Pasak INVEGOS Verslo finansavimo vertinimo skyriaus vadovės Aušrinės Černienės, daug verslininkų ir įmonių karantino metu ne tik neteko pajamų dėl sustabdytos veiklos, bet ir turėjo toliau mokėti patalpų nuomos mokesčius, todėl jiems sudaryta galimybė pasinaudoti daline šių išlaidų kompensacija. „Būtina sąlyga – kad nuomotojas įmonei būtų sumažinęs nuomos mokestį kompensacijos laikotarpiu, kuris apima karantino laikotarpį ir du mėnesius po jo. Nuomos išlaidų dalies kompensavimas yra paremtas nuomotojo ir nuomininko bendradarbiavimu, tad ir siekiant išlaidų kompensavimo teikiamą paraišką turi užpildyti abi šalys“, – sako Aušrinė Černienė.
Nuomotose patalpose veikiančioms įmonėms, kurioms nuomotojai kompensacijos laikotarpiu sumažino nuomos mėnesio įmokas bent 30 proc., palyginti su paskutiniu mėnesiu prieš karantiną (vasario mėn.), valstybės lėšomis numatyta kompensuoti 50 proc. vasario mėn. buvusio nuomos mokesčio. „Pavyzdžiui, jei vasarį nuomos mokestis buvo 200 eurų, tai už kiekvieną karantino mėnesį, kurį nebuvo vykdyta veikla, bus kompensuota 100 eurų nuomos mokesčio“, – pateikia pavyzdį INVEGOS atstovė.
Registruoti galima įvairius mokėjimo dokumentus
Aušrinės Černienės teigimu, dažniausiai pasitaikantys klausimai yra susiję su įvairiais pačios paraiškos pildymo aspektais bei įmonės atitikimo kriterijais: kokie mokėjimo dokumentai yra tinkami, kodėl reikia būti pateikus finansines ataskaitas Registrų centrui, kas turi pildyti paraišką, kodėl sistema suvedamus duomenis traktuoja kaip netinkamus ir panašiai.
Siekiant gauti kompensaciją už tam tikrą kompensacijos laikotarpio mėnesį, pareiškėjas paraiškoje pateikia duomenis apie vasario mėnesio sąskaitą faktūrą (sąskaitos faktūros išrašymo datą, numerį ir sumą) ir duomenis apie sąskaitas faktūras už kitus kompensacijos laikotarpio mėnesius, kuriais nuomotojas jam pritaikė nuolaidą. Kadangi patalpų nuomotojai dažnai būna fiziniai asmenys, neišrašinėjantys sąskaitų faktūrų, registruoti galima ir duomenis apie kitokius mokėjimo dokumentus, nurodant jų numerius: mokėjimo nurodymus, pinigų priėmimo kvitus, kasos pajamų orderio kvitus ar kitus.
Pasak pašnekovės, daug verslininkų atkreipė dėmesį į faktą, kad šiuo metu nėra galimybės pateikti duomenų apie kreditines sąskaitas faktūras, tad INVEGA artimiausiu metu įgyvendins pakeitimus, leisiančius registruoti ir duomenis apie šiuos dokumentus, liudijančius nuomotojo nuomininkui taikomą nuolaidą.
Paraišką pildyti turi kompensaciją gausiantis asmuo
Paraišką nuomos mokesčio kompensavimui gauti reikia pildyti INVEGA elektroninėje paraiškų sistemoje, prisijungus per internetinę bankininkystę arba su elektronine atpažinimo priemone. Teisingai užpildytos ir pateiktos INVEGAI paraiškos nagrinėjimas užtrunka iki 10 darbo dienų, tačiau atsižvelgus į objektyvias aplinkybes, gali būti pratęstas ir iki 30 darbo dienų.
