JAV televizijos transliuotojas CNN atliko tyrimą, atskleidusį, kad pigūs vienai „Amazon“ linijų „AmazonBasics“ priklausantys gaminiai ne taip jau retai žmonėms sukelia pavojų, o pati gamintoja į tokio turinio pranešimus reaguoja vangiai.
Užsidegė įkraunant telefoną
2017 m. sausio 12 d. ugniagesiai skubėjo į Austino Parra namus. Bute buvo pridūmyta, o nukentėjusį tuomet 20-metį A.Parra teko išgabenti į ligoninę. Jo motina paaiškino, kad ugnis įsiplieskė vaikinui miegant – užsidegė kėdė. Atvejį tiriantį ugniagesių atstovą Anthony Dignoti labiausiai nustebino baltas UBS jungties laidas: dalis jo kabėjo ant sudegusios kėdės, o kita – prikibusi prie jos ir išsilydžiusi.
A.Dignoti nekilo abejonių, kad būtent šis USB jungties laidas, kurį A.Parra naudojo telefonui įkrauti, tapo gaisro priežastimi. Tyrėjo ataskaitoje nurodyta, kad laide įvyko trumpasis jungimasis, tačiau kas jį lėmė – neaišku.
Ant USB jungties laido būta mažmeninės prekybos milžinės „Amazon“ prekės ženklo. Prekė priklauso vienai „Amazon“ linijų „AmazonBasics“, siūlančių pigius gaminius, tarp kurių – ir elektronikos prietaisai, namų apyvokos daiktai, biurų įranga.
Vienas iš žmonių, taip pat nusipirkusių minėtą USB jungtį, 2016 m. birželį nurodė, kad laido galas aptirpo ir ėmė rūkti. Laimei, šiuo atveju pavyko išvengti didesnio gaisro.
„Nepirkite! Gaisro pavojus!“, – rašė kitas, pridėdamas 10 išsilydžiusio laido nuotraukų ir pridūręs, jog per incidentą buvo sugadintas jo brangus „iPhone“.
„Amazon“ tikino, kad tyrė tokių laidų, kurie A.Parra namuose sukėlė gaisrą, saugumą ir nustatė, kad jie visiškai atitinka kompanijos saugumo standartus.
Pigūs, bet skundžia dėl saugumo
Kaip nurodo pati 2009 m. įsteigta „AmazonBasics“, šiandien ji siūlo daugiau nei 5 tūkst. produktų. Šios linijos gaminius „Amazon“ aktyviai reklamuoja savo tinklapyje. Ne vienas produktas tapo bestseleriu. Pastaraisiais mėnesiais internetinės prekybos milžinės pardavimai, milijonams amerikiečių dėl pandemijos dirbant iš namų, stipriai kilo.
Vis dėlto klientai dėl „AmazonBasics“ produktų saugumo išsako nemažai priekaištų. Skundai pasiekia ir valstybines priežiūros institucijas, rašo cnn.com.
Nuo 2016 m. prekybos milžinės tinklapyje palikta mažiausiai 1,5 tūkst. atsiliepimų, kuriuose minimi 70 gaminių, o šie įvardijami kaip užsidegantys, sprogūs, dūmijantys, besilydantys, sukeliantys elektros gedimų. Būta atvejų, kai siūlyta tam tikrus gaminius apskritai atšaukti.
Atšaukė vienetus
Iš „Amazon“ pasiekusių skundų ne viename minima, kad įsigytos prekės tinkamai neveikdavo jau patį pirmąjį sykį. Reikia pastebėti, kad sykiais gaisrą ar gedimus gali lemti pačių vartotojų klaidos.
Tačiau, kaip nurodo elektronikos inžinieriai, tam ar kitiems išorės faktams būtų galima priskirti vieną ar du pranešimus. Bet šios taisyklės negalima taikyti, kai kalbame apie pasikartojančius pranešimus apie tą patį prietaisą ir tokias pat su juo susijusias bėdas.
