžo į buvusį (prieš karantininį) lygį“, – lrytas.lt teigė J.Kondratas.
Draudimo kainą kiekviena draudimo bendrovė apskaičiuoja individualiai konkrečiai transporto priemonei ir jos valdytojui, įvertinusi keliolika skirtingų rizikos kriterijų, kurie kaskart sudarant draudimo sutartį vertinami iš naujo pagal tos dienos situaciją rinkoje, avaringumą ir kitus parametrus.
Pirmiausia vertinami su vairuotoju susiję parametrai: vairavimo patirtis, vairuotojo drausmingumas, kiti galimi vairuotojai nei pats valdytojas, regionas, kuriame bus eksploatuojamas automobilis.
Toliau – automobilio parametrų vertinimas: markė, galingumas, automobilio pagaminimo metai, degalų tipas, tai, kokiai veiklai bus naudojamas automobilis. Galiausiai – rinkos „įvykio dažnio“ ir „vidutinės žalos“ kitimo tendencijos.
Reikšmingos ir audros
Nuo birželio automobilių žalų skaičiaus grįžimą į prieš karantiną buvusį lygį stebi ir draudimo bendrovės „Ergo“ Verslo klientų transporto draudimo portfelio valdytojas Rimvydas Pocius.
„Nors šiemet birželio mėnesį žalų turėjome 6 proc. daugiau negu pernai, o liepą – 11 proc. mažiau negu pernai, vis tik lyginant 2019 ir 2020 m. rugpjūtį patirtas žalas, matome, kad žalų skaičiai praktiškai vienodi“, – teigė R.Pocius.
Anot jo, nors karantino laikotarpiu gyventojai automobiliais naudojosi mažiau, vis tik jie neskubėjo nutraukti draudimo sutarčių.
Tuo metu draudimo bendrovėje „If“ įvykių statistika, palyginti su praėjusiais metais, išliko stabili, patikino įmonės komunikacijos vadovė Milda Lomsargienė.
„Jei pirmą karantino mėnesį jautėsi registruojamų žalų sumažėjimas, suvaržymams pasibaigus, situacija labai greitai grįžo į padėtį buvusią iki karantino. Įtakos kasko žalų statistikai turėjo ir vasarą siautusios audros, kurios pridarė nemažai nuostolių automobilių savininkams.
Ženklaus nutraukiamų sutarčių skaičiaus padidėjimo pastaruoju laikotarpiu nepajutome. Šioks toks augimas karantino pradžioje buvo fiksuojamas juridinių asmenų segmente, o privačių klientų segmente nutraukimų lygis išliko stabilus, ar net šiek tiek sumažėjo.
Šiuo metu kasko rūšies nutraukimai juridinių asmenų segmente atsistatė į įprastą lygį, o privalomojo draudimo rodiklis vis dar išlieka šiek tiek didesnis“, – teigė M.Lomsargienė.