Lietuvos energetikai itin svarbus SGD terminalas nedirbs iki balandžio 5 dienos, kol įdauba uosto akvatorijoje, šalia Kiaulės Nugaros seklumos, kur jis stovi, bus valoma nuo sąnašų.
Pajudino milžinišką laivą
Dėl uosto dugno valymo darbų SGD laivas-saugykla „Independence“ pirmadienio popietę atjungtas nuo dujų tiekimo sistemos, dujų perdavimo įrangos ir peršvartuotas kitoje vietoje – šalia esančios krovos įmonės „Klaipėdos Smeltė“ krantinėje.
SGD terminalą prižiūrinčios įmonės „Klaipėdos nafta“ (KN) vadovas Darius Šilenskis milžiniško dujų laivo peršvartavimo ir jo veiklos stabdymo nevertina kaip išskirtinio įvykio: „Sąnašų valymo darbai prie Kiaulės Nugaros seklumos atliekami jau trečiąjį kartą, mums tai nėra nauja patirtis“.
D.Šilenskis pažymėjo, jog operacijai iš anksto buvo pasirengta atsakingai ir nuosekliai, visi veiksmai suderinti su Klaipėdos valstybinio jūrų uosto (KVJU) direkcijos kapitono ir Laivų eismo tarnyba.
Tikrins SGD terminalo įrangą
Paskelbus koronaviruso pandemiją, KU siekia užtikrinti ir SGD terminalo, ir ten dirbančių žmonių saugumą. Kol „Independence“ laikinainedirbs, planuojama atlikti kai kuriuos techninės priežiūros darbus.
Bus atliekami tik tokie apžiūros darbai, kuriuos SGD terminalo operatoriai pajėgūs atlikti savo jėgomis, organizuojami taip, kad būtų minimalus kontaktas tarp jų ir kitų specialistų.
„Patikrinsime SGD terminalo automatikos, elektros, priešgaisrinių sistemų patikros, dujotiekio vamzdyno, švartavimosi įrangos būklę. Darbai, kuriems reikalinga rangovų pagalba, suplanuoti rudeniui“, - sakė D.Šilenskis.
Žemsiurbė jau gremžia dugną
KVJU direkcija SGD terminalo stovėjimo vietoje organizuoja akvatorijos valymo darbus. Juos atliks viešųjų pirkimų konkursą laimėjusi Belgijos kompanija „Jan de Nul N. V.“.
Rangovai įsipareigojo dugno valymo darbus prie Kiaulės Nugaros seklumos atlikti maksimaliai operatyviai, kad SGD terminalas vėl pradėtų veikti pagal patvirtintą planą.
„Dugno sąnašos valomos viską iš anksto suderinus su valstybės institucijomis. Belgų žemsiurbė „James Cook“ jau atplaukė ir dirba“, - sakė laikinasis KVJU direkcijos vadovas Vidmantas Paukštė.
Jeigu tik orai Lietuvos pajūryje bus palankūs, „Jan de Nul N. V.“ specialistai nusiteikę greičiau nei per savaitę iš uosto akvatorijos dugno pakelti apie 50 tūkst. kubinių metrų grunto.
Iškasenas gramzdina jūroje
Kuriant SGD terminalą, stovėjimo vieta 295 metų ilgio dujų laivui-saugyklai „Independence“ buvo išgilinta iki 16 metrų. Prie Kiaulės Nugaros didžiulę įdaubą išgremžė Olandijos žemkasė „Utrecht“.
KVJU direkcijos pareiga - užtikrinti reikiamus gylius visoje Klaipėdos jūrų uosto akvatorijoje ir prie krantinių, kuriose švartuojami naftos tanklaiviai, konteinervežiai, sausakrūviai laivai.
Pakeltą iš dugno gruntą žemsiurbė „James Cook“ pati iš uosto plukdo į jūrą – iškasenos gramzdinamos už 30 kilometrų nuo Melnragės kranto esančioje sąvartoje.
„Tikimybės, kad į Baltiją patenka užterštas gruntas, pašalintos – technologinis procesas griežtai kontroliuojamas, iškasenų mėginiai tikrinami laboratorijoje“, - aiškino V.Paukštė.
Stovėjimo zoną reikia valyti
Gana sraunioje Kuršių marių protakoje įsikūrusio Klaipėdos jūrų uosto dugną nuo sąnašų reikia valyti kasmet.
Iki metų pabaigos numatyta iškasti apie 300 tūkst. kubinių metrų grunto. Visi privalomi uosto akvatorijos valymo darbai techninėse užduotyse įvertinti apie 1,2 mln. eurų (be PVM).
SGD terminalo veiklos zonos valymo darbai KVJU direkcijai kainuos apie 240 tūkst. eurų (be PVM). Dar 100 tūkst. eurų prireikė techninei užduočiai parengti, mobilizuoti reikiamą techniką.
Povandeninė įdauba prie Kiaulės Nugaros seklumos, kurioje stovi dujų laivas-saugykla „Independence“, pagal saugumo reglamentus nuo sąnašų reikia valyti kas trejus metus.
Verčiau samdyti užsieniečius?
„Taupydami lėšas, eksploatacinius darbus SGD terminalo zonoje iš anksto deriname su visos uosto akvatorijos švarinimo darbais, kad nereikėtų skelbti naujų rangos konkursų“, - aiškino V.Paukštė.
Baigusi darbus prie Kiaulės Nugaros, žemsiurbė „James Cook“ iš Klaipėdos uosto dar neišplauks - belgai valys kitas smėliu ir dumblu užneštas akvatorijos vietas.
Susisiekimo ministerijai ne kartą siūlyta aprūpinti Klaipėdos uostą nusava žemsiurbe - tada atsivertų galimybė jį valyti, atsižvelgiant į realius poreikius. Jau buvo nužiūrėta ir reikiama technika.
Tačiau Vyriausybė nusprendė, jog efektyviau, kai KVJU direkcija kasmet skelbia tarptautinius viešųjų pirkimų konkursus, mobilizuoja techniką svetur.
Kitaip tariant, įpareigojo toliau naudotis uostus gilinančių Olandijos, Belgijos ir kitų užsienio šalių kompanijų paslaugomis.