INVEGA Verslo finansavimo vertinimo skyriaus vadovė sako, kad vienas iš dažniausiai pasitaikančių klausimų – ar gali paraišką pildyti įmonei atstovaujantis advokatas arba nuomotojas už visus nuomininkus, ir atkreipia dėmesį, kad paraišką pildyti turi konkrečiai tas asmuo (įmonės nuomininkės vadovas, nuomininkas verslininkas), kuris gaus kompensaciją.
Elektroninė paraiškų sistema taupo tiek kompensacijos prašančių įmonių, tiek paraiškų vertintojų laiką, nes daugumą duomenų laukų užpildo automatiškai ir nepriima neteisingai užpildytų paraiškų, o vos užpildžius patikrina suvestus duomenis ir nurodo vietas, kurios yra netikslios ar taisytinos. „Norėdami sužinoti, ar teikdami paraišką atitinkate visus kriterijus, atkreipkite dėmesį į paraiškos būseną. Jei viską atlikote teisingai ir pateikėte paraišką, paraiškos būsena iš „Rengiama“ pasikeičia į „Pateikta vertinimui“, jei kažką praleidote, suklydote ar neatitinkate paraiškai keliamų reikalavimų, būsena iš „Rengiama“ pasikeičia į „Neatitinka kriterijų“, – teigia A. Černienė.
Finansinės ataskaitos teikimas Registrų centrui – būtina sąlyga
Kad paraiška nepatektų tarp neatitinkančių kriterijų, labai svarbu Registrų centrui būti pateikus įmonės finansines ataskaitas: visoms įmonėms – už 2019 metus, didelėms įmonėms – ir už 2018 metus. Jei įmonė įsteigta praėjusiais – 2019 m. – ji turi pateikti finansinę ataskaitą už laikotarpį nuo veiklos pradžios iki 2019 m. gruodžio 31 d. Išimtis taikoma šįmet įsteigtoms įmonėms – joms finansinių ataskaitų pateikti nereikia.
Finansines ataskaitas turi pateikti visų juridinių formų subjektai, t. y. ir tos įmonės, kurioms jų teikimas nebuvo privalomas, nes ši sąlyga yra būtina nustatyti, ar pareiškėjas 2019 m. gruodžio 31 d. nebuvo sunkumų patirianti įmonė, o neišpildę šios sąlygos verslai kompensacijos gauti negalės. Kad šis kriterijus būtų teisingai įvertintas, paraiškoje pareiškėjai taip pat turi nurodyti, ar jis yra SVV subjektas, ar ne, o kad tai sužinotų ir atsakingai nurodytų paraiškoje, jis turėtų būti užpildęs SVV (labai mažos, mažos ar vidutinės įmonės) subjekto statuso deklaraciją.
Taip pat Registrų centre turi būti užregistruota patalpų nuomos sutartis.
Dažna verslininkams pasitaikanti kliūtis pildant paraišką nuomos mokesčio kompensacijai – netinkamai suvesti duomenys. INVEGA atstovė A. Černienė sako, to priežastys įvairios, kiekviena įmonės situacija unikali. Tai gali būti susiję ir su finansinėmis įmonių ataskaitomis, teikiamomis Registrų centrui, ir su Nekilnojamojo turto registro įrašais, ir su duomenimis apie akcininkus, ir su sąskaitų faktūrų registro iMAS duomenimis ir kt.
INVEGA taiko automatinius teikiamų paraiškų tikrinimo algoritmus, naudojant skirtingų institucijų – Registrų centro, VMI, SODROS, Statistikos departamento, Audito apskaitos, turto vertinimo ir nemokumo valdymo tarnybos sistemų – informaciją. Pasitaiko atvejų, kad įmonės neįsiskaito į tai, ko sistema prašo pateikti, pasitaiko atvejų, kad sistema su sistema „nesusikalba“, todėl pildant paraiškas atidumas – raktas į sklandų ir pilną paraiškos užpildymą bei kompensacijos gavimą.
Paraiškas dėl patalpų nuomos kompensavimo galima teikti iki 2020 m. gruodžio 1 d.