„Creditinfo Lietuva“ specialistams nerimą kelia kai kuriems sektoriams būdingas investicijų stygius ir nenoras konsoliduotis. Tuo tarpu LBA vertinimu, siekiant tvaraus augimo, įmonėms vis svarbesnis tampa rizikų valdymas ir atsakingas skolinimasis.
Vertinant įmonių atsparumą iššūkiams, svarbūs tokie rodikliai, kaip įsipareigojimų lygis, verslo partnerių įvairovė, įmonių finansų jautrumas pokyčiams.
LBA prezidento Manto Zalatoriaus teigimu, dauguma – 66 proc. – paskolos besikreipiančių įmonių finansavimą gauna.
„Įvertinant situaciją šiandien skolinime – finansinis įmonių paveikslas yra pakankamai geras“, – ketvirtadienį konferencijoje „Ar įmonės Lietuvoje pasiruošusios ekonomikos pokyčiams?“ sakė jis.
Tačiau, anot LBA prezidento, daugėja įmonių, kurioms vis sunkiau papildomai pasiskolinti dėl išorinių rizikų.
„Pastebime, kad daugėja įmonių, kurioms vis sunkiau papildomai pasiskolinti grynai dėl išorinių veiksnių. Pasaulinėje rinkoje daug neapibrėžtumo nuotaikų“, – komentavo LBA prezidentas.
Tuo tarpu „Creditinfo Lietuva“ kredito rizikos vertinimo vadovė Rasa Ruseckaitė atkreipė dėmesį, kad 90 proc. Lietuvos įmonių patenka į vidutinės ir žemos rizikos kategorijas.
„Tai tikrai džiugina. Mes matome, kad per 2019 metus ši situacija išliko stabili“, – sakė ji.
Bene rizikingiausia Lietuvoje – viešojo maitinimo sritis. R.Ruseckaitės teigimu, kas trečia restoranų veikla užsiimanti įmonė yra aukštos bankroto rizikos, pusės sektoriaus įmonių finansinė būklė yra silpna arba ribinė. Tad apie tvarumą čia kol kas kalbėti būtų per anksti.
„Kas trečia restoranų veikla užsiimanti įmonė Lietuvoje pasižymi aukšta bankroto rizika. Finansinė būklė, kad ir pagerėjo, bet nepakankamai“, – pabrėžė ji.
Tuo metu transporto sektorius gerai išmoko praėjusios krizės pamokas: tipinės įmonės nuosavybės rodiklis pagerėjo nuo 20 proc. 2008 m. iki 45 proc. pernai.
„Nerimą kelia, kad nelabai pasikeitė pati transporto sektoriaus struktūra. Net 67 proc. Lietuvos automobilių parkų dydžio yra iki 5 vilkikų, o jų amžius – 14 metų. Matant šį vaizdą šiek tiek neramu“, – konferencijoje sakė R.Ruseckaitė.
Visgi, akcentavo ji, 2019 metais didėjo transporto sektoriaus investicijų augimas.
Statybų sektoriaus finansinė analizė atskleidė ne tik išaugusią nuosavų lėšų dalį versle, bet ir geresnį likvidumą, stabilesnį pelningumą.
„Tai, kas mums kelia nerimą statybų sektoriuje – įmonių smulkėjimo tendencija. Sektoriuje žymiai padaugėjo smulkių įmonių (darbuotojų skaičius nuo 1 iki 4), tokių įmonių yra 43 proc. Tuo tarpu stambių žymiai sumažėjo – iki 8 proc. Tai akivaizdžios konkurencijos pasekmės“, – pažymėjo R.Ruseckaitė.
LBA analizės vadovo Viliaus Tamkvaičio teigimu, verslo finansavimo portfelis nuo 2015-ųjų auga vidutiniškai po 10 proc. kasmet. Keičiasi verslo finansavimo šaltiniai: prieš keletą metų išimtinai dominavusį bankinį verslo kreditavimą papildė finansavimas finansų rinkose.