„Kasmet pagaminame apie 9 mln. metrų medžiagų, iš kurių gimsta pasaulinių prekių ženklų drabužiai ir mūsų pačių kuriamos kolekcijos.
Savo fabrike Utenoje viską – nuo pirmo siūlo iki dėvėjimui paruošto drabužio – darome patys, todėl turime visas sąlygas gamyboje nepanaudotas medžiagas pritaikyti naujiems tikslams.
Pavyzdžiui, paversti jas stilinga drabužių kolekcija“, – sako Judita Panovienė, prekių ženklo „About“ vadovė.
Nepanaudota tekstilė – iššūkis
Nepanaudotos medžiagos – plačiai paplitęs visų tekstilės gamintojų rūpestis, kurį kiekvienas sprendžia skirtingai. Statistika rodo, kad įvairiuose drabužių gamybos etapuose neišvengiamai iki 30 proc. tekstilės lieka nepanaudota.
Tai lemia įvairios, ne visada iš anksto nuspėjamos priežastys. Šios medžiagos yra per daug skirtingos, kad vėliau būtų realizuojamos naujoms pasaulinių ženklų kolekcijoms, bet ir per daug vertingos, kad liktų sandėliuose arba, dar blogiau – atsidurtų sąvartynuose.
Tai visiškai naujos, kokybiškos medžiagos, tačiau dėl susidariusių kiekių įvairovės nėra tinkamos masinės gamybos kolekcijoms.
Spalvų deriniai ir rankų darbas
Kaip pasakoja J. Panovienė, didžiausias iššūkis kuriant šią drabužių liniją buvo tinkamo dizaino paieška.
„Kiekvienas medžiagos rulonas – skirtingos spalvos, skiriasi medžiagų kiekiai, tekstūros. Teko iš peties paplušėti, kol su savo dizainerių komanda radome jas vienijantį sprendimą.
Visi šios kolekcijos modeliai pasižymi skirtingais spalvų deriniais, tačiau juos vienija visuomet madingi klasikinio dizaino elementai“, – pasakoja J. Panovienė.
Kolekciją sudaro vyriški ir moteriški laisvalaikio marškinėliai bei džemperiai, tinkantys įvairaus kūno sudėjimo tvarios mados mylėtojams.
Nei viena gaminių kolekcija iki šiol nepareikalavo tiek rankų darbo kaip ši – kiekvienas drabužis sutvertas iš skirtingų dalių, kaip spalvota ir žaisminga dėlionė. Tikėtina, kad ateityje „Zero waste“ drabužių liniją papildys ir daugiau modelių.
Pasaulyje vos 20 proc. tekstilės yra perdirbama, 60 proc. keliauja į sąvartynus, 20 proc. yra sudeginama.
Gamybinė tekstilė, padėvėti drabužiai, nauji, bet neišparduoti drabužiai – dėl augančio vartojimo tekstilės atliekų kiekiai kasmet auga.
Tekstilės perdirbimas yra sudėtingas ir brangus procesas, kuris galimas tik tokiu atveju, jeigu drabužis ar medžiaga yra vieno pluošto. Sudėtinių pluoštų, pvz., medvilnės ir poliesterio, atskirti vis dar neįmanoma.
Todėl pasaulyje populiarėja „Zero waste“ (liet. be atliekų), antrinio panaudojimo, perdirbimo idėjos, skatinančios sąmoningą vartojimą, resursų taupymą ir domėjimąsi savo pasirinkimų poveikiu aplinkai bei visuomenei.
Šių metų pradžioje pasaulinė aplinkosaugos organizacija „Greenpeace“ pripažino „Utenos trikotažą“ pirmąja ir kol kas vienintele visame pasaulyje, atitinkančia organizacijos tekstilės gamybos standartą. Bendrovė taip pat tapo ir vienintele organizacijos gamybos partnere globaliu mastu.