Praėjusią savaitę A.Lukašenka pareiškė, kad Minskas dėl kaimyninių valstybių politinės pozicijos, susijusios su įvykiais Baltarusijoje po pastarųjų prezidento rinkimų, priverstas uždaryti sienas su Lietuva bei Lenkija, o taip pat – stiprinti sieną su Ukraina.
Kaip nurodė kommersant.ru pašnekovai, masiniai vilkikų, vykstančių tranzitu iš Lietuvos per Baltarusijos teritoriją į Rusiją (kaip taisyklė tai – rusų ir baltarusių vežėjai), tikrinimai prasidėjo dar rugsėjo pradžioje.
Vėliau ėmė sklisti gandai apie „skubias rekomendacijas“ krovinius į Baltarusiją įvežti ne iš Baltijos šalių.
Baltarusijos transporto ministerija paneigė pasigirdusias kalbas, jog vežėjams iš Lietuvos gali būti uždrausta įvažiuoti į Baltarusijos teritoriją, tačiau kai kuriuose pasienio punktuose – ant Baltarusijos sienos su Ukraina ir Lenkija – pradėtas remontas, dėl kurio vilkikų kelionės gali užtrukti ilgiau nei įprasta.
Su kommersant.ru kalbėdamas verslininkas Igoris Rebelskis teigė, kad Baltarusijos valdžios priimtas sprendimas kenkia ne tik verslui Lietuvoje, bet ir Rusijoje: jei Baltarusijoje 2019 m. vidutiniškai buvo tikrinamas vienas tranzitu į Rusiją važiuojantis vilkikas iš šimto, tai paskutinėmis savaitėmis tikrinami visi rusiški vilkikai, įvažiuojantys iš Lietuvos pusės.
Rusijos operatoriai svarsto dvi galimybes, kaip to išvengti. Pirmasis kelias – į Rusiją važiuoti į Latvijos. Tačiau tai reiškia, jog reikia padaryti 200 km lankstą, dėl ko krovinių gabenimas pabrangsta trečdaliu. Be to, ir ten pasienyje vilkikams reikia stovėti dvi-penkias dienas.
Antrasis kelias – per Lenkijos-Baltarusijos pasienį, tačiau čia papildomai reikia įveikti dar daugiau kilometrų – 350 km.
Reikia paminėti, kad logistikos operatoriams iš Rusijos, Lietuvoje turintiems daug sandėlių – o tokių, kaip nurodo kommersant.ru, dauguma, visiškai neverta kreipti automobilį per Lenkijos-Baltarusijos sieną.
Anot I.Rebelskio, situaciją sunkina ir tai, kad iki metų pabaigos Rusija yra uždraudusi įvežti nežymėtą didžiąją dalį vartotojiškų prekių: avalynę, tekstilės gaminius, fototechniką, kvepalus, padangas ir kitką.
„Šiandien ta europietiška avalynė daugiausia sužymima sandėliuose Lietuvoje. Iš esmės Lietuva – europietiškų krovinių, turinčių pasiekti Rusiją, HUB'as“, – kalbėjo verslininkas.
„Pastarąjį mėnesį mes tikrai pastebėjome, kad kroviniai, gabenami tranzitu per Baltarusiją, tikrinami dažniau, – kalbėjo „Global Supply Chain“ padalinio, priklausančio kompanijai „FM Logistic“, direktorius Aleksejus Misailovas. – Negana to, pasienio terminalai Breste ir Kamenyj Loge perpildyti, todėl automobilius apžiūrai siunčia į Minską. Kol kas anksti svarstyti, su kuo tai susiję.
Dirbame su vežėjais iš skirtingų šalių – jokių šališkų santykių tam tikrų valstybių atžvilgiu nepastebime“.
Verslininkas nurodė, kad pati apžiūra vyksta įprastai.
A.Misailovas pastebėjo, kad tranzitas – vienas pagrindinių Baltarusijos biudžeto pajamų šaltinių. Jis skaičiuoja, kad, kalbant apie importines prekes, tranzitui per Baltarusiją į Rusiją tenka du trečdaliai pervežimų automobiliais iš Europos, likęs trečdalis – tranzitui per Baltijos šalis.
Įprasta situacija
Pirmadienį Lietuvos pasieniečių vadas Rustamas Liubajevas naujienų agentūrai BNS nurodė, jog eismas Lietuvos ir Baltarusijos pasienyje vyksta įprastai. Pasak jo, pasienio kontrolės punktuose kai kada susidaro automobilių eilės, griežčiau tikrinami vilkikai.
„Situacija kokia buvo, tokia ir liko, judėjimas per valstybės sieną vyksta, per išeigines irgi nebuvo jokių ypatingų problemų. Pirmadienio 9 val. ryto iš dalies eilės buvo Medininkų kontrolės punkte, apie 100 automobilių laukė išvykimo iš Lietuvos teritorijos, bet tas skaičius nuolat svyruoja – penktadienį buvo virš 200. Judėjimas vyksta, kažkokių ypatingų problemų nepastebėjome“, – BNS pirmadienį sakė R.Liubajevas.
„Turime informacijos iš pravažiuojančių vairuotojų, kad taikoma patikrinimo procedūra. Bet Baltarusijos pasieniečiai ar atsakingos institucijos mūsų apie tai neinformuoja, todėl informaciją galime sužinoti tik iš vairuotojų“, – pridūrė jis.
R. Liubajevo teigimu, griežtesnis patikrinimas Lietuvos vilkikams taikomas jau savaitę – beveik visi jie tikrinami rentgenu. Ar tokios procedūros taikomos ir Baltarusijoje registruotų Lietuvos įmonių vilkikams, jis negalėjo atsakyti.