Tuo metu pati „Amazon“ atkerta, kad spręsti apie gaminio saugumą vien iš pirkėjų atsiliepimų nebūtų teisinga. O apie 30 produktų, kurie sulaukė trijų ar netgi daugiau vienas į kitą panašių atsiliepimų vis dar pardavinėjami amazon.com parduotuvėje. Kai kurie iš prekybos buvo pašalinti tik tada, kai šia tema ėmė domėtis CNN.
„Amazon“ nurodė, jog gali būti daugybė priežasčių, kodėl vienu ar kitu produktu nebeprekiaujama. Tačiau tikino, kad tuo atveju, jei būtų nustatyta, jog gaminys nesaugus, klientai būtų įspėti. Iki šiol tas buvo padaryta mažiau nei penkis kartus.
JAV rinkoje „Amazon“ iš prekybos yra atšaukusi du „AmazonBasics“ gaminius. Tai nutiko 2018-aisiais ir 2019-aisiais, kai 53 vartotojai pasiskundė, jog perkaista nešiojami įkrovikliai, o 25 žmonės pranešė, kad kambarių šildytuvai perkaista, užsidega arba ima kibirkščiuoti.
Įsiplieskė, nors turėjo saugoti nuo gaisro
Mattas Citro iš „AmazonBasics“ išsirinko 10,99 JAV dolerio kainuojantį išjungiamą šakotuvą, tačiau 2018 m. sausį gaisro pavojų turėjęs sumažinti prietaisas pats įsiplieskė, nors tuo metu jis apskritai nebuvo naudojamas. Vyrui pavyko pastebėti gaisro pradžią ir ištraukti degantį šakotuvą iš sienos, tačiau būstui buvo padaryta tūkstančio JAV dolerių žala.
Vėliau klientas paliko atsiliepimą: „Nepirkite šio produkto! Jei tuo metu nebūčiau buvęs namie, šis pigus gaminys būtų sudeginęs visą namą. Labai nusivyliau „Amazon“. Pasitikėjome jų gaminiais, iki vienas jų kone sudegino mūsų namus. O ant jo – „Amazon“ ženklas!“.
Su pardavėju susisiekusiam M.Citro buvo pasiūlyta pakeisti prietaisą ar sugrąžinti pinigus. Toks sprendimas vyro netenkino – galiausiai jam draudimas išmokėjo 1469 JAV dolerius žalos, tačiau „Amazon“ savo atsakomybę dėl įvykio neigė.
Tokius pat šakotuvus, kurie M.Citro namuose sukėlė gaisrą, „Amazon“ pardavinėjo dar dvejus metus po to, kai vyras apie incidentą pranešė prekybos milžinei. Reikia pastebėti, kad tokio turinio pranešimų būta ir iš kitų pirkėjų. Daugiau nei 40 pirkėjų teigė, kad šakotuvas – potencialus gaisro šaltinis.
Beje, M.Citro teigė kompanijos prašymu nusiuntęs šakotuvą tyrimams, tačiau nesulaukęs jokių žinių, kas buvo išsiaiškinta.
Tyrė laboratorijoje
CNN iš nukentėjusių „AmazonBasics“ klientų gavo perkaitusį ir išsilydžiusį USB jungties laidą bei užsidegusią mikrobangų krosnelę. Abu prietaisus nugabeno į Merilando universiteto laboratoriją bandymams.
USB jungties laidas buvo pernelyg sudegęs, kad būtų galima nustatyti, dėl ko jis užsidegė. O bandymai su mikrobangų krosnele parodė, jog išorinis sluoksnis, dengiantis šylantį mechanizmą, galėjo lemti, kad prietaisas užsidegė: mikrobangų krosnelė sumodeliuota taip, kad joje galėjo rinktis maisto, riebalų likučiai, kurie ir užsiliepsnojo. Tyrėjams vos įjungus prietaisą, jis ėmė kibirkščiuoti ir rūkti, lyg į jį būtų įdėta folijos.
Įdomu tai, kad trys buvę „Amazon“ darbuotojai teigė, jog didžioji dalis „AmazonBasics“ elektros prietaisų gaminama Azijoje.