Apie Lietuvos, Latvijos ir Lenkijos vairuotojams mokamus minimalius atlyginimus ir jų apgaudinėjimą pastaruoju metu išgirdo ir Europos parlamento nariai, ir įvairių šalių verslininkai.
Tokia informacija įvairiomis kalbomis platinama ne tik tolimųjų reisų vairuotojams, bet ir Europos institucijų politikams.
Lietuvos vežėjai tai vadina dezinformacija, bet kas tikrieji jos užsakovai ir autoriai, nežinoma.
Laiškai – be autorių
Vis apie naujas vairuotojų protesto akcijas ar peticijas sužinančios trys didžiausios vežėjus vienijančios asociacijos „Linava“, Tarptautinio transporto ir logistikos aljansas bei Lietuvos vežėjų sąjunga dairosi į kaimynines Rytų valstybes. Dėl galimai jose kuriamų šmeižto atakų šios organizacijos birželio pabaigoje kreipėsi į Prezidentūrą, Vyriausybę, kelias ministerijas bei Valstybės saugumo departamentą.
Vežėjų organizacijų teigimu, Lietuvos transporto ir logistikos verslas susidūrė su gerai organizuota dezinformacijos ataka. Rengiamos protesto akcijos, klastojami laiškai Europos parlamentui, ES institucijoms ir didelėms Vakarų verslo bendrovėms. Šių metų vasarį Europos Parlamentą, o gegužę ir Europos Parlamento Peticijų komitetą, pasiekė trys laiškai-peticijos, kurių atgaliniuose adresuose nurodytos Lietuvoje veikiančios profesinės sąjungos.
Visuose trijuose tekstuose pateikiamas panašus turinys, raštai pateikti ne ant firminio blanko, be pareiškėjų parašų. Viename tokių laiškų peticijos teikėjas prancūzų kalba rašė, esą vežėjų įmonės iš Lenkijos, Lietuvos ir Latvijos neteisėtais būdais samdo vairuotojus iš trečiųjų šalių, pateikia kitą klaidinančią informaciją.
Naudojosi svetimu vardu
Atgaliniame adrese melagingai nurodytas siuntėjas – Lietuvos profesinė sąjunga „Solidarumas“. Ši profsąjunga nusiuntė oficialų laišką Europos parlamentui ir patvirtino, kad jos vardu pasinaudota apgaulės būdu. Nežinia kieno sukurtą peticiją Europos Parlamento Peticijų komitetas pripažino kaip nepriimtiną.
„Europos Parlamentui teikiamos atitinkamo turinio peticijos potencialiai gali turėti neigiamų politinių pasekmių, ypač svarstant Europos vežėjams svarbų Mobilumo paketą. Tuo pačiu jos diskriminuoja Lietuvos verslą“, – teigė Europos parlamento narys Petras Auštrevičius.
Laiškas „Solidarumo“ vardu buvo nusiųstas ir į vieną Norvegijos kompaniją, tačiau dėl galimai neteisingai nurodyto adreso grįžo atgal į Lietuvą.
Valstybės saugumo departamento, į kurį kreipėsi vežėjų organizacijos, atstovai teigė gautą informaciją dar tikrinantys.
Kiek rusų, anglų, prancūzų ir vokiečių kalbomis platinamų laiškų apie vairuotojų vergovę galėjo pasiekti ES institucijas ir užsienio verslo organizacijas, nežinoma.
Raštelį paliko tualete
Laiškai apie darbuotojus išnaudojančias Lietuvos transporto bendroves platinami ir įvairių užsienio šalių degalinėse bei aikštelėse, kur sustoja pailsėti vilkikų vairuotojai.
Neseniai Prancūzijoje į tualetą užėjęs lietuvis rado netikėtą neva tautiečių vilkikų vairuotojų pakabintą laišką, kuriuo siekiama atkreipti dėmesį į užmokesčio problemas.
Jame rašoma, neva Lietuvos transporto bendrovės nesilaiko ES normatyvų ir nepaiso darbo užmokesčio užsienio šalyse taisyklių: „Darbdaviai užsienio kalba surašytuose sutarties dokumentuose teigia mokantys „vokiškus“ ar „prancūziškus“ atlyginimus, deja, realybėje vairuotojai gauna minimalų atlygį – apie penkis eurus už valandą, nors dokumentuose nurodyta daugiau kaip 10 eurų“.
Bendrauja pokalbių programėlėmis
Panaši informacija plinta ir socialiniais tinklais bei pokalbių programėlėmis, itin populiariomis Rusijoje ir Baltarusijoje.
Gegužės mėnesį per programėlę „Viber“, leidžiančia suburti dideles susirašinėjimo grupes, buvo bandoma rengti vairuotojų protesto akciją, o detali instrukcija jos dalyviams buvo pateikta rusų kalba.
Akcija susidomėję vairuotojai buvo raginami persiųsti konfidencialius įmonių, kuriose dirba, duomenis ir dokumentus. Protesto akcijos rengėjai siūlė net finansuoti jų kelionę, užsakyti lėktuvo bilietus.
Sutampa adresai ir pavardės Valstybės institucijoms kreipimąsi išplatinusios vežėjų organizacijos atkreipė dėmesį, kad dezinformacijos kampanija nukreipta ne tik prieš Lietuvos, bet ir prieš Lenkijos verslą.
Ar tarp dezinformacijos atakos organizatorių gali būti lietuvių? Socialiniuose tinkluose ne kartą buvo minima Lietuvos vežėjų profesinė sąjunga, kuriai vadovauja Petras Grėbliauskas, esantis KGB Radviliškio rajono kadrinių darbuotojų sąraše.
Registrų centre nurodyti šios profesinės sąjungos kontaktai sutampa su Lietuvos profesinių sąjungų aljansu, kuriam vadovauja abiems profsąjungoms priklausantis Audrius Cuzanauskas.
Kovoti už teises nelengva
„Patys muša, patys rėkia“, – taip vežėjų organizacijų pareiškimą apie dezinformacijos atakas įvertino A.Cuzanauskas. Jo nuomone, taip vežėjai bando nuslėpti savo pačių daromus pažeidimus.
„Geriausias jų daromų pažeidimų įrodymas – užsienio šalyse sulaikomi ir areštuojami vilkikai, už pažeidimus skiriamos didžiulės baudos“, – kalbėjo A.Cuzanauskas.
Jo teigimu, įvairiomis kalbomis plintanti informacija apie mažesnius nei žadėta atlyginimus – ne dezinformacija, tačiau Lietuvoje vairuotojams to praktiškai neįmanoma įrodyti.
A.Cuzanauskas teigė, jog jo vadovaujamas aljansas Europos parlamentui nėra siuntęs peticijų, tačiau yra išreiškęs savo nuomonę apie jame svarstomus pakeitimus:
„Forume, kuris jungia transporto sektoriaus profsąjungas, mes parašėme, kad pritariame Mobilumo paketui, kur daug dėmesio skiriama vairuotojų sveikatai ir saugumui. Tuo mes tikrai nesukėlėme grėsmės nacionaliniam saugumui“.
Į Briuselį kreiptis patogiau
Įvairiomis kalbomis į ES institucijas siunčiami laiškai A.Cuzanausko nestebina – nors vairuotojai darbo sutartis yra pasirašę Lietuvoje, jie dirba ir gyvena užsienyje, todėl jiems patogiausia kreiptis į Briuselį.
„Didžiausia Lietuvos problema – verslo kultūros stoka, todėl natūralu, kad vežėjams ES institucijos primena, jog norint naudotis ES rinka ir galimybėmis, reikia laikytis įstatymų ir nesukčiauti. Viskas yra matoma ir kontroliuojama“, – kalbėjo A.Cuzanauskas. A.Cuzanauskas pastebėjo, jog apie dezinformacijos atakas iš Rytų valstybių kalbantys vežėjai patys samdo vairuotojus iš Rusijos, Baltarusijos, Uzbekijos ir Ukrainos, o vėliau dėl jų kratosi atsakomybės.
Darbo sąlygomis ir atlyginimais nusivylusiems užsienio šalių piliečiams konsultacijas rengia ir Lietuvos vežėjų profesinė sąjunga. A.Cuzanausko teigimu, daugiausiai tokių vairuotojų – ukrainiečiai, todėl susitikimai rengiami didžiuosiuose Ukrainos miestuose. Pernai per pusmetį surengta daugiau nei dešimt tokių konsultacijų.
„Atvažiavę paaiškiname, kokias sutartis ir dokumentus jie pasirašo. Pasitaiko atvejų, kai užsieniečiams net finansiniai dokumentai pateikiami lietuvių kalba, o prieš pasirašant, juos žodžiu išverčia buhalterė. Vakaruose – tai nusikaltimas, o Lietuvos teismai čia neįžvelgia problemos“, – pasakojo A.Cuzanauskas.