Dėl padėties Baltarusijoje Seimas beveik vieningai priėmė rezoliuciją. Premjeras Saulius Skvernelis paklaustas, ar nebijo Baltarusijos keršto verslo atžvilgiu, sako, kad iš šios šalies galima visko tikėtis.
Klaipėdos jūrų uostas ir jo įmonės su nerimu seka įvykius Baltarusijoje. Uosto atstovai sako, kad Baltarusijos įmonėse vykstantys streikai gali koreguoti darbų mastą ir Klaipėdoje.
„Baltarusijos krovinių apyvarta mūsų uoste yra gan ženkli – ji sudaro nuo 30 iki 40 proc. visos uosto apyvartos. Skaičiuojant tonomis – 14 iki 15 mln. tonų. Per mėnesį uoste perkraunama virš milijono tonų baltarusiškų prekių“, – „Lietuvos ryto“ televizijai teigė Klaipėdos jūrų uosto direkcijos rinkodaros ir bendrųjų reikalų direktorius Artūras Drungilas.
Skaičiuojama, kad vienai didžiausių Klaipėdos uosto krovos įmonių „Birių krovinių terminalui“ gali tekti stabdyti veiklą, mat baltarusiškos trąšos sudaro net 98 proc. šios įmonės krovos.
Dėl galimų nuostolių baiminasi ir Baltarusijos naftos produktus kraunanti „Klaipėdos nafta“.
„Jeigu prarandi kurį nors iš srautų, tenka skirti pastangų ir laiko, kad kompensuotum praradimą. Pasakyti, kad Baltarusiškų srautų praradimas visiškai neturėtų įmonės rezultatams, būtų netiesa“, – kalbėjo „Klaipėdos naftos“ generalinis direktorius Darius Šilenskis.
Premjeras Saulius Skvernelis neatmeta tikimybės, kad Baltarusija verslą gali panaudoti kaip kerštą protestus Baltarusijoje palaikančiai Lietuvai.
„Jei kalbame apie Baltijos valstybių solidarumą, Latvijos pozicija – identiška arba labai artima Lietuvai. Tokiu atveju pasirinkimas Baltarusijai – Rusija. Tai – ekonomiškai nenaudinga, o, kalbant apie šaltąjį sezoną, tragiškai žalinga. Pavyzdžiui, naftos produktams reikėtų palaikyti tam tikrą temperatūrą – kitaip negalėtų vykti pervežimas geležinkeliais.
Bet kai diktatūra desperacijoje, visko gali būti. Tada būtų poveikis ir mūsų ekonomikai“, – komentavo S.Skvernelis.
Klaipėdos jūrų uosto direkcijos rinkodaros ir bendrųjų reikalų direktorius A.Drungilas atkreipė dėmesį, kad Baltarusijos kroviniai nėra tik uosto, bet ir geležinkelio, autotransporto įmonių kroviniai. Todėl įvairių svyravimų gali būti ne tik uostui, bet ir visai transporto sistemai Lietuvos.
Protestai Baltarusijoje nerimą kelia ir Baltarusijoje veikiančioms Lietuvos įmonėms. Lietuvos ambasados Minske skaičiavimu, tokių įmonių Baltarusijoje yra apie 600.
„Jeigu bus streikai, tikėtina, kad tai gali paliesti ir mūsų įmones, ir mūsų investuotojų įmones. Tikėkimės, kad tai netruks ilgai, o didžiausia galima grėsmė, aišku, yra transportas, logistika, kroviniai, kurie galimai juda per Klaipėdos uostą – būtent valstybinio sektoriaus kroviniai“, – kalbėjo Lietuvos pramonininkų konfederacijos prezidentas Vidmantas Janulevičius.
Pasak verslininkų, dėl įvykių Baltarusijoje ir galimo muitinės darbo sutrikimo rizika kyla ir per Baltarusijos teritoriją krovinius vežantiems Lietuvos vežėjams.