Taip, kaip buvo pasirenkami darbuotojai atleidimui, gerokai šokiravo visko mačiusį ir 15 metų patirtį turintį buvusį „Wizzair“ pilotą.
Dar labiau atleistuosius supykdė tai, kad iš karto po atleidimų ir likusių darbuotojų algų sumažinimo, oro linijų bendrovė pranešė apie perkamus naujus orlaivius ir įmonės plėtrą.
Puota maro metais?
Buvęs oro linijų pilotas Europos pilotų asociacijai (The European Cockpit Association) papasakojo, jo žodžiais, apie „Wizz Air“ puotą maro metais.
„Aviacijos pramonėje dirbu daugiau nei 15 metų – skraidžiau daugelyje kompanijų, skirtingose šalyse. Kiekviena oro linijų bendrovė turi savo taisykles pilotams, jiems yra numatę skirtingus atlyginimus bei lengvatas.
Per šį laiką mačiau daug, tačiau niekas neprilygsta tam, kaip „Wizz Air“ balandį atleido mane ir 300 kitų įmonės pilotų“, – portalui The European Cockpit Association rašė pilotas.
Šios oro linijos, piloto teigimu, kurios krizės pradžioje turėjo didelių likvidumo ir agresyvių plėtros planų, įskaitant tinklo ir transporto parko augimą.
„Viskas prasidėjo COVID – 19 krizės pradžioje – iš pradžių oro linijų bendrovė su mumis surengė kelis vaizdo pokalbius ir dar kartą patikino, kad „Wizzair“ yra labai stipri ir tvirta įmonė.
Jų žinia buvo aiški: mes, darbuotojai, neturėtume jaudintis, net jei visa Europa užsidarys ar reikšmingai sumažės skrydžių. Jie patikino, jog bendrovė turi tokias grynųjų pinigų atsargas, kurios leistų įmonei neskraidyti nuo 6 iki 12 mėnesių“, – pasakojo buvęs darbuotojas.
Tačiau nuo tos dienos praėjus vos kelioms savaitėms, kovo pabaigoje, įmonės skelbiama žinia personalui drastiškai pasikeitė.
„Kadangi beveik visos skrydžių kryptys buvo uždarytos, lėktuvai nebeskraidė, bendrovė mums pranešė, kad balandžio mėnesį darbuotojų bazinis atlyginimas bus sumažintas 25 proc. – nors mūsų bazinis atlyginimas ir taip yra gana mažas.
Mūsų atlyginimą sudaro bazinė alga ir produktyvumo užmokestis (už skraidymą). Priešingai nei daugelis kitų oro linijų, „Wizz Air“ siūlo nedidelį bazinį atlyginimą, todėl turime skaičiuoti savo valandas ore, kad iš tiesų galėtume uždirbti. Taigi, koronaviruso krizė reiškė ne tik bazinės algos sumažinimą, tačiau ir nulį valandų ore“, – pasakojo pilotas.
Toliau viskas pasidarė dar niūriau.
„Iš karto po to, kai pasirašėme „sutik arba išeik“ atlyginimo sumažinimo dokumentą, gavome elektroninį laišką, kuriame įmonės atstovai paragino mus tikėtis pokyčių, kurie turės įtakos daliai iš mūsų. Nebuvo paminėta, koks bus tų „pokyčių“ pobūdis. Natūraliai, visi labai susirūpinome.
Balandžio 14 d. vienas įmonės vadybininkų paskelbė, kad „Wizz Air“ nusprendė atleisti 1000 darbuotojų. O kas bus tie atleistieji, bus sprendžiama pagal „produktyvumo faktorius“ – tačiau nepaaiškinimo, pagal kokius kriterijus mūsų darbas bus vertinamas“, – teigė buvęs darbuotojas.
Vyras pasakojo, jog atleidžiant darbuotojus įprastai taikomas atleidimo kriterijus yra darbo stažas – manoma, kad sieniausiai įmonėje dirbantys darbutojai sukaupė daugiausia patirties ir labiausiai prisidėjo prie įmonės sėkmės.
Kitas kriterijus, būdingas aviacijai, yra darbuotojų produktyvumas ir įgudžiai – pavyzdžiui, kiek darbuotojas sulaukė įspėjimų (dėl vėlavimo įsiregistruoti skrydžiui, taisyklių nesilaikymo, skrydžių vykdymas nesilaikant bendrovės politikos).
Tačiau nei vienas šių kriterijų, atleidžiant Wizz darbuotojus, anot piloto, nebuvo taikomas.
„Vietoj to sužinojome, kad pilotams taikomi atleidimų kriterijai buvo pasiryžimas dirbti laisvadieniais, prisiimti papildomų darbų, susirgimų/ neatvykimų kiekis… Tokie kriterijai – abejotini. Jokia garbinga oro linijų bendrovė tokių kriterijų netaikytų.
Šiuos „juoduosius“ atleidimo sąrašus sudarė bazės kapitonai ir regioniniai vadybininkai, kurie nutarė atleisti darbuotojus pagal „patinka – nepatinka“. Rezultatas – daugybė patyrusių pilotų, skraidžiusių daugybę valandų (dažnu atveju daug labiau patyrę nei bazės kapitonai ar regioniniai vadybininkai, kurie mus atleido), buvo atleisti nepaisant puikių duomenų“, – pasakojo pilotas.
Tačiau istorija čia nesibaigia. Buvusio įmonės piloto teigimu, vos kelios dienos po to, kai „Wizz Air“ paskelbė apie atleidimus, įmonė patvirtino įsigijusi 15 naujų orlaivių, taip pat pranešė apie naują lėktuvų bazę Lvove, Ukrainoje, apie naujas kryptis į Graikiją bei apie naują Abu Dabio bazės atidarymą.
„Jei oro linijų bendrovė nevertina patirties ir darbo atlikimo, tačiau renkasi pasilikti pilotus, kurie noriai dirba laisvadieniais, ar potencialiai į darbą ateina sirgdami, tai kyla klausimas, kaip tokia bendrovė gali veikti srityje, kurioje saugumas – prioritetas.
COVID-19 krizė sudavė stiprų smūgį aviacijai visame pasaulyje. Suprantu, kad laukia bankrotai ir darbuotojų atleidimai, tačiau visi iš darbdavio tikimės pagarbos, aiškios komunikacijos, teisingumo ir skaidrumo.
Ši tolesnė plėtra yra tikras antausis tiems, kurie buvo atleisti ar kuriems sumažinti atlyginimai. Tai – tikra puota maro metu“, – pasakojo pilotas.
Lrytas.lt žiniomis, „Wizz Air“ atleido ir dalį Lietuvos darbuotojų. Tą patvirtino ir patys atstovai.