Buvo laikas – vyresnieji prisimena – kai žmonės advento savaitėmis palikdavo savo namus ir išvykdavo į miesto centrą. Jie siaubdavo mažas krautuvėles ir prekybos centrus, apguldavo kalėdinių turgelių prekystalius ir vilkdavo savo artimiesiems slapta įsigytas dovanas į automobilį, autobusą ar metro.
Šiais laikais dėl to niekam nebereikia eiti per šalčius į lauką – išskyrus kalėdinį turgų, kuris vis dažniau tampa savotišku vakarojimu atvirame ore po darbo dienos. Dovanos užsakomos internetu – taip ir patogiau, ir pigiau.
Patogiau, pigiau, geriau – ne viskas taip jau blogai šiame visada pasirengusių viską pasiūlyti tiekėjų pasaulyje: taip, kai kurie ekspertai sako, kad ilgainiui net ir aplinkai bus naudinga, jei žmonės visas prekes pirks iš kompanijų, pristatančių prekes paštu, o ne parduotuvėse.
Tačiau trumpalaikė perspektyva yra kitokia ir niekur kitur to nepastebėsi geriau, kaip prekyboje tarp Niujorko ir Los Andželo: furgonai užkemša gatves, oro kokybė aplink vis didėjančius ir gausėjančius logistikos centrus nuolat blogėja, šiukšlių kalnai auga iki begalybės.
Vien tik Jungtinėse Amerikos Valstijose 2019 metais išsiųsta apie 200 milijardų siuntinių. Valdžios institucijų paskaičiavimais, popieriaus atliekos, susidarančios išpakavus internetu pirktas prekes, siekia apie 67 milijonus tonų. Jei kartoninėms dėžutėms gaminti nebūtų iš dalies naudojama makulatūra, tektų iškirsti daugiau nei milijardą medžių.
Remiantis pakavimo konsultacijų bendrovės „Anama“ tyrimo rezultatais, pakeliui pas pirkėją internetu užsakomos prekės vidutiniškai nukrenta ant žemės 17 kartų, todėl siuntėjai jas atitinkamai apsaugo: pakuoja į dvi ar tris dėžutes pagal rusiškos Matrioškos pavyzdį, įvyniodami į popierių, įdėdami į plastikinius maišelius ir apvyniodami burbuline plėvele.
Siuntiniai ateityje – ištisą parą
„Šiukšlių kalnai yra tik viena medalio pusė. Didelės JAV internetinės parduotuvės – „Amazon“, „Walmart“ ar „Best Buy“ – ketina paspartinti darbą, kad per 24 valandas patiektų dar daugiau prekių, kai klientas spustelės mygtuką „Pirkti“.
Vien tik rinkos lyderė „Amazon“, kuriai, pasak bendrovės „Bain & Company“ rinkos tyrimų padalinio, tenka 42 proc. visų kalėdinių užsakymų, pernai metais investavo 1,5 milijardo dolerių į savo orlaivių, logistikos centrų ir automobilių tinklą.
„Problema ta, kad tol, kol autonominiai elektriniai dronai tebėra ateities idėja, UPS ir „Fedex“, DHL bei JAV pašto tarnybos sunkvežimiai važinėja gatvėmis ir trukdo eismui – kas norės ieškoti, kur pasistatyti automobilį, kai tereikia greitai padėti paketą prie durų.
Vien tik Niujorke kasdien pristatoma daugiau kaip 1,5 milijono siuntinių, kas septinta šeima gauna vidutiniškai bent vieną siuntinį per dieną.
Gyvenamuosiuose rajonuose krovininiai furgonai užkemša daugybę vienpusio eismo gatvių, užblokuoja šaligatvius, dviračių takus, pėsčiųjų perėjas ir išvažiuojamuosius kelius. 2018 metais Niujorko miesto pareigūnai tiekėjams išrašė daugiau nei 470 tūkst. baudos kvitų už automobilio statymo taisyklių pažeidimą, o kai kurios transporto priemonės net buvo patrauktos.
Kurjeriai, kaip ir dauguma kažko laukiančių JAV vairuotojų, beveik niekada neišjungia variklio, kol padeda siuntinį prie durų. Tai viena iš priežasčių, kodėl, nepaisant vis efektyvesnių technologijų, ir toliau didėja oro tarša.
Siuntiniai vis dažniau pametami
Kurjeriai savo titanišką darbą dirba nuo ankstyvo ryto iki vėlyvo valaro, kartais durų skambutis suskamba pusę devynių vakaro ar net sekmadieniais.
Kadangi vairuotojai paprastai nesusidoroja su savo kasdieniu darbo krūviu, kai kurie iš jų net palieka paketus prie namų durų, nelaukdami, kol kas nors prie jų ateis.
O dėžėse neretai būna brangūs daiktai, šios būna aiškiai paženklintos, ir galima matyti, kokio prekės ženklo gaminys yra viduje. Rezultatas: vien tik Niujorke kiekvieną dieną pavagiama arba prarandama 90 tūkst. siuntinių!
Mažiau apgyvendintuose rajonuose, tokiuose kaip Red Hukas, nuolat atsiranda naujų prekių sandėlių, vis daugiau mažų kompanijų užsiima produkcijos tiekimu.
Manhatane neįmanoma vaikščioti daugeliu šaligatvių, nes prekes pristatantys žmonės ant jų rūšiuoja kalnus siuntinių ir krauna juos į vežimėlius. Ir tai tik pradžia, nes net Niujorke pirkimų internetu dalis bendroje mažmeninės prekybos apyvartoje sudaro tik 10 proc., tačiau ši tendencija stiprėja.
Į pagalbą gali ateiti tyrėjai iš Silicio slėnio, kurie suprato prekybos internatu problemas. Sausio pradžioje Las Vegase vyks CES paroda (International Consumer Electronics Show – tarptautinė plataus vartojimo elektronikos įrenginių mugė, svarbiausia naujųjų technologijų paroda pasaulyje. – Red.), kur jie pristatys savo išradimus.
Pavyzdžiui, kompanija „Starship“ ketina parodyti robotą kurjerį, kuris atrodo kaip unitazas ant ratų ir kuris jau yra išbandomas JAV universitetuose. Jis daugiausia pristato picas ir kitus gatavus patiekalus, kuriuos galima užsisakyti per programėlę.
Naujojo Pietų Velso universiteto mokslininkai nori CES parodoje parodyti, kaip galima panaudoti bananų žieves kaip pakavimo medžiagą. Startuolis „Limeloop“ pranešė apie paketus, kuriuos galima panaudoti iki 2 tūkstančių kartų.
Įdomų sumanymą žada pasiūlyti ir vienas iš didžiausių JAV mažmeninės prekybos tinklų „Target“: į savo siuntinius jis deda instrukcijas, kaip iš dėžutės išlankstyti lenktyninį automobilį ar šuns būdą. Kai kurie suaugusieji gali prisiminti savo vaikystę, kai dėžutė kartais būdavo įdomesnė kalėdinė dovana nei jos turinys, baigia savo straipsnį laikraštyje „Süddeutsche Zeitung“ C.Hulverscheidtas ir J.Schmiederis.
Parengė Leonas Grybauskas