Tuo metu Užsienio reikalų ministerija (URM) Lietuvos piliečiams rekomenduoja į Kiniją laikinai nevykti, kol nebus suvaldytas šalyje plintantis koronavirusas.
Vis dėlto, jau įsigijusius bilietus į Kiniją lietuvius kelionių agentūrų atstovai nori nuraminti – net ir nusprendus į kelionę nebevykti, pinigus dar galima susigrąžinti.
Pradeda atsisakyti bilietų
Pasak „Skrendu.lt“ atstovės Rasos Levickaitės, „Baltic Tours Group“ bilietų pardavimų skrydžiams į Kiniją kol kas nestabdo.
„Reaguojame į Užsienio reikalų ministerijos, Pasaulio sveikatos organizacijos rekomendacijas. Kadangi esame bilietų pardavimo tarpininkas, vadovaujamės skrydžio bendrovių taisyklėmis ir išimtimis.
Vis dėlto, pačių bilietų į Kiniją pardavimai ženkliai mažėja, šiomis dienomis praktiškai pardavimų nevykdome“, – kalbėjo R.Levickaitė.
Pasak R.Levickaitės, keleiviai, jau įsigiję skrydžio bilietus į Kiniją, gali tikėtis atgauti sumokėtus pinigus.
„Vykdome skrydžio bendrovių įsipareigojimus, pavyzdžiui, „Finnair“ ir „Aeroflot-Russian Airlines“ leidžia keleiviams grąžinti bilietus pirkimo vietoje arba nemokamai keisti datą, yra apibrėžtas šių sąlygų laikotarpis, todėl keleiviams reikia tikrintis individualiai bilieto įsigijimo vietoje“, – tikino „Skrendu.lt“ atstovė.
Pasak jos, pirmadienį „Baltic Tours Group“ pradėjo administruoti pirmųjų besikreipiančiųjų keleivių užklausas dėl bilietų grąžinimo ar datos keitimo.
Nors į Kiniją žiūri atsargiai, vis dėlto lietuviai neatsisako skrydžių į kitas šalis, kuriose buvo fiksuoti koronaviruso atvejai, pavyzdžiui, į Prancūziją ar Singapūrą. „Baltic Tours Group“ atstovė pabrėžė, kad skrydžio bendrovės netaiko grąžinimo ar datos keitimo sąlygų kitoms šalims, galimai paliestoms koronaviruso.
Stabdoma tik dalis skrydžių
Lietuvos turizmo rūmų prezidentė Žydrė Gavelienė teigė, kad nors dėl koronaviruso epidemijos neramu yra daugeliui, tačiau Pasaulio turizmo organizacija kol kas neišplatino jokio pranešimo apie susilaikymą nuo kelionių į Kiniją.
„Taigi dabar remiamės informacija, kurią pateikė pagrindinės paslaugos tiekėjos – avialinijos. Didžioji dalis skrydžių į tą regioną, kuriame plinta virusas, yra sustabdyti, tačiau į kitą Kinijos dalį skrydžiai yra neatšaukiami, situacija yra stebima“, – kalbėjo Ž.Gavelienė.
Jos teigimu, dėl pinigų už pinigus grąžinimo dažniausiai sprendžia aviakompanijos, tačiau turus organizuojančios kelionių agentūros į susidariusią situaciją žiūri lanksčiai.
„Partneriai, kurie organizuoja turus Kinijoje, jau gauna pasiūlymus, kad jeigu mūsų klientai norėtų atšaukti keliones, arba pakeisti į kitą maršrutą, tai tikrai tokių galimybių yra – kas liečia regioną, kuriame pradėjo plisti virusas. Niekas nerizikuoja sveikata ar kitais klientų neramumais“, – tikino Lietuvos turizmo rūmų prezidentė.
Ž.Gavelienės teigimu, Uhano regionas, kuriame išplito virusas, ir taip nėra įtraukiamas į pagrindinius turus. „Šis regionas nėra įtraukiamas į pagrindinius turus – Uhanas jose nedalyvauja. Tačiau jei dėl kokių priežasčių vykstantys į Kiniją klientai abejotų ar jaustųsi neramiai, organizatoriai užsienyje tikrai sudaro galimybę pakeisti kryptį ar nukelti kelionę“.
Kviečia žvelgti objektyviau
Tuo metu kelionių organizatorius Rimvydas Širvinskas-Makalius teigė sulaukiantis sunerimusių keliautojų, įsigijusių skrydžių į kitas Azijos kryptis – Filipinus, Honkongą, Maldyvus ir Tailandą, skambučių.
Ir nors kol kas skrydžių į šias kryptis lietuviai neatsisakė, Makalius tiek jiems, tiek ir visiems kitiems keliautojams pataria nesivadovauti tuo, kas vyksta žiniasklaidoje, o matyti realią situaciją.
„Anksčiau buvo žinutė apie trijų asmenų karantiną Tailande, ar apie užsikrėtusį asmenį Bankoke, tačiau juk žinome, kad Tailande yra keliasdešimt milijonų gyventojų. Be to, įvairiausių kitų ligų galima pasigauti visame pasaulyje. Kitas dalykas – kaip supratau iš oficialių šaltinių, mirtingumas dėl šio viruso yra keturi procentai, tai siūlyčiau į tai pasižiūrėti šiek tiek objektyviau, o ne tik sunerimti, matant kažkokius skaičius“, – kalbėjo R.Širvinskas-Makalius.
Renkasi atšaukti keliones
„West Express“ rinkodaros vadovė Laura Bagdonienė tikino, kad Užsienio reikalų ministerijos rekomendacija laikinai nevykti į Kiniją verčia kelionių agentūrą persvarstyti savo poziciją.
„Nuolat stebime situaciją ne tik Kinijoje, bet ir visose šalyse, į kurias organizuojame keliones, įsivertiname Pasaulinės sveikatos organizacijos rekomendacijas, sekame Užsienio reikalų ministerijos pranešimus ir rekomendacijas keliautojams. Užtikriname, kad keliautojų saugumas – mums svarbiausias prioritetas.
Gavę šiandien paskelbtą informaciją iš Užsienio reikalų ministerijos reaguojame operatyviai. Apie mūsų tolimesnius veiksmus, kuriuos įvertinsime gavę informaciją iš mūsų tiekėjų – aviakompanijų, viešbučių, vietinių kelionių partnerių Kinijoje, informuosime nedelsiant“, – kalbėjo L.Bagdonienė.
Tuo metu „Kelionių akademijos“ pardavimų vadovas Kazimieras Jarmalis tikino, kad suplanuotas keliones į Kiniją agentūra pasirinko atšaukti.
„Šiuo metu į Kiniją keliautojams vykti nerekomenduojame. Stebime situaciją, užsienio reikalų ministerijos rekomendacijas.
Tačiau iki balandžio mėnesio atšaukėme savo suplanuotas keliones į Kiniją, o keliautojams siūlome kitas kryptis. Ar reikės atšaukti keliones tolimesnėmis datomis – balandžio, gegužės mėnesiais – priklausys nuo to, kaip greitai Kinijai pavyks susitvarkyti su viruso plitimu“, – pasakojo K.Jarmalis.
Laikoma force majeure
Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos atstovė Natalija Jarmulkovič teigė, jog paprastai įsigytų lėktuvų bilietų grąžinimas priklauso nuo įsigytą paslaugą teikiančios kiekvienos oro linijos bendrovės nustatytų grąžinimo sąlygų, kurias kiekviena oro linijų bendrovė nustato individualiai ir priklausomai nuo bilieto tarifo.
„Lėktuvų bilietų grąžinimo galimybė yra nurodoma įsigyto lėktuvo bilieto patvirtinime. Rezervuojant bilietą, pirkėjas privalo susipažinti su pasirinkto skrydžio pasiūlymą vykdysiančių oro linijų bendrovių taisyklėmis ir skrydžio sąlygomis.
Tuo atveju, jei keleivis nori atsisakyti sutarties, jis turėtų kreiptis su prašymu į oro vežėją ir išdėstyti skrydžio atsisakymo aplinkybes. Kadangi minėtos aplinkybės galėtų būti laikomos nenugalima jėga (force majeure), oro vežėjas galėtų keleiviui pasiūlyti alternatyvias keliones kitu laiku kitomis kryptimis, jei skrydis yra vykdomas, o jei vežėjas skrydžių nevykdys, grąžinti keleiviui už bilietus sumokėtus pinigus. Būtina pažymėti, kad ne Europos Sąjungos šalyse narėse keleivių teisių reglamentavimas gali skirtis“, – komentavo N.Jarmulkovič.
Kaip pirmadienį rašė BNS, Rusijos pagrindiniai užsakomųjų skrydžių organizatoriai atšaukė reisus į Kiniją, o Prancūzijos kelionių agentūros sustabdė keliones į Kiniją iki vasario 21 dienos.
Kilus koronaviruso epidemijai, siekiant apriboti viruso plitimą, visoje Kinijoje ribojamas susisiekimas, o dauguma turistų negali išvykti iš Uhano miesto, kur buvo užfiksuotas koronaviruso protrūkis.
Užsienio reikalų ministerijos duomenimis, Kinijoje yra apie 300 Lietuvos piliečių.
Iki pirmadienio vidurnakčio šalyje buvo užregistruota 2,8 tūkst. užsikrėtimo naujuoju koronavirusu atvejai.
Šio tipo pneumonijos protrūkis Kinijos Hubėjaus provincijoje prasidėjo gruodžio pabaigoje – kaip manoma, viename Uhano didmiesčio jūrų gėrybių turguje, kuriame buvo prekiaujama maistui skirtais laukiniais gyvūnais.