Automobilių pramonės titano nuopuolis: mįslingas pabėgimas dėžėje (I)

2020 m. sausio 22 d. 18:09
Lrytas.lt
Kai 2018 m. lapkritį jo lėktuvas nusileido Tokijo (Japonija) Hanedos oro uoste, Carlosas Ghosnas buvo savo galybės viršūnėje. Jis užėmė automobilių gamintojos „Nissan“ direktorių tarybos vadovo postą. Būtent šiam žmogui kabino medalį už koncerno išgelbėjimą nuo bankroto.
Daugiau nuotraukų (4)
C.Ghosnas buvo kito automobilių gamintojo – „Renault“ – vykdomasis direktorius ir varomoji jėga, abi kompanijas sujungęs į pasaulinį aljansą. Kompanijų „Nissan“, „Renault“ ir „Mitsubishi“ grupė per metus parduodavo po 10 mln. automobilių.
Verslininkas nuolat keliaudavo tarp Paryžiaus (Prancūzija) ir Tokijo, reguliariai lankydavo kompanijos biurus Šiaurės Amerikoje. Korporacijos lėktuvas visuomet būdavo parengtas jo reikmėms.
C.Ghosnas gimė Brazilijoje, išaugo Libane, išsilavinimą įgijo Prancūzijoje ir su šiomis šalimis išlaikė tvirtus ryšius. Jam priklausė ištaigingi namai Rio de Žaneire (Brazilija), Paryžiuje, Beirute (Libanas) ir Tokijuje.
Iš oro uosto – į kalėjimą
Tą dieną atvykęs į Tokiją pasų kontrolės poste jis išgirdo, kad ne viskas tvarkoje su viza, todėl C.Ghosną palydėjo į gretimą kambarėlį, kur jam pareiškė kaltinimus rimtais finansiniais nusikaltimais. Po kelių valandų verslininkas jau sėdėjo kalėjimo kameroje.
Areštavo ne tik jį – kitame Japonijos oro uoste buvo sulaikytas artimiausias C.Ghosno pagalbininkas Gregas Kelly. Iš JAV jis atskrido dalyvauti esą skubiai surengtame susitikime.
Į 63-ejų JAV piliečio G.Kelly pareigas įėjo direktorių tarybos pageidavimų pildymas. Praktiškai tai lietė paties C.Ghosno interesus.
Dėl savo sveikatos būklės G.Kelly skubiame susitikime ketino dalyvauti per vaizdo ryšį. Tačiau, kaip tikino jo žmona, kompanija primygtinai reikalavo dalyvauti gyvai ir atsiuntė privatų lėktuvą.
Areštuotus vyrus atvežė į Tokijo kalėjimą. Čia C.Ghosnas praleido keturis mėnesius. Tyrėjai jį apklausdavo kasdien. G.Kelly, kuris turėjo problemų su stuburu, paleido po mėnesio ir tai tik po to, kai jo žmona JAV paviešino vaizdo įrašą, kuriame pasakojo apie sąlygas, kuriomis kalėjime laikomas vyras.
G.Kelly vis dar laukia teismo Japonijoje. Nesenų įvykių fone apie jį visi pamiršo.
2019 m. kovą C.Ghosnas sumokėjo 9 mln. JAV dolerių užstatą ir jį neilgam paleido iš kalėjimo, mat netrukus, pateikus naujus kaltinimus, vėl areštavo. Verslininkas sumokėjo dar 4,5 mln. JAV dolerių užstato ir balandį dar sykį išėjo iš įkalinimo įstaigos.
Tačiau jo judėjimo laisvė buvo stipriai apribota, C.Ghosnui faktiškai uždraudė matytis su žmona. Netgi kai jis Kalėdų išvakarėse su ja kalbėjosi per vaizdo ryšį (reta privilegija Japonijoje), pokalbyje dalyvavo ir advokatas.
9 puslapių laiškas 
Philippe'as Riesas – C.Ghosno biografijos autorius Tokijuje, reguliariai susitikdamas su verslininku, praleido kelias savaites. P.Riesas su C.Ghosnu bendravo ir po jo pabėgimo. Biografas spėja, kad būtent tai, kaip C.Ghosnas bendravo su žmona, tapo pagrindine priežastimi, dėl kurios jis apsisprendė pabėgti.
Carole Ghosn, antroji verslininko žmona, visą tą laiką savo sutuoktinį aktyviai palaikė. Jo sulaikymo pradžioje moteris parašė 9 puslapių laišką „Human Rights Watch“ Japonijos skyriui. Carole priekaištavo „drakoniškai“ Japonijos teisėsaugos sistemai. Įsikišti į jo vyro bylą prašė JAV, Prancūzijos ir Brazilijos prezidentus.
Antrą kartą C.Ghosną areštavo anksti ryte, kai jiedu su žmona dar miegojo. Carole BBC žurnalistams pasakojo, kad arešto metu paskui ją nuolat sekiojo policininkė – netgi tuomet, kai moteris maudėsi duše. Pačią Carole vėliau apklausė, tačiau kaltinimai nebuvo pareikšti. Po kurio laiko tas pats laukė C.Ghosno sūnaus ir dukters, pranešė bbc.com.
„Jie spaudė šeimą. O C.Ghosnas – šeimos žmogus, – pasakojo biografas P.Riesas. – Šeima jam buvo išskirtinai svarbi. Manau, tai turėjo didelę reikšmę apsisprendžiant pabėgti“.
Įėjo trise, išėjo dviese
Daugelis pabėgimo detalių vis dar neaiškios. Tačiau tikrai galima teigti, kad buvusio automobilių pramonės magnato pabėgimas iš Japonijos buvo drąsus, rizikingas ir gerai suplanuotas. Iš pradžių niekas nekėlė įtarimų. 2019 m. gruodžio 29 d. verslininkas paprasčiausiai išėjo iš namų.
Kaip skelbė Japonijos žiniasklaida, kameros užfiksavo, kaip C.Ghosnas įėjo į gretimą viešbutį, kur susitiko su dviem asmenimis. Spėjama, kad tai – buvęs JAV specialiųjų pajėgų karys Michaelas Tayloras, dabar dirbantis privačiame sektoriuje, ir jo kolega iš Libano George'as Antoine'as Zayekas.
Panašu, kad trijulė greituoju traukiniu išvyko į Osaką. Tai buvo rizikinga – Naujųjų metų išvakarėse traukinys buvo pilnutėlis, o C.Ghosną dėl pranešimų žiniasklaidoje nebuvo sunku atpažinti. Vyras slėpėsi – užsidėjo kepurę ir apsauginę kaukę, kuri Japonijoje – įprastas dalykas.
Osakoje vyrai patraukė į kitą viešbutį. Kaip pranešė televizijos kanalas NHK, po kelių valandų du iš jų išvyko į oro uostą, tačiau C.Ghosno tarp jų nebuvo. Spėjama, kad jis slėpėsi vienoje iš dviejų didelių juodų dėžių, kurias M.Tayloras ir G.A.Zayekas gabenosi kartu. Oro uoste dėžes pakrovė į lėktuvą.
Tokia verslininko pabėgimo istorija klaidžioja žiniasklaidoje. Tačiau BBC žurnalistui Beirute duodamas interviu C.Ghosnas atsisakė patvirtinti bet kokias savo pabėgimo detales išskyrus faktą, kad jis išėjo pro paradines savo namų Tokijuje duris.
Į klausimą, koks jausmas slėptis dėžėje, C.Ghosnas nusijuokęs garantavo, kad nieko panašaus nebuvo: „Nežinau, apie ką kalbate. Paskutinį sykį dėžėje slėpiausi būdamas vaikas“.
Pranešama, kad panašiai 23 val. lėktuvas su C.Ghosnu ir jo kompanionais iš Japonijos išskrido į Turkiją. Stambule verslininkas slapčia persėdo į kitą lėktuvą. Oficialiai Turkijos sienos jis nekirto. Lėktuvas pasuko į Beirutą.
Lėktuvų nuomos operatorė „MNG Jet“, kurios lėktuvu skrista, dėl įvykio pradėjo vidinį patikrinimą, o Turkijai iškėlė ieškinį dėl neteisėto naudojimosi jos paslaugomis. Vienas darbuotojų prisipažino padirbęs dokumentus. Turkijos valdžia sulaikė 7 asmenis, tarp jų – keturis pilotus, pagal sutartį dirbusius operatorei „MNG Jet“. Tik kol kas neaišku, ar jie žinojo apie zuikiu skridusį keleivį.
Į Libaną C.Ghosnas pateko visiškai teisėtai – su prancūzišku pasu ir Libano tapatybės kortele.
Automobilių pramonės titanas
Savo karjeros viršūnėje C.Ghosnas laikytas pasaulinės automobilių pramonės titanu, sukūrusiu vieną galingiausių mašinų gamintojų grupę.
Prancūzijoje jį žinojo kaip „išlaidų žudiką“, negailestingą vadybininką, iš užmaršties prikėlusį „Renault“ koncerną. Japonijoje, nuo bankroto išgelbėjęs „Nissan“, jis tapo kone nacionaliniu didvyriu.
Abiem atvejais jis, peržengęs įsišaknijusius interesus, sutramdė nusistovėjusius institutus, uždarė gamyklas ir trumpalaikėje perspektyvoje sumažino darbuotojų skaičių. Tačiau tai buvo kelias į augimą ir pelną ateityje, rašo bbc.com.
Abi kompanijos strateginio aljanso rėmuose 1999 m. buvo sujungtos. 2016 m. prie jų prisijungė „Mitsubishi“. 2017 m. bendrai jos pagamino 10 mln. automobilių. C.Ghosnas, eidamas „Renault“ vykdomojo direktoriaus ir dviejų japoniškųjų kompanijų direktoriaus pareigas, liko viso projekto branduolys.
pabėgimas^InstantNissan
Rodyti daugiau žymių

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App StoreGoogle Